Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersMT
#1528657
Hej, har en Xc70 D4 2016 som för några månader sen börjat få små hackningar och ryckningar vid lägre gaspådrag. På verkstaden tog de bort kardanröret och då försvann problemet. Skulle det kunna vara något med fyrhjulsdriften/ haldexen?
Tacksam för tankar / idéer
Senast redigerad av 1 AndersMT, redigerad totalt 0 gånger.
av LaP66
#1529522
Svårt att förstå hur Haldex kopplingen kan göra att bilen rycker när den kopplar in.
Gissar att du har samma däckdimension fram och bak….

Funderar dock lite på vinkelväxeln i kombination med Haldex men den borde ha den förstärkta modellen då den är en 2016.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1529527
Jag har inte heller begripit det där. Känns ju mer som att det skulle bli vibrationer i själva kopplingen, som i så fall försvinner när kardanaxeln inte sitter där.
av HakanF
#1529568
LaP66 skrev:Svårt att förstå hur Haldex kopplingen kan göra att bilen rycker när den kopplar in.
Gissar att du har samma däckdimension fram och bak….

Funderar dock lite på vinkelväxeln i kombination med Haldex men den borde ha den förstärkta modellen då den är en 2016.
Det är något i stil med att haldex 5 som inte har något filter täpper "pumpfiltret" och inte svarar som det ska utan när väl oljan ökar i flöde tillslut så blir det utan balans till hur mycket den egentligen behöver låsa. Man kan känna på bilen när det är dax att göra oljeservis på haldexen.
Dom pratar om det första minuten i denna, fast inte riktigt som jag upplever det men ändå
av LaP66
#1529582
Men du skriver vid mindre gaspådrag dvs. Då du inte tappar greppet på något av framhjulen och då spelar det ingen roll om haldex kopplingen är låst eller inte om alla fyra hjul är likadana med samma rullomkrets.
Varför bytte inte verkstaden olja (med rengöring) i Haldex utan tog bort mellanaxeln?

Du rengör och byter olja på ca 30 minuter…

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]