Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lockis
vjohnj skrev: sön 15 jan 2023, 14:30 Ja lite fel ordval. Men vet ej, dom kanske har lite sjuka regler som här. Att ett nerstängt/avstängt verk får ej återstartas?!

Typ jag måste byta taket. Men det får jag inte jag, måste riva byggnad och bygga nytt?!
Jag tror det är tidningen som supit till det och missat hälften.

Reaktorerna kommer behöva stängas under 2025 för reparationer som ska möjliggöra drift i 10 år till. Planen är att startas igen 2026.

Planen verkar fortfarande vara att stänga dem andra 4 verken under 2025?

https://www.reuters.com/business/energy ... 023-01-09/
av Lövet
Lockis skrev:Planen verkar fortfarande vara att stänga dem andra 4 verken under 2025?
gissar att det kommer ändras. vänta bara
Användarvisningsbild
av GustavE
Undra vad som hände när frekvensen gick upp?

Lite tvärt emot det här:
Nordlink (HVDC-kabel mellan Norge och Tyskland) löste med 1200 MW import under torsdagen. Frekvensen sjönk till 49,6 Hz.
som jag läste om här igår. https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... n-driften/

På tal om elpriset. Nu ska stödet betalas ut i slutet av februari och en del ska få så sent som i mars. Tänk att det ska behöva gå så trögt. Får hoppas att nov-dec 2022 stödet går fortare nu när dem fått öva så länge med sep 2021 -sep 2022 stödet. Nu när dom varit så sega kan dom lika bra betala ut nov dec 2022 samtidigt tycker jag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
vjohnj skrev: tis 17 jan 2023, 13:42 Men måste vara enklarte att bara sätt ett tak.
eller kommer EU tjoa och "våra" politer bara följer EU slaviskt?
Hur sätter man ett tak ? Säg att man sätter en krona. Om producenterna då kan leverera 10 Twh men kunderna vill köpa 20 Twh, ska man lotta ut de 10 Twh så får man se vilka som fick köpa dem för 1 krona och vilka som blev helt utan ström? Eller är det den som ställe sig först i kön som får köpa och de bakom får inget för det är slutsålt? Eller ska man ha en kvot som när vi hade motbok eller bensinransonering att man för köpa max 1000 kWh per månad och person för 1 kr ?

Dessutom är ju alla med och bjuder på strömmen när vi är med i EU och den fria marknaden, annars får vi gå ur EU så kan vi skapa våra egna regler.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men det kan ju leda till att inget elbolag alls är villig att leverera någon el till svenska kunder som bara betalar 1 kr utan säljer rubbet utomlands för 3 kr istället.

Man måste ju kombinera det med någon typ av exportförbud för det ska fungera, och då behöver vi gå ur EU så att införa ett sådant förbud-
av Lövet
VolvoB20 skrev:Hur sätter man ett tak ? Säg att man sätter en krona. Om producenterna då kan leverera 10 Twh men kunderna vill köpa 20 Twh, ska man lotta ut de 10 Twh så får man se vilka som fick köpa dem för 1 krona och vilka som blev helt utan ström?
Staten betalar då mellanskillnaden upp till vad priset blir för de 20twh. Annars skulle förstås ingen el levereras. Pristak är alltså en dålig idé eftersom det inte leder till någon minskning eller anpassning av förbrukningen. På det sättet är faktiskt det här lite diffusa kompenserandet i efterhand bättre eftersom det leder till att många drar ner trots allt.

Innan du skriker Camel: Givetvis skulle större och jämnade produktion vara bätte men fram till dess måste vi ändå göra någonting som är det minst dåliga.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tis 17 jan 2023, 15:58
VolvoB20 skrev:Hur sätter man ett tak ? Säg att man sätter en krona. Om producenterna då kan leverera 10 Twh men kunderna vill köpa 20 Twh, ska man lotta ut de 10 Twh så får man se vilka som fick köpa dem för 1 krona och vilka som blev helt utan ström?
Staten betalar då mellanskillnaden upp till vad priset blir för de 20twh. Annars skulle förstås ingen el levereras. Pristak är alltså en dålig idé eftersom det inte leder till någon minskning eller anpassning av förbrukningen. På det sättet är faktiskt det här lite diffusa kompenserandet i efterhand bättre eftersom det leder till att många drar ner trots allt.
Hmm Jo men det är ju inte ett pristak för leverantörerna utan en statlig subventon som vi får betala på skattsedeln. (eller oljefonden som man gör i Norge)
  • 1
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 280
Brainys V60

Det är ett Volvo original och jag köpte […]

Byta kondensor själv?

De brukar sitta i ordningen kondensor, laddluftkyl[…]

Under 30 sek efter tändning av kommer det ett[…]