Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70volvo96
#1528924
Fick upp ”försämrad motorprestanda”. Lämnade då in bilen på verkstad och då bytte dom bränslefiltret och bilen funka.

Bilen körs dagligen.
Två veckor efter besök på verkstad så får ja upp samma ”försämrad motorprestanda”, det gick och köra en bit men sedan dog bilen o fick vänta några minuter så starta den igen.
Hann köra den nån km men sedan dog igen och då ville den inte starta mer.

Min fråga är om bränslefiltret är igensatt redan? Cs746bx
(Ska bytas igen)

Är det någon som vet vart bränsletrycksgivaren sitter elr
Är det den svarta delen på själva behållaren?

Felkod P0001 och P0002
Användarvisningsbild
av frasse4
#1528930
Kan vara alger i tanken, då sätts filtret igen snabbt.
av kvillebäck
#1528986
Bränslefiltret är tveklöst det vanligaste felet som ger dessa symptom. Men det finns fler fel med samma symptom och felkod.
Den givare som detekterar de felkoder du pratar om sitter Bränslepumpen på motorns bakkant framför passagerarstolen. Lite pyssel att byta men det går numera på 15 minuter men första gången tog det 45 min.
Ett pyttelitet spärrskaft för bits halverar tiden. Det finns en packning som lätt kan ramla bort då du inte kan se ditt arbete så var noga med den.

Ser ut så här men pga otydlig årsmodell på din bil kunde jag inte söka rätt.

https://www.ebay.com/itm/175557281223?h ... BM6I_52r9h
av kvillebäck
#1529101
Det är de döda algerna som skapar problem, inte de levande. Häll i ett dundermedel som dödar allt och sedan får du dränera tanken.
Häll inte i något och sedan får du dränera tanken.
Har inte sett någon gatbil med dränering på tanken så armaturen måste ur och tanken rengörs sedan.
Men det är väl bara att ta ur bränslefiltret och tömma det i en hink och se vad som kommer ur. Är du den noggranna typen så sågar du isär filtret för att se vad som är i.

Har bilen varit stillastående länge eller varför tror du att du fått alger i tanken? Tankar du på någon skum landsortsmack? Det är inte speciellt vanligt med alger i biltankar även om det händer.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... nken-27646
av V70volvo96
#1529230
Bilen körs varje dag så har aldrig stått längre. Va nån som nämnde att det kan vara alger i tanken.

Iallafall, problemet löst.

Bränsletrycksgivaren var dålig så bytte den o nytt bränslefilter så nu funkar den.
av Rådlös
#1529237
Grotamar heter ett välkänt gift i alla fall inom fritidsbåtkretsar. Det är ett supergift och skall användas enligt anvisningar. Det finns mycket skrivet om detta om du vill veta mer. Kolla på några båtforum.
Och båtar kör i vatten och bilar på torra land. Men lik förbannat så kan dieselalger ställa till j**ulskap även i bilar.
av kvillebäck
#1529322
Ja, på båtar blir det lätt problem. Detta framför allt på båtar som inte körs vintertid.
Likaså på jordbruksmaskiner som tankar ur farmartank med dålig omsättning.
På bilar som står avställda länge är det större risk. Men har du normal omsättning på drivmedlet i din tank så är risken liten.

Av alla trådar här på forumet där det diskuterats bränsleproblem, så kan jag inte erinra mig om enda där det i slutändan var alger som var boven. Trots att det rimligtvis borde finnas några.
av V70volvo96
#1529360
Vad säger ni om denna? Nåt att hälla i tanken eller bara skit?
Bilagor
264FC9B1-32A2-4831-8B83-6DD47F554500.png
Vad säger ni om denna?
264FC9B1-32A2-4831-8B83-6DD47F554500.png (983.21 KiB) Visad 553 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1529401
Mina föräldrar hade återkommande problem med alger i sin V50, men de körde ganska lite, 700-800 mil per år.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]