Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1523583
Lobocut skrev:Ring till Mekonomens växel, och frågan efter en verkstad som har tillgång till Vida, i Stockholm. Det ska finnas en vid globen någonstans. Kolla med dom vad dom ska ha för samma service. Mekonomen ska även ha prisgaranti.
Man behöver inte ens ringa, Mekonomen kan ge pris direkt online.
av Lobocut
#1523590
Lövet skrev: lör 17 dec 2022, 16:58
Lobocut skrev:Ring till Mekonomens växel, och frågan efter en verkstad som har tillgång till Vida, i Stockholm. Det ska finnas en vid globen någonstans. Kolla med dom vad dom ska ha för samma service. Mekonomen ska även ha prisgaranti.
Man behöver inte ens ringa, Mekonomen kan ge pris direkt online.
Du måste ringa för att få redan på vilken Mekonomen som har VIDA.
av Lövet
#1523597
Lobocut skrev: lör 17 dec 2022, 18:13
Lövet skrev: lör 17 dec 2022, 16:58
Lobocut skrev:Ring till Mekonomens växel, och frågan efter en verkstad som har tillgång till Vida, i Stockholm. Det ska finnas en vid globen någonstans. Kolla med dom vad dom ska ha för samma service. Mekonomen ska även ha prisgaranti.
Man behöver inte ens ringa, Mekonomen kan ge pris direkt online.
Du måste ringa för att få redan på vilken Mekonomen som har VIDA.
Spelar det nån roll för en service? Det finns gott om andra diagnosverktyg.
av Lobocut
#1523607
Lövet skrev: lör 17 dec 2022, 18:44
Lobocut skrev: lör 17 dec 2022, 18:13
Lövet skrev: lör 17 dec 2022, 16:58 Man behöver inte ens ringa, Mekonomen kan ge pris direkt online.
Du måste ringa för att få redan på vilken Mekonomen som har VIDA.
Spelar det nån roll för en service? Det finns gott om andra diagnosverktyg.

Man vill ju ha det senaste mjukvaran i motorn/växellådan, och andra moduler om man man upplever några problem.
Användarvisningsbild
av Trickelina
#1528296
Min bil är 8 år och jag har samma maskinskadeförsäkring som dig i 2 år till. Jag har alltid servad hos Volvoåf men börjat bli lite priskänslig. Jag har mailat Volvia och frågat om det är ok att serva mindre ickeauktoriserad verkstad men de behagar inte svara. Om olyckan är framme o motorn rasar efter tex kamremsbyte gäller maskinskadeförsäkringen då?
av Lövet
#1528305
Trickelina skrev:Min bil är 8 år och jag har samma maskinskadeförsäkring som dig i 2 år till. Jag har alltid servad hos Volvoåf men börjat bli lite priskänslig. Jag har mailat Volvia och frågat om det är ok att serva mindre ickeauktoriserad verkstad men de behagar inte svara. Om olyckan är framme o motorn rasar efter tex kamremsbyte gäller maskinskadeförsäkringen då?
Så länge det är en verkstad som har tillgång till rätt anvisningar och utfört arbetet "fackmannamässigt" så gäller försäkring och garantier. Spara kvitto och protokoll, det räcker ej med stämpel.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1528308
@Trickelina, Hur långt har du till en annan Volvo åF? Jag hade ju rätt stora prisskillnader här i området om jag bara körde en liten stund som sagt :)
Användarvisningsbild
av Trickelina
#1528336
Min hör nog till de med lägst pris.
Det är lite luddigt det där med "fackmannamässigt". Vem bedömer om en mindre verkstad tex byter kamrem "fackmannamässigt"?
av Lövet
#1528340
Trickelina skrev:Det är lite luddigt det där med "fackmannamässigt". Vem bedömer om en mindre verkstad tex byter kamrem "fackmannamässigt"?
1) Att de har tillgång till tillverkarens instruktioner (alltså abonnemang på vissa former av program 2) Att bilverkstad är deras huvudsakliga verksamhet
Ungefär så är praxis.
Användarvisningsbild
av Trickelina
#1528416
Lövet skrev: tis 24 jan 2023, 17:31
Trickelina skrev:Det är lite luddigt det där med "fackmannamässigt". Vem bedömer om en mindre verkstad tex byter kamrem "fackmannamässigt"?
1) Att de har tillgång till tillverkarens instruktioner (alltså abonnemang på vissa former av program 2) Att bilverkstad är deras huvudsakliga verksamhet
Ungefär så är praxis.
Ok,jag får nog fortsätta hos åf 2 år till. Min "privata mekare" har gjort massor av kamremsbyten, han har verkstad men han har inte VIDA. Kommer det förresten fortfarande ny mjukvara till min bil? (XC70 2015)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...