Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
LJN skrev: ons 04 jan 2023, 10:53 Hur ansöker man om miljöbonus för nylevererad laddhybrid (XC60) ? Kommer det en ansökningsblankett per automatik eller?
På min V90 Recharge MY22 laddhybrid skötte min Volvosäljare allt så miljöbonusen som var 20 tusen kr på min då drogs av på försäljningspriset. Men min bil är en leasingbil.
Annars borde allt du behöver veta stå på Transportstyrelsens sida här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
av pumpnasare
IMG_4458.jpg
IMG_4458.jpg (874.03 KiB) Visad 1061 gånger
Hej
Jag har fått detta, så det går nog automatiskt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av K76
LJN skrev:Hur ansöker man om miljöbonus för nylevererad laddhybrid (XC60) ? Kommer det en ansökningsblankett per automatik eller?
Hade samma undran då jag beställde en C40 i Augusti och påställd/levererad 27/12 2022. Ringde trasportstyrelsen och frågade. För bilar påställda innan 8/11 behöver man inte göra ngt men för bilar påställda/levererade efter 8/11 vet trasportstyrelsen ännu inte vad för dokument de behöver få in. Det är inte direkt akut då ingen berörs innan det gått minst 6månader från 8/11. Troligen behöver de ngn typ av bevis att bilen beställdes innan 8/11 (iom bonusen upphörde efter detta datum). Signerad kontrakt/orderbekräftelse är troligen det som gäller men de sa att man ska inte skicka in ngt innan de tagit beslut i frågan. Hör man inget när det gått 6 månader får man väl ta och kontakta dem så man man fråga vad man behöver göra för utbetalning. De första som berörs är de lyckliga som finns sin bil levererad den 9/11 dvs utbetalningar från 9/5 2023
av LJN
Finns funktionen ”trafikskyltsinformation” och fartkameravarning på Googlebilarna? Tex. My2023 Late.
av LJN
Hm... Hur får man dom aktiva i förardisplayen. Har kikat under "Inställningar" och "Köra" men hittar ingen knapp för att aktivera skylt-/fartinformation. Jag har "Pilotassist" avaktiverad.
Användarvisningsbild
av bem
LJN skrev: sön 08 jan 2023, 18:21 Hm... Hur får man dom aktiva i förardisplayen. Har kikat under "Inställningar" och "Köra" men hittar ingen knapp för att aktivera skylt-/fartinformation. Jag har "Pilotassist" avaktiverad.
I förardisplayen tror jag inte du kan se det, möjligen om du tar fram kartan i förardisplayen (Google-Volvo).
Jag använder dock aldrig Google kartan i förardisplayen för det blir för plottrigt och för smått allt.
Har man HUD (head up display) visas hastighetskyltning osv i den (har HUD i min V90).
av LJN
bem skrev:LJN skrev: ↑sön 08 jan 18:21:38
Hm... Hur får man dom aktiva i förardisplayen. Har kikat under "Inställningar" och "Köra" men hittar ingen knapp för att aktivera skylt-/fartinformation. Jag har "Pilotassist" avaktiverad.
I förardisplayen tror jag inte du kan se det, möjligen om du tar fram kartan i förardisplayen (Google-Volvo).
Jag använder dock aldrig Google kartan i förardisplayen för det blir för plottrigt och för smått allt.
Har man HUD (head up display) visas hastighetskyltning osv i den (har HUD i min V90).
Frågan, problemet löst: Under inställningar, Display - satte jag den till "Auto" och då kommer hastighetskyltningen fram direkt i förardisplayen :) Och jag måste nog ge lite kritik till Volvos digitala instruktionsbok som inte är helt lätt att hitta i.
av perhall
På alla Volvo-bilar jag haft, och det är många, både Sensus och Google, är hastigheten ofta helknasig så jag kan inte lita på funktionen. 100 på 30 och 5 på 70 förekommer frekvent.
av LJN
FM-radion i min nya Googlebil är inte bra, verkar ha väldigt dålig känslighet och störningar är vanligt. Skiftar sändarstationer hur som helst, alla mina tidigare Volvo bilar har FM-radion fungerat perfekt både i min lokalort och på resande.
  • 1
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 234

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]