Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petra76
#1526521
Har en D3 my 12. Risken att bli dumförklarad tar jag. Har inte ägt en dieselbil innan denna, nu satt vi och snacka om blankdiesel. Är det något man vågar köra med? Kan jag skada bilen på något sätt med blankdiesel?
av wahlin
#1526540
Jag antar att du menar diesel utan RME?

Kolla vad din manual säger, för nyare V60 gäller detta:

"Dieselbränslet ska uppfylla normen EN 590 eller SS 155435. Dieselmotorer är känsliga för föroreningar i bränslet, som t.ex. för hög mängd svavel och metaller." "Dieselbränslet ska: uppfylla normen EN 590 och/eller SS 155435 ha en svavelhalt som inte överstiger 10 mg/kg maximalt ha 7 vol % FAME (B7)."

Dvs kolla om din blankdiesel uppfyller EN 590 eller SS 155435, om den gör det så är det OK (förutsatt att din manual säger lika som ovan)
Mvh
av klirre
#1526602
Det är ingen fara att köra på svensk blankdiesel. I Sverige har vi ingen smutsig diesel i pumparna som kan skada motorn.
av berrabus
#1526633
Eftersom det inte är lagligt att köra på grön diesel så är ju frågan egentligen inte relevant men iallfall, hur skulle det funka med grön diesel?
Insprutningsmunstycken, katalysator...
av BILAFAN
#1528389
Då B0 kan vara något svår att hitta,gör ni enklast i att tanka HVO istället. Kan lagras i stort sett hur länge som helst. Tyvärr mycket dyr.
av Falconblå
#1528395
berrabus skrev: tor 12 jan 2023, 08:07 Eftersom det inte är lagligt att köra på grön diesel så är ju frågan egentligen inte relevant men iallfall, hur skulle det funka med grön diesel?
Insprutningsmunstycken, katalysator...
Det är inga problem att köra på grön el röd diesel i moderna bilar. Men om det är värt det vettekatten då prisskillnaden på lagligt vis är bara kring 2kr/litern, enligt mig är det inte värt att tjorva med ibc/farmare/ dunkar för att spara kring 2kr, jobbigt även ifall man tankar farmaren med 1000L sen dagen därpå sjunker priset för vanliga dieseln.

Men om du råkar ha det nära till hands så är det bara spola på

...// jag talar endast om att köra på inhägnat område utanför Europa ;-)
av berrabus
#1528415
Falconblå skrev:Det är inga problem att köra på grön el röd diesel i moderna bilar. Men om det är värt det vettekatten då prisskillnaden på lagligt vis är bara kring 2kr/litern, enligt mig är det inte värt att tjorva med ibc/farmare/ dunkar för att spara kring 2kr, jobbigt även ifall man tankar farmaren med 1000L sen dagen därpå sjunker priset för vanliga dieseln.

Men om du råkar ha det nära till hands så är det bara spola på

...// jag talar endast om att köra på inhägnat område utanför Europa ;-)
Om jag bara spekulerar lite dvs detta har aldrig hänt men skulle det ha gjort så är det inte mig själv det handlar om utan en vän.
Låt oss säga att min vän kan köpa grön diesel för 5kr mindre per liter än mackdieseln. Om min vän sedan skulle tanka sin bil med gröna dieseln kunde det vara så han upplever att bilen regenererar lite oftare än vanligt och i början av den cykeln ryker det rätt mkt om avgaserna som kommer ut.
Dvs det är definitivt ngn skillnad beroende på vad som finns i den gröna som går under namnet "Gas Oil 10".
av Andersljungberg
#1571183
Hittade denna sida
Här ska du kunna leta upp ställen som säljer blank diesel
https://www.blankdiesel.nu/



Är du däremot lite orolig för Partikelfilter också då kan jag rekommendera HVO100

Du kan även blanda blank diesel med HVO100
Till exempel 50/50 Det ska vilken dieselbil som helst kunna köra på som är tillverkat i detta århundrade i alla fall

Och bland annat detta ska stoppa diesel bakterier
https://www.moory.se/p/bio-protect-2-di ... -100ml-se/

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]