Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SR02
#1524367
Har letat en del efter några bilar på blocket, dom som har fångat min blick hittills är V90n och V60n.

Hittar några d3 och D4 med cirka 8-10 tusen mil för runt 200-210k, vad borde man kolla upp på dessa och är skillnaden stor mellan V90n och V60 (2019 modellen)? Har inte så stort behov av baksätet så ytan där bak spelar inte särskilt stor roll.

Har sett en del att MY17 V90n har fåtals problem men är det så farligt/risky att köpa en MY17 v90?

EDIT: Tänkte köra cirka 1500-2000 mil per år, till jobbet blir det cirka 20km dit och sedan 20km tillbaka, bor relativt centralt till mina andra destinationer (mellan 8-15km).

Har inte ett sånt 'need' för utrustning, skulle nog vara skönt att kunna värma bilen via app/nyckel.
av Xanthopteryx
#1524369
Är det en före typ (minns inte, vecka 45 isch?) 2018 så kolla om spakstället vid ratten är bytt till den nya versionen (borde gå att se hos en volvo eller via kvitto på arbetet eller så). Ett känt problem att det kan bli glapp i någon spak vilket leder till allehanda spännande felmeddelanden. Kolla om parkeringsvärmare finns installerad (valfritt i början). Kolla om Volvo On Call finns installerad (valfritt i början).
Finns säkert andra som fyller på här men, tja, det vanliga: Provkör bilen ordentligt, på jämn och ojämn väg. Kolla bromsarnas skick. Kolla nät batteriet är bytt senast. Kör alla funktioner i bilen (bagagelucka om elektrisk till exempel).

Generellt tror jag att kan du hitta en 2018 eller 2019 är det ju generellt sett lite bättre, men kanske dyrare.
Var inte rädd för att åka i landet. Kan löna sig prismässigt!
av Volvoold
#1524409
D3 har vad jag vet ej problem med vinande balansaxlar, som finns i en jättelång tråd i det hör forumet. D4 finns med där samt bla T4 (bensin) Det är olika bud i den tråden huruvida detta mest är ett estetiskt problem, eller om det också kan bli skador på motorn. Vissa har fått bilen tyst efter bytet av balansaxlar men andra har bytt ett par gånger utan bättring.

viewtopic.php?t=144146


Vi har alla olika kroppar och toleranser för stolarnas hårdhet mm. Men sitt LÄNGE i stolarna för att se om du kan leva med en så hård dyna. Såg i Auto Motorsports köpguide att en klagade på träsmak i rumpan innan ens 30 mil.

Jag kan inte leva med de hårda stolarna, varför V/S90 är avskriven för min del. Jag har testat V90/S90 standardstol samt XC90 med skinn.

Annars gillar jag fronten, den ser amerikanskt vräkig ut, på ett positivt sätt i mina ögon.

Rostskyddet är verkligen inte på topp. Vi Bilägare har skrivet en hel del om det angående sin V90 som långtestbil. Det var den enda långtestbil som uppvisade rostangrepp. Och då var ändå tex Ford Focus med i testen, och Ford hade ju tex tidigare grava angrepp på Mondeon (Mk5) Så Ford verkar ha förbättrat sig och Volvo gått motsatt håll.

Jag tycker att körsträckan/ditt körmönster låter kort för en dieselbil med tanke på risk för igensotning och problem med tex partikelfilter, men det kan säkert andra klargöra bättre än jag.

Kolla också om du kan leva med att åtminstone V90 är känslig för grov/svensk asfalt. (jag har ej testat V60) Då körde jag ändå på bara 17-tums däck med Michelin Primacy 4, vilka annars brukar borga för bra ljudkomfort.

Jag har kört det på Peugeot 308 (förra modellen) Tyst bil.

Det är nån på forumet här som upplevde att lacken är känsligare för stenskott på V90 än hans tidigare V70 (08-16)

Jag skulle nog rekommendera dig en sådan istället. Med tanke på rostskyddet, ljudnivå stolar, komfort. (om man som jag gillar gung framför sportighet/stötighet

Men lycka till!
av SR02
#1524419
Xanthopteryx skrev:Är det en före typ (minns inte, vecka 45 isch?) 2018 så kolla om spakstället vid ratten är bytt till den nya versionen (borde gå att se hos en volvo eller via kvitto på arbetet eller så). Ett känt problem att det kan bli glapp i någon spak vilket leder till allehanda spännande felmeddelanden. Kolla om parkeringsvärmare finns installerad (valfritt i början). Kolla om Volvo On Call finns installerad (valfritt i början).
Finns säkert andra som fyller på här men, tja, det vanliga: Provkör bilen ordentligt, på jämn och ojämn väg. Kolla bromsarnas skick. Kolla nät batteriet är bytt senast. Kör alla funktioner i bilen (bagagelucka om elektrisk till exempel).

Generellt tror jag att kan du hitta en 2018 eller 2019 är det ju generellt sett lite bättre, men kanske dyrare.
Var inte rädd för att åka i landet. Kan löna sig prismässigt!
Tackar för dina råd, ska kolla upp med några jag sett på blocket ifall dom har utfört några arbeten, är inte riktigt en deckare så vet inte hur man skiljer på bra och dåliga bromsar enbart att kolla på dom eller ifall något annat borde kollas upp.

Låter rimligt att första årsmodellerna har barnproblem men hoppas att dom flesta är redan lösta, Sedan när du sa MY18 vecka 45 2018 eller 2017? Med tanke på att dom rullar nya MY innan det årsskiftet har skett.
av SR02
#1524420
Volvoold skrev:D3 har vad jag vet ej problem med vinande balansaxlar, som finns i en jättelång tråd i det hör forumet. D4 finns med där samt bla T4 (bensin) Det är olika bud i den tråden huruvida detta mest är ett estetiskt problem, eller om det också kan bli skador på motorn. Vissa har fått bilen tyst efter bytet av balansaxlar men andra har bytt ett par gånger utan bättring.

viewtopic.php?t=144146


Vi har alla olika kroppar och toleranser för stolarnas hårdhet mm. Men sitt LÄNGE i stolarna för att se om du kan leva med en så hård dyna. Såg i Auto Motorsports köpguide att en klagade på träsmak i rumpan innan ens 30 mil.

Jag kan inte leva med de hårda stolarna, varför V/S90 är avskriven för min del. Jag har testat V90/S90 standardstol samt XC90 med skinn.

Annars gillar jag fronten, den ser amerikanskt vräkig ut, på ett positivt sätt i mina ögon.

Rostskyddet är verkligen inte på topp. Vi Bilägare har skrivet en hel del om det angående sin V90 som långtestbil. Det var den enda långtestbil som uppvisade rostangrepp. Och då var ändå tex Ford Focus med i testen, och Ford hade ju tex tidigare grava angrepp på Mondeon (Mk5) Så Ford verkar ha förbättrat sig och Volvo gått motsatt håll.

Jag tycker att körsträckan/ditt körmönster låter kort för en dieselbil med tanke på risk för igensotning och problem med tex partikelfilter, men det kan säkert andra klargöra bättre än jag.

Kolla också om du kan leva med att åtminstone V90 är känslig för grov/svensk asfalt. (jag har ej testat V60) Då körde jag ändå på bara 17-tums däck med Michelin Primacy 4, vilka annars brukar borga för bra ljudkomfort.

Jag har kört det på Peugeot 308 (förra modellen) Tyst bil.

Det är nån på forumet här som upplevde att lacken är känsligare för stenskott på V90 än hans tidigare V70 (08-16)

Jag skulle nog rekommendera dig en sådan istället. Med tanke på rostskyddet, ljudnivå stolar, komfort. (om man som jag gillar gung framför sportighet/stötighet

Men lycka till!
Tackar, sedan med komforten så söker jag inte riktigt XC90 typ av komfort när man letar efter en bil för 200, sålänge den rullar bekvämt på motorvägen vid stadiga hastigheter funkar det för mig.
Är inte ett sånt stort fan av franska eller utländska bilar så föredrog Volvo, speciellt dom lite modernare med den ''uppdaterade touch skärmen'' som såg trevlig ut. Fick rekommendationer att dom är väldigt billiga att äga jämfört med andra bilmärken.

Har kört bensinare förr, enda problemet är att hittar inga bensinare för V90n runt den bekväma budgeten (Vill helst lägga runt 200 talet och spara resterande 'bilpengar' ifall något händer i framtiden med den).

Hur farligt är det med partikelsotning och liknande du sa angående körstilen, har aldrigt haft en disel så aldrig riktigt hört eller tänkt på sånna problem förr.

Sedan sa du nåt om rostskyddet vilket jag inte riktigt tänkte på (då det var endå relativt nya/moderna bilar), vet du ifall man kan fråga vart problemen oftast ligger på? Vill titta ifall bilarna jag sett har rost men vet inte riktigt hur/vart. Skulle anta underredet?

Uppskattar verkligen för era tidigare svar (och förhoppningsvis framtida också)
Användarvisningsbild
av bem
#1524422
Med den budgeten du indikerar skulle jag personligen satsa på en lågmilare V70 av senaste (sista) årsmodellen de tillverka, 2016, som kallas ”Classic”. Jag hade en V70 MY14 innan jag skaffa en V90 Recharge MY22. Jag var otroligt nöjd med den V70 jag hade. Hade jag kunnat köpa en V70 MY22 hade jag lätt gjort det men den gick i graven efter MY 16 tyvärr. Skönare säten än i (min) V90 (jag har Comfortstolar), förardisplay som är stor och tydlig och med 3 teman (utseende och färger), stort utrymme fram bak och inte minst lastutrymmet. Bättre rostskydd än V60 och V90. Visst ser V60 och V90 lite modernare ut men jag skulle lämna just det därhän. Viktigast är väl du får en bil du kan ha länge som har rätt få brister?
Efter V70 har Volvo vad det verkar ändrat lite karaktär, de inriktar sig på att vara premiumbilar på ett annat sätt än förr när en Volvo kombi var lite av Svenssons” drömbil som hade riktigt bra kvalitet.
Nåväl, bensin eller diesel? Ja utbudet av V70 bensin är litet, bland D4:or är det bara vraka ock välja. Har du inget emot växla manuellt (jag hade manuell låda på min V70 MY14) så är de lite billigare för de flesta vill ha automat tror jag och de är ju lite dyrare nya som beg.
Bränslevärmare skall det förstås vara i bilen så du med Volvo On Call abonnemang kan fjärrstarta värmaren från Volvo Cars appen. Dragkrok är inte fel om det sitter monterat, vinterhjul skall det följa med också förstås. Metallic även om det är fint, sollucka och sånt skulle jag inte bry mig om. Däremot gärna BLIS (blind spot), Bi-xeon ljus med kurvljus, adaptiv farthållare, akustik (laminerade) rutor för tystare kupe t.ex kan vara bra att ha. Jag är lite osäker om det kan finnas även elmotorvärmare på en dieselbil med bränslevärmare men kanske finns, det kan vara ett plus i så fall. Kör man bränslevärmaren ofta tar det på startbatteriets kapacitet en del och man kan behöva ladda batteriet regelbundet i så fall (gjorde jag, ca varannan helg på vintern, varje helg om jag använde den riktigt mycket). Bor du så till att du inte har möjlighet ladda batteriet, om du ofta kommer köra bränslevärmare, så har du ett litet, inte stort, dilemma. Tumregeln är att man skall köra bilen lika länge som man kört bränslevärmaren för att batteriet skall kunna bli laddat under körning ungefär vad starten av värmaren tog på batteriets kapacitet. Exempel: du kör värmaren 20 min, då bör du köra minst 20 min med bilen för att batteriet skall laddas med det den förlorade i kapacitet vid starten och körningen av bränslevärmaren. Tumregeln står i handboken. Men som sagt, stödladda batteriet regelbundet är bäst om man kör bränslevärmaren ganska ofta.
Kika på t.ex. Blocket så kommer du hitta några V70 årsmodell 2016 med miltal under 6000 mil. Det blir många mil du kan köra med en sån lågmilare.
Ditt körmönster är väl inte det bästa för en diesel men på 2 mil hinner allt motorn bli varm, regenerering för att bränna bort sotpartiklar i avgassystemet (partikelfiltret) behöver nog lite längre körtid, men ibland kör du väl lite längre? Sen är ju dieselbränsle rätt dyrt numera och man ses ju nästan som en miljöbov om man åker diesel nuförtiden fast många är i miljöklass Euro 6. Annat ljud var det i skällan för bara några år sen, ha då var ju en diesel så ren och fin, ansågs det till och med av myndigheterna, sen kom Bonusmalus… Men en V70 D4 MY16 har låg skatt, bara ca 1200-1300 kr/år.
Hoppas du får tag i en bil som passar dig, tyvärr är beg.priserna skyhöga på bilar idag
av SR02
#1524423
bem skrev: sön 25 dec 2022, 01:54 Med den budgeten du indikerar skulle jag personligen satsa på en lågmilare V70 av senaste (sista) årsmodellen de tillverka, 2016, som kallas ”Classic”. Jag hade en V70 MY14 innan jag skaffa en V90 Recharge MY22. Jag var otroligt nöjd med den V70 jag hade. Hade jag kunnat köpa en V70 MY22 hade jag lätt gjort det men den gick i graven efter MY 16 tyvärr. Skönare säten än i (min) V90 (jag har Comfortstolar), förardisplay som är stor och tydlig och med 3 teman (utseende och färger), stort utrymme fram bak och inte minst lastutrymmet. Bättre rostskydd än V60 och V90. Visst ser V60 och V90 lite modernare ut men jag skulle lämna just det därhän. Viktigast är väl du får en bil du kan ha länge som har rätt få brister?
Efter V70 har Volvo vad det verkar ändrat lite karaktär, de inriktar sig på att vara premiumbilar på ett annat sätt än förr när en Volvo kombi var lite av Svenssons” drömbil som hade riktigt bra kvalitet.
Nåväl, bensin eller diesel? Ja utbudet av V70 bensin är litet, bland D4:or är det bara vraka ock välja. Har du inget emot växla manuellt (jag hade manuell låda på min V70 MY14) så är de lite billigare för de flesta vill ha automat tror jag och de är ju lite dyrare nya som beg.
Bränslevärmare skall det förstås vara i bilen så du med Volvo On Call abonnemang kan fjärrstarta värmaren från Volvo Cars appen. Dragkrok är inte fel om det sitter monterat, vinterhjul skall det följa med också förstås. Metallic även om det är fint, sollucka och sånt skulle jag inte bry mig om. Däremot gärna BLIS (blind spot), Bi-xeon ljus med kurvljus, adaptiv farthållare, akustik (laminerade) rutor för tystare kupe t.ex kan vara bra att ha. Jag är lite osäker om det kan finnas även elmotorvärmare på en dieselbil med bränslevärmare men kanske finns, det kan vara ett plus i så fall. Kör man bränslevärmaren ofta tar det på startbatteriets kapacitet en del och man kan behöva ladda batteriet regelbundet i så fall (gjorde jag, ca varannan helg på vintern, varje helg om jag använde den riktigt mycket). Bor du så till att du inte har möjlighet ladda batteriet, om du ofta kommer köra bränslevärmare, så har du ett litet, inte stort, dilemma. Tumregeln är att man skall köra bilen lika länge som man kört bränslevärmaren för att batteriet skall kunna bli laddat under körning ungefär vad starten av värmaren tog på batteriets kapacitet. Exempel: du kör värmaren 20 min, då bör du köra minst 20 min med bilen för att batteriet skall laddas med det den förlorade i kapacitet vid starten och körningen av bränslevärmaren. Tumregeln står i handboken. Men som sagt, stödladda batteriet regelbundet är bäst om man kör bränslevärmaren ganska ofta.
Kika på t.ex. Blocket så kommer du hitta några V70 årsmodell 2016 med miltal under 6000 mil. Det blir många mil du kan köra med en sån lågmilare.
Ditt körmönster är väl inte det bästa för en diesel men på 2 mil hinner allt motorn bli varm, regenerering för att bränna bort sotpartiklar i avgassystemet (partikelfiltret) behöver nog lite längre körtid, men ibland kör du väl lite längre? Sen är ju dieselbränsle rätt dyrt numera och man ses ju nästan som en miljöbov om man åker diesel nuförtiden fast många är i miljöklass Euro 6. Annat ljud var det i skällan för bara några år sen, ha då var ju en diesel så ren och fin, ansågs det till och med av myndigheterna, sen kom Bonusmalus… Men en V70 D4 MY16 har låg skatt, bara ca 1200-1300 kr/år.
Hoppas du får tag i en bil som passar dig, tyvärr är beg.priserna skyhöga på bilar idag

Verkar som att du gillade V70n, Har hört otroligt bra saker om den bilen, sedan de du sa angående priserna så stämmer det bra, en polare till mig fick en väldigt fin S90 MY17 med bra utrustning för cirka 270 (2020) och sålde den iår för 305 (fastän han la till cirka 3 tusen mil). Tänkte främst fixa en pendlarbil men kändes mer värt att köpa en fin/modern bil man kanske kan ha i några år om inte max 1 år o byta, V70ns stats är otroligt lockande men det är nåt med den där looken som ger mig äldre mans bil. XC70 var dock väldigt snygg men dessvärre dyrare och lite onödig om det enbart är motorvägspendling. Ska lägga till V70n bland mina sökningar.

Är dock fortfarande väldigt sugen på V90/V60 då dom utmanar dom tyska märkena.

Hur är din V90 hittills? Har du behövt lämna in den för garanti arbeten eller haft något strul hittills ?
av SR02
#1524424
bem skrev: sön 25 dec 2022, 01:54 Med den budgeten du indikerar skulle jag personligen satsa på en lågmilare V70 av senaste (sista) årsmodellen de tillverka, 2016, som kallas ”Classic”. Jag hade en V70 MY14 innan jag skaffa en V90 Recharge MY22. Jag var otroligt nöjd med den V70 jag hade. Hade jag kunnat köpa en V70 MY22 hade jag lätt gjort det men den gick i graven efter MY 16 tyvärr. Skönare säten än i (min) V90 (jag har Comfortstolar), förardisplay som är stor och tydlig och med 3 teman (utseende och färger), stort utrymme fram bak och inte minst lastutrymmet. Bättre rostskydd än V60 och V90. Visst ser V60 och V90 lite modernare ut men jag skulle lämna just det därhän. Viktigast är väl du får en bil du kan ha länge som har rätt få brister?
Efter V70 har Volvo vad det verkar ändrat lite karaktär, de inriktar sig på att vara premiumbilar på ett annat sätt än förr när en Volvo kombi var lite av Svenssons” drömbil som hade riktigt bra kvalitet.
Nåväl, bensin eller diesel? Ja utbudet av V70 bensin är litet, bland D4:or är det bara vraka ock välja. Har du inget emot växla manuellt (jag hade manuell låda på min V70 MY14) så är de lite billigare för de flesta vill ha automat tror jag och de är ju lite dyrare nya som beg.
Bränslevärmare skall det förstås vara i bilen så du med Volvo On Call abonnemang kan fjärrstarta värmaren från Volvo Cars appen. Dragkrok är inte fel om det sitter monterat, vinterhjul skall det följa med också förstås. Metallic även om det är fint, sollucka och sånt skulle jag inte bry mig om. Däremot gärna BLIS (blind spot), Bi-xeon ljus med kurvljus, adaptiv farthållare, akustik (laminerade) rutor för tystare kupe t.ex kan vara bra att ha. Jag är lite osäker om det kan finnas även elmotorvärmare på en dieselbil med bränslevärmare men kanske finns, det kan vara ett plus i så fall. Kör man bränslevärmaren ofta tar det på startbatteriets kapacitet en del och man kan behöva ladda batteriet regelbundet i så fall (gjorde jag, ca varannan helg på vintern, varje helg om jag använde den riktigt mycket). Bor du så till att du inte har möjlighet ladda batteriet, om du ofta kommer köra bränslevärmare, så har du ett litet, inte stort, dilemma. Tumregeln är att man skall köra bilen lika länge som man kört bränslevärmaren för att batteriet skall kunna bli laddat under körning ungefär vad starten av värmaren tog på batteriets kapacitet. Exempel: du kör värmaren 20 min, då bör du köra minst 20 min med bilen för att batteriet skall laddas med det den förlorade i kapacitet vid starten och körningen av bränslevärmaren. Tumregeln står i handboken. Men som sagt, stödladda batteriet regelbundet är bäst om man kör bränslevärmaren ganska ofta.
Kika på t.ex. Blocket så kommer du hitta några V70 årsmodell 2016 med miltal under 6000 mil. Det blir många mil du kan köra med en sån lågmilare.
Ditt körmönster är väl inte det bästa för en diesel men på 2 mil hinner allt motorn bli varm, regenerering för att bränna bort sotpartiklar i avgassystemet (partikelfiltret) behöver nog lite längre körtid, men ibland kör du väl lite längre? Sen är ju dieselbränsle rätt dyrt numera och man ses ju nästan som en miljöbov om man åker diesel nuförtiden fast många är i miljöklass Euro 6. Annat ljud var det i skällan för bara några år sen, ha då var ju en diesel så ren och fin, ansågs det till och med av myndigheterna, sen kom Bonusmalus… Men en V70 D4 MY16 har låg skatt, bara ca 1200-1300 kr/år.
Hoppas du får tag i en bil som passar dig, tyvärr är beg.priserna skyhöga på bilar idag
Glömde skriva, men ifall man endå siktar på V90n och V60 vilka miltal är acceptabelt för dessa bilar? Har sett flera billiga runt 10-11k mil men tänker ifall det behövs större typer av arbeten vid dessa miltal eller är det bara mer generellt att miltalen har fått den att dropp i pris


EDIT: Hittade fåtals bensinare för cirka 230 men dom hade gått 11-12k mil? Kasta eller borde man ta närmare titt?
av Xanthopteryx
#1524431
Xanthopteryx skrev:Är det en före typ (minns inte, vecka 45 isch?) 2018 så kolla om spakstället vid ratten är bytt till den nya versionen (borde gå att se hos en volvo eller via kvitto på arbetet eller så). Ett känt problem att det kan bli glapp i någon spak vilket leder till allehanda spännande felmeddelanden. Kolla om parkeringsvärmare finns installerad (valfritt i början). Kolla om Volvo On Call finns installerad (valfritt i början).
Finns säkert andra som fyller på här men, tja, det vanliga: Provkör bilen ordentligt, på jämn och ojämn väg. Kolla bromsarnas skick. Kolla nät batteriet är bytt senast. Kör alla funktioner i bilen (bagagelucka om elektrisk till exempel).

Generellt tror jag att kan du hitta en 2018 eller 2019 är det ju generellt sett lite bättre, men kanske dyrare.
Var inte rädd för att åka i landet. Kan löna sig prismässigt!
SKivorna skall vara hyfsat jämna och inte för mycket spåriga (viss spårighet finns alltid). Och definitivt inte rostiga på slitytan (lite tunn ytrost är okej om bilen stått i fuktigt väder - kan rosta på någon dag, men det försvinner direkt när man kör). Du kan ofta se åtminstone yttre brombeläggen och dessa skall vara rimligt tjocka.
Om du hittar en bil som verkligen verkar vettig så köp in dig på bilprovningen för en köpabilinspektion. Gå då även med när de inspekterar och passa på att fråga vad de tittar på och hittar.
Användarvisningsbild
av bem
#1524437
SR02,
Jag är nog benägen att hålla med att V70 har lite gammal farbror favoritbil över sig, men som familjebil eller att frakta grejer i är den oslagbar. Lite ”sossecontainer” över den som man bruka säga förr lite skämtsant. Visst har en V60 sportigare utseende, än mer så än V90. Det finns för- och nackdelar med alla bilar men en Volvo brukar vara ett tryggt köp, dock är man ju ute mer på gungfly när man skall ha en beg. Men det är ju oavsett märke. Det finns en del problem, mer eller mindre allvarliga, på SPA-plattformsbilar som V60 och V90. Vibrationsproblem som verkar svåra att åtgärda på en del bilar, låskisteproblemet som var en långkörare och kan bli dyrt om de inte bytts på garanti eller Volvo Goodwill är bara två ur högen. Rostskyddet är bara medelmåttigt (bättre på plattformen innan SPA). För att ta ett exempel till. Före MY22 early är det på V90 Sensus infotainment och det är ett plus jämfört med Google infotainment jag har i min V90 MY 22 early. En Volvo som har runt 10-11 tusen mil på mätaren har många mil kvar men runt hörnet väntar sånt som kanremsbyte, och skivbromsar och dyligt står snart på att göra listan. Däcken får man se upp med mönsterdjup och dubbskick om dubbade vinterhjul. En fin finess på V60 och V90 SPA-bilar är att det kan finnas den halvelektriska ut-/infällbara dragkroken (har den på min).
Centerdisplayen på SPA-bilar är relativt stor och lättjobbad. Om storleken varit samma genom åren på centerdisplayen vet jag inte. Jag har Harman Kardon ljudsystem i min, rätt bra, snäppet över instegsvarianten High Performance och under värstingsystemet Bowers & Wilkins. Om du har långa ben så provsitt noga V60/V90 om de har standardsäten för de har väldigt korta sittytor så låren får ej stöd ordentligt i så fall. Finns säten med dynförlängning, comfortstolarna har det t.ex. Har det i min V90. Jag har V90 laddhybrid så den går på både bensin och el. Jag har även bensinvärmare i min bil.
Jag har inte haft inne bilen på någon garantireparation än under mina 16 månaders körnig sen den var ny. Men mjukvaran har hittills varit under all kritik, det slipper du med en bil som har Sensus infotainment. Förarstöd som BLIS, Adaptiv farthållare och Pilot Assist samt Cross Traffic Alert är rätt bra grejer liksom LED ljus med kurvljus men automatiskt helljus har funkat sisådär på min så det tror jag man kan vara utan. Behöver du inte det extra utrymmet en V90 ger så tror jag de flesta skulle klara sig med V60. Kolla hur många mil du kan ha Maskinskadeförsäkring i det försäkringsbolag du kommer försäkra Volvon i, det är nog tryggast ha Maskinskadeförsäkring så länge det är möjligt. Jag har Volvia och har alltid haft och de har ganska bra villkor och går förlänga Maskinskadeförsäkringen som annars är 8 år eller 17000 mil vilket som inträffar först, se villkoren på deras hemsida om du är intresserad. Går förlänga till 10 år eller 20000 mil vilket som händer först.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!