Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hahe00
#1528400
Hejsan. Mitt problem med min 744 b230f -90 lyder

Bilen har gått felfritt hela vintern och har stått ca 1månad (troligtvis väldigt lite soppa i)
Nu förra veckan hade jag en som ville köpa den, och då tänkte jag att jag ska ta en sväng med den så den går, vilket den givetvis inte gjorde!

Började med svajig tomgång och tänkte inte mer på det, tog och tvättade den och sen skulle jag dra och tanka den. Då blir den helt orkeslös, blöddrar så fort man rör på gasen (lamda tänds)
Min första tanke är att de kommit fukt i fördelaren, river ner den som är något sotig typ men ingen fukt.
Testkör efter det och kommer 100m sen börjar de igen.

Kollar till tändkablarna o rycker sönder ena så köper nytt kit (biltema) lossar stiften och kollar dom (ser fina ut) dock sitter tändhattarna lite löst, även tändstiften lite löst. Ut o testar och bilen går fint hela kvällen.

Dagen efter så testar ja en sväng till och kommer ca 2km sen börjar de igen.. byter bränslefilter i tron om att de skulle va helt igensatt (ingen framgång) felet kvarstår.

Tänker att iomed att den stått en månad med typ tom tank kanske det är fukt i tanken, köper ksprit på macken o häller i en liter och tankar i 30liter, sen går bilen fint varm som kall hela kvällen.

Tror då att problemet är löst, så skulle testa idag en vecka senare och kommer ca 2km igen sen börjar den. Stampar ja på fullt så blöddrar den inte utan stryps helt typ. Lamdan tänds. Startar om , lampan lyser men bilen går som vanligt.

Känns som felet kommer och går, men vad är rimligt..

Får inga felkoder heller för att förtydliga.

Tacksam för svar
Med vänliga hälsningar
av BILAFAN
#1528404
Tänker om soppa pumpen i tanken lagt av.
Har för mig att jag hört att man då måste ha typ halv tank för att motorn ska gå bra. Jag kan ha fel. Kolla så inte sladden till luftmassemätaren är utdragen. Då går motorn som skit.
av Hahe00
#1528407
Men tycker den borde gå nu ändå för helt omöjligt att de försvunnit så mycket soppa när den stått still, men förstår ideologin. Hur kollar jag om den pumpen går? Lmm sitter i och bilen blir orolig när jag drar ut den, bil b startar alltid och har oftast 99% fin men kanske något låg tomgång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528419
Om motorstörningslampan lyser finns det felkod. Läs ut och skriv ner. Radera koderna och kör en runda (någon mil). Kolla felkoder, inte alla felkoder tänder lampan. Kolla också om tankpumpen fungerar, är där lite bensin i tanken måste den fungera.
av Hahe00
#1528424
Ska testa läsa en gång till när lampan uppkommer. Har halv tank i och bilen startar alltid men kanske kan vara den som håller på o ge upp.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1528647
Nej, det behöver den inte vara. Kanske har du luftläckage eller problem med luftmassemätaren.
Går bilen bättre eller sämre med luftmassemätaren urkopplad?
Kolla att alla vacuumslangar är hela och att ingen slang lossnat. Även den veckade slangen som går till luftmassemätaren kan ha ett hål (det har jag råkat ut för).

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]