- mån 16 jan 2023, 11:18
#1527055
Hallå!
Jag har en V70 från årsmodell 2003 som är stendöd. Den har felat rätt länge med än det ena än det andra, men för ca en månad sen la den av helt, i drift. Den har varnat för ABS, elsystem, positionsljus och sist att bromsen är ur funktion (bromsarna fungerade dock felfritt). Allt i bilen som drar ström la av en grej efter en annan, tills det inte ens gick att få igång tändningen.
Har felsökt den men det enda vi kommit fram till är att den inte har några problem med motorn. Bytte kamrem på den för ett halvår sedan och då påtalade de att frihjulet i generatorn var kasst. Inga missljud när den gick att få igång dock, men har mätt över generatorn och fått till mig att den laddade dåligt. Nu är givetvis batteriet stendött också. Jordflätan ser rostig ut.
Ska byta generator, batteri och jordfläta idag - men kan det verkligen vara så enkelt tror ni? Befarar att det är ett allvarligare elfel som ställer till det nämligen, men jag kan inte tillräckligt mycket om bilar för att kunna veta säkert.
Här är felen, i den ordningen de dök upp:
* Positionsljusen började glappa och la sedan av
* Radion slutade fungera
* ABS la av
* Bilen kunde bara starta med hjälp av startkablar
* Allt fungerade plötsligt igen
* Allt som lagt av innan la av igen
* Alla lampor la av
* Hastighetsmätaren la av
* Bilen varnade för att bromsarna slutat fungera och gick in i felsäkert läge
* Bilen dog i drift och jag fick rulla de sista 300 metrarna hem
Jag har givetvis inte varit ute och kört med bilen sådär några längre sträckor, men var tvungen att byta till vinterdäck och visste inte att bilen var så illa däran. Innan den gången hade den startat och gått trots felkoder och varningar.
Kan det vara så enkelt tror ni eller är min bil ett fall för skroten?
Jag har en V70 från årsmodell 2003 som är stendöd. Den har felat rätt länge med än det ena än det andra, men för ca en månad sen la den av helt, i drift. Den har varnat för ABS, elsystem, positionsljus och sist att bromsen är ur funktion (bromsarna fungerade dock felfritt). Allt i bilen som drar ström la av en grej efter en annan, tills det inte ens gick att få igång tändningen.
Har felsökt den men det enda vi kommit fram till är att den inte har några problem med motorn. Bytte kamrem på den för ett halvår sedan och då påtalade de att frihjulet i generatorn var kasst. Inga missljud när den gick att få igång dock, men har mätt över generatorn och fått till mig att den laddade dåligt. Nu är givetvis batteriet stendött också. Jordflätan ser rostig ut.
Ska byta generator, batteri och jordfläta idag - men kan det verkligen vara så enkelt tror ni? Befarar att det är ett allvarligare elfel som ställer till det nämligen, men jag kan inte tillräckligt mycket om bilar för att kunna veta säkert.
Här är felen, i den ordningen de dök upp:
* Positionsljusen började glappa och la sedan av
* Radion slutade fungera
* ABS la av
* Bilen kunde bara starta med hjälp av startkablar
* Allt fungerade plötsligt igen
* Allt som lagt av innan la av igen
* Alla lampor la av
* Hastighetsmätaren la av
* Bilen varnade för att bromsarna slutat fungera och gick in i felsäkert läge
* Bilen dog i drift och jag fick rulla de sista 300 metrarna hem
Jag har givetvis inte varit ute och kört med bilen sådär några längre sträckor, men var tvungen att byta till vinterdäck och visste inte att bilen var så illa däran. Innan den gången hade den startat och gått trots felkoder och varningar.
Kan det vara så enkelt tror ni eller är min bil ett fall för skroten?