Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejtrc
#1527055
Hallå!
Jag har en V70 från årsmodell 2003 som är stendöd. Den har felat rätt länge med än det ena än det andra, men för ca en månad sen la den av helt, i drift. Den har varnat för ABS, elsystem, positionsljus och sist att bromsen är ur funktion (bromsarna fungerade dock felfritt). Allt i bilen som drar ström la av en grej efter en annan, tills det inte ens gick att få igång tändningen.

Har felsökt den men det enda vi kommit fram till är att den inte har några problem med motorn. Bytte kamrem på den för ett halvår sedan och då påtalade de att frihjulet i generatorn var kasst. Inga missljud när den gick att få igång dock, men har mätt över generatorn och fått till mig att den laddade dåligt. Nu är givetvis batteriet stendött också. Jordflätan ser rostig ut.

Ska byta generator, batteri och jordfläta idag - men kan det verkligen vara så enkelt tror ni? Befarar att det är ett allvarligare elfel som ställer till det nämligen, men jag kan inte tillräckligt mycket om bilar för att kunna veta säkert.

Här är felen, i den ordningen de dök upp:
* Positionsljusen började glappa och la sedan av
* Radion slutade fungera
* ABS la av
* Bilen kunde bara starta med hjälp av startkablar
* Allt fungerade plötsligt igen
* Allt som lagt av innan la av igen
* Alla lampor la av
* Hastighetsmätaren la av
* Bilen varnade för att bromsarna slutat fungera och gick in i felsäkert läge
* Bilen dog i drift och jag fick rulla de sista 300 metrarna hem

Jag har givetvis inte varit ute och kört med bilen sådär några längre sträckor, men var tvungen att byta till vinterdäck och visste inte att bilen var så illa däran. Innan den gången hade den startat och gått trots felkoder och varningar.

Kan det vara så enkelt tror ni eller är min bil ett fall för skroten?
Användarvisningsbild
av Allinug
#1527065
Du kan få jättemånga konstiga elfel ifall du inte har tillräcklig laddning i batteriet, även när generatorn fungerar normalt. Det känns ju lite som att det är däråt det lutar ifall inte heller laddningen av batteriet under färd har fungerat.

Hur långt har bilen gått?
av hejtrc
#1527190
Allinug skrev:Du kan få jättemånga konstiga elfel ifall du inte har tillräcklig laddning i batteriet, även när generatorn fungerar normalt. Det känns ju lite som att det är däråt det lutar ifall inte heller laddningen av batteriet under färd har fungerat.

Hur långt har bilen gått?
Bilen har gått mellan 31500 och 32000 mil. Kamrem och pump bytt i somras, mekanikern påtalade då att jag hade ett kasst frihjul i generatorn men menade på att det kunde vänta. Hur som haver har jag fått tag i generator, jordfläta (den såg som sagt var rätt kass ut sist jag var under huven) och batteri, så nu ska det bytas ut och sättas in ikväll. Igår lyckades jag inte komma in i biljäveln, eftersom man - surprise surprise! - inte kan öppna en V70N med nyckel heller när den är helt strömlös. Så idag har jag fått hjälp att göra inbrott i min egen bil för att köra in lite ström och få upp dörrarna.

Nu hoppas jag bara att felet är vad jag (och de mekaniker jag känner) tror så att bilen blir körbar igen. Inte kul att ha två bilar varav ingen fungerar.
av hejtrc
#1528355
perkele skrev: fre 20 jan 2023, 07:09 Håll oss uppdaterad!
Bilen är igång! Fick ringa bärgaren som fick göra lite inbrott för att komma in i bilen (som stod helt strömlös och låst), sen byttes generator, batteri och en jordfläta som var så rostig att den visst gick av. Det löste dock inte alla problem, så bilen har blivit kollad på verkstad idag. Tydligen en kass inre och en kass yttre styrled, och så ABS-kransen då. Fick tillbaka bilen och - ve och fasa! - nu började den hoppa och rycka hela vägen hem och kändes väldigt slö på 1:ans och 2:ans växlar. Inga nya varningslampor tända dock. Men alltså, hur många fel kan en bil ha och varför tillkommer det nya fel varje gång det tidigare felet är lokaliserat?!
Användarvisningsbild
av Allinug
#1528377
Härligt! Det låter som fler framgångar än motgångar i allafall. Bilen lever!
av hejtrc
#1528387
Allinug skrev: tis 24 jan 2023, 21:03 Härligt! Det låter som fler framgångar än motgångar i allafall. Bilen lever!
Det gör den, men frågan är hur länge till? Känns ju trist att ge upp nu, men någonstans någon gång lär man ju komma upp i en summa som bilen inte är värd även om man får grejer gjorda för ca ingenting och köper delar på skroten eller typ biltema.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1528412
Så är det med gamla bilar. Fixar man inte felet, så är bilen inget värd. Om man fixar felet så är den värd något.

Min granne brukade sälja sin bil när det blev för många fel. Sedan brukade han köpa en annan bil - och fick nya fel att laga. :-)
av hejtrc
#1528463
Allinug skrev: ons 25 jan 2023, 06:46 Så är det med gamla bilar. Fixar man inte felet, så är bilen inget värd. Om man fixar felet så är den värd något.

Min granne brukade sälja sin bil när det blev för många fel. Sedan brukade han köpa en annan bil - och fick nya fel att laga. :-)
Ja jo, så är det ju såklart! Samtidigt känns det inte värt att lägga 20k på att laga en bil som bara kostade 15 i inköpspris.

Pratade med min bror och han tror att det kan vara så enkelt som att spjällhuset behöver en rengöring. Kanske nytt bränslefilter, den beter sig lite som när forden vi hade innan behövde ett nytt sånt. Hoppas det är nåt sånt och inget värre i alla fall.
av hejtrc
#1529017
Nej, nu skänker jag ta mig fan bort bilhelvetet! Helt plötsligt har den ytterligare ett problem: det är skittrögt att lägga i backen och ettan, men funkar hur lätt som helst när bilen är avstängd. Bilfan har alltså växellådeproblem nu också. För fan.

Det sög ju röv. Jag har inte råd att köpa en ny bil, och jag vågar nog inte köpa ytterligare en gammal volvo. Det blir kul att sitta fast härute i skogen lääääänge. Håhåjaja. Kul helg!

Hur får jag lättast en bil till närmsta skrot? Vågar mig inte på att köra den, vill inte fastna mitt ute i skogen pga växellåderas.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]