Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj,

vad är vanligaste problem när en C70 T5 2000 med 7000 mil på halsen går knackigt (som på 3 cylindrar och förbränner hälften av beninen) första minuten om det är 5 grader eller kallare?
Misstänker det är fukt iblandat?

Den gjorde det förra året också och tänkte att nu är det nästan dags att ta tag i problemet.
av Kena
Skulle gissa på att du ska byta till någon annan olja, eftersom det sitter hydrauliska ventillyftare så påverkas de av oljan. Vilken du ska byta till får du fråga någon annan.
av Spiff
Förra året var det Mobil 1 och nu är det Shell helix ultra 5w-40 dvs inget skit så jag vet inte om det känns som oljan av alla saker...?
av Spiff
ingen som har några förslag? Jag menar ni kan ju bygga en bil med hjälp av några gem och lite dielsel (snudd på iaf :))
Användarvisningsbild
av Eson
Tror också på Oljan..Du har inte haft den stående längre stunder innan du provar? Eller den är så varje gång det är under 5 grader?
av *pettson*
glöm oljan den är inte problemet.. Däremot låter det som om bilen surar ned sej?
En 5w40 ska den gå alldeles utmärkt på. Den är inte för tjock.
Verkar som om massmätare eller nån sensor läser fel och felet blir grövre när det blir kallare..
av Mange_lee
Kan vara motortempgivaren. Jag hade liknande fel på min S70 T5 -98.
Fast då borde du få felsignal.
Men det va samma symptom för mej.
Lära ha bilen igång en min innan den gick bra om det va kallt ute o bilen ståt o frusit:P
av MrPontus
jag har samma problem på min 740 GLT 90" har det regnat över natten i kombination med låga plusgrader så tappar jag säkert 80% av effekten första minutrarna innan bilen börjar bli varm. har inte orkat göra något åt problemet då den går att köra och efter ett litet tag fungerar som den ska.
av Kena
Kom på en sak som kanske har med saken att göra. Luftpumpen ska väl gå första minuten för att värma upp katten(???) Kan det ha nått med den att göra?
av *pettson*
Kena skrev:Kom på en sak som kanske har med saken att göra. Luftpumpen ska väl gå första minuten för att värma upp katten(???) Kan det ha nått med den att göra?
trots att pumpen går ska bilen fungera som tänkt.. pumpen lägger in luft efter avgasventilerna för att späda ut avgaserna då dom tänder lättare i förkatalysatorn då. Den luften går alltså inte in i motorn.
Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]