Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keiser
#1527252
Zed82 skrev:
Keiser skrev: tis 17 jan 2023, 16:07
Zed82 skrev: Oavsett hur många bilar vi visar så kommer det inte att räcka misstänker jag. Antingen är det undantag eller så beror det på andra faktorer som att Vi Bilägare har en dold agenda.
Du kan misstänka vad du vill (igen en bedömning baserat på ...känslor). Har du någon faktisk data att framföra så gör det, annars kan vi konstatera att de haft problem med några bilar på 250 000 bilar. Imponerande. ViBs expert (Thomas Widström) gör en bedömning, många menar ju att det faktiska utfallet väger lite tyngre. Det är många experter som gör bedömningar dagligen inom diverse områden, inte alltför sällan med felaktigt utfall. Sen att det just råkar vara ViBs bil som är så hårt drabbad är ju lite roande men där tänker jag inte spekulera.
Om du avfärdar ViB:s tydliga reportage och långtidstest plus ytterligare bilder och video på utsatta bilar som känsloargument så får det stå för dig.
Det har besvarats tidigare i tråden. Du får roa dig själv med att upprepa samma saker om och om igen, lämnar denna mogna "diskussion" nu.
av LViken
#1527302
valln skrev: tis 17 jan 2023, 15:33
LViken skrev: mån 16 jan 2023, 22:17 Fanns det någon rost under min V90? Sex år nästa månad.

Råkade köra i ett djupt hål med framhjulet. Vattnet hade spolat bort gruset där asfalten slutade. Asfalten slog i bilens underrede med en smäll. Oj! Skador på det lackade underredet?
Bilen upp på brygga igår för titt under. Ingen fara, skrapmärke på framvagnsbalken. Tittade runt under utan att ta bort täckningen under bilen. Ingen ytrost på lackade underredet förutom lite brunt precis på karosskanten där den sticker ner bakom trösklarna. På fram- och bakvagnsdelar lite ytrost på små ställen här och var. Bilen står i kallgarage med icke körning varje dag och med avfuktare vid regn och snö.
Var i landet brukar du köra?
Göteborgsområdet.
av Volvo2021
#1527782
Bra om du sluppit den. Men bara för att några inte drabbas så upphör ju inte grundproblemet att gälla , nämligen att Volvo bevisligen snålat in på rostskyddet med problem som resultat.
av Volvoold
#1528192
Man brukar säga att det finns ett bedrägeri som är värst, nämligen självbedrägeri.

Hade Dacia eller not annat märke som många gillar att hacka på, fått samma nedslående resultat som V90 map på rost i Vi bilägare, så hade alla sagt vad var det jag sade. Då hade ingen försökt relativisera detta.

Men när Volvo drabbas, så är det genast budbäraren som ska skjutas. Kanske som ett skydd för att man gjort en tabbe och köpt en "premium"-volvo.

Gör som ni vill, men jag tycker det är under all kritik att V90 drabbas av detta, när andra bilar inte får samma dåliga omdöme i långtestet. Tex Ford Focus. Där Ford historiskt har haft grava problem. Det borde ju rimligtvis svida för Volvo, och en och annan ägare också. Jag tycker det är pinsamt som Volvo ägare.

Det kommer sannolikt att påverka bilhandlarnas inbytespris. (Så skulle jag tänka om jag var handlare) Men är man beredd på det så köp bara. Jag kommer inte ta i den plattformen med tång ens. Men vi har alla olika krav.

Får Volvo till rosten, driftsäkerhet i ams ägarbetyg, 0,5 av 5 (!!!) är katastrof. stolarnas hårdhet, och ffa , bullret på grov/svensk asfalt, så skulle jag kunna tänka mig en.

Men det var många om. ....


Men lycka till med era, hoppas att de klarar og även fortsättningsvis.
av least
#1528428
Svarar mot bättre vetande.

Du säger att inbytespriserna bör drabbas.
Dessa bilar har funnits i trafik sedan 2016, borde inte det ha hänt redan?

Och att du som kör en 945(?) inte vill röra dessa bilar, det är väl helt och hållet ditt eget beslut?
av Zed82
#1528554
least skrev: ons 25 jan 2023, 10:21 Svarar mot bättre vetande.

Du säger att inbytespriserna bör drabbas.
Dessa bilar har funnits i trafik sedan 2016, borde inte det ha hänt redan?

Och att du som kör en 945(?) inte vill röra dessa bilar, det är väl helt och hållet ditt eget beslut?
Mercedes och VAG:s andrahandsvärde gick inte heller ner nämnvärt under roståren men än idag får man gliringar om rost som ägare av dessa bilmärken. Sånt där sitter i länge och om det kunde skada deras rykte så tänk vad det kan göra för Volvo. Själv noterar jag att varje nyhet om Volvo kommenteras med "rost" och "kinakvalité" oavsett vilket kommentarsfält det är. Det säger något.
Användarvisningsbild
av bem
#1528893
Jag tänker så här om rost på t.ex. V90:

På Vi Bilägares V90 MY17 är det bevisligen rost, allvarliga rostangrepp under bilen på olika ställen de dokumenterat med bl.a. bilder i deras tidning, med text och rostexperters utlåtanden.

Så finns det bevisligen V90 som har bara lite synlig rost i underredet. Säkerligen finns det V90 som rullar på våra vägar med snudd på ingen rost i inderredet.
Jag var på väg att kolla underredet på min V90 MY 22 tillverkad början juli -21 och har varit i trafik av mig sen 21 aug. -21, har rullat nog ca. 1200 mil nu under 17 månader. Jag kollade på bilens underrede efter nån månad och inte en rostfläck. Tyvärr funka inte bil-lyften i gör det själv hallen jag var inne i för nån vecka sen när jag tänkte kolla inderredet. Kommer jag bara åt en bil-lyft skall jag kolla underredet på min V90.
Men eftersom det finns V90 utan nämnvärd rost i underredet anser jag personligen det kan vara motbevis mot att V90 rostar i underrtedet.
Det är säkert så att Volvo snålat på rostskyddet mer eller mindre men om det skall leda till att rost får fäste i underredet lär bero på en hel del faktorer som kan bidra till att rost bildas. T.ex. alla V90 åker inte omkring med bilen i för rost ogynsamma förhållanden.

Skall man behålla sin V90 hyfsat många år, speciellt om man köper ny, så kan det nog vara värt göra en rostskyddsbehandling. Det kan vara väl investerade pengar. Man slipper vara orolig för rosten, den dag man skall sälja har man en bil ingen lär kunna pruta på för rostens skull. Beg.köpare av en sån bil kan glädja sig åt en bil som svårligen bör rosta i framtiden. Även Volvo åker snålskjuts på så vis de slipper höra om rostiga V90 ute på vägarna (bad will).
Personligen om jag vore Volvo skulle jag erbjuda extra rostkyddsbehandling som option för en modest summa för de som vill ha det. Det behöver inte innebära att en biltillverkare ”erkänner” deras bilar rostar. Nej det skall ses som ett förstärkt rostskydd för de som anser sig behöva det. Jag ser inget konstigt en biltillverkare skulle göra detta mot ett rimligt pristillägg.
Man har ju hört att ”importbilar” rostskyddsbehandlats i ”importhamn”. Då kan man väl lika väl göra sånt redan hos tillverkaren?

Tjänstebilar lär det väl inte kostas på rostskyddsbehandling för såna bilar brukar ju bara vara tjänstebil i 3 år, sen skall det bytas till ny bil. Men en 3 år gammal bil kan det väl vara värt kosta på en rostskyddsbehandling för nästa beg.köpare?

Jag tycker inte man kan trots Vi Bilägares bevisligen rostiga V90 MY17 långtidstestbil dra slutsatsen att alla V90 rostar.
Och man skulle heller inte kunna dra slutsatsen att V90 inte rostar om man hittar en V90 MY17 som har väldigt lite rost.
Nej man måste ha fler bevis i ena eller annan riktningen anser jag.

Personligen kör jag vidare med min V90 utan att grubbla på rost. Vi får väl se om jag kommer åt en lyft så jag kan kolla underredet på min V90. Det kommer väl visa i vilken riktning min V90 kommer gå, om den är eller på väg bli en rosthög i underredet.

Så då var rapport från en rosth.. jag menar från en smörjgrop klar. Kör nu lugnt med din V90 där ute på vägarna!
Senast redigerad av 5 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Zed82
#1528895
bem skrev: lör 28 jan 2023, 21:30 Jag tänker så här om rost på t.ex. V90:

På Vi Bilägares V90 MY17 är det bevisligen rost, allvarliga rostangrepp under bilen på olika ställen de dokumenterat med bl.a. bilder i deras tidning, med text och rostexperters utlåtanden.

Så finns det bevisligen V90 som har bara lite synlig rost i underredet. Säkerligen finns det V90 som rullar på våra vägar med snudd på ingen rost i inderredet.
Jag var på väg att kolla u derredet på min v90 MY 22 tillverkad början juli -21 och har varit i trafik av mig sen 21 aug. -21, har rullat nog ca. 1200 mil nu under 17 månader. Jag kollade på bilens underrede efter nån månad och inte en rostfläck. Tyvärr funka inte bil-lyften i hör det själv hallen jag var inne i för nån vecka sen när jag tänkte kolla inderredet. Kommer jag bara åt en bil-lyft skall jag kolla underredet på min V90.
Men eftersom det finns V90 utan nämnvärd rost i underredet anser jag personligen det kan vara motbevis mit att V90 rostar i underrtedet.
Det är säkert så att Volvo snålat på eostskyddet men om det skall leda till att rost får fäste i underredet lär bero på en hel del faktorer som kan bidra till att rist bildas. T.ex. alla V90 åker inte omkring med bilen i för rost ogynsamma förhållanden.

Skall man behålla din V90 hyfsat många år, speciellt om man köper ny så kan det nog vara värt göra en rostskyddsbehandling. Det kan vara väl investerade pengar. Man slipper vara orolig för rosten, den dag man skall sälja har man en bil ingen lär kunna pruta på för rostens skull. Beg.köpare av en sån bil kan glädja sig åt en bil som svårligen bör rosta i framtiden. Även Volvo åker snålskjuts på så vis de slipper höra om rostiga V90 ute på vägarna (bad will).
Personligen om jag vore Volvo skulle jag erbjuda extra rotskyddsbehandling som option för en modest sunma för de som vill ha det. Det behöver inte innebära sty en biltillverkare ”erkänner” deras bilar rostsr. Nej det skall ses som ett förstärkt rostskydd för de som anser sig behöva det. Jag ser inget konstigt en biltillverkare skulle göra detta mot ett rimligt pristillägg.
Man har ju hört att ”importbilar” rostskyddsbehandlats i ”importhamn”. Då kan man väl lika väl göra sånt redan hos tillverkaren?

Tjänstebilar lär det väl inte kostas på rostskyddsbehandlingflr såna bilar brukar ju bara vara tjänstebil i. 3 år, sen skall det bytas till ny bil. Men en 3 år gammal bil kan det väl vara värt kosta på en rostskyddsbehandling för nästa beg.köpare?

Jag tycker inte man kan trots Vi Bilägares bevisligen rostiga V90 MY17 långtidstestbil dra slutsatsen att alla V90 rostar.
Och man skulle heller inte kunna dra slutsatsen att V90 inte rostar om man hittar en V90 MY17 som har väldigt lite rost.
Nej man måste ha fler bevis i ena eller annan riktningen anser jag.

Personligen kör jag vidare med min V90 utan att grubbla på rost. Vi får väl se om jag kommer åt en lyft så jag kan kolla underredet på min V90. Det kommer väl visa i vilken riktning min V90 kommer gå, om den är eller på väg bli en rosthög i underredet.

Så då var rapport från en rosth.. jag menar från en smörjgrop klar. Kör nu lugnt med din V90 där ute på vägarna!
Det finns dock fler SPA som rostat och dokumenterats. Om inte lika mycket som ViB:s V90. Se mina tidigare inlägg i denna tråd för referens. Finns bilder och video.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]