Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1522611
@skarj, Motorn D4204t5 verkar inte ha någon kort oljestickan heller tyvärr.

Har man flerfamiljsgarage under lägenheterna är oljespill inte helt populärt, visst kan man ta en gör det själv hall men det är alltid lite, lite med hjärtat i halsen typ, jobbigt om man mitt i saknar ett verktyg, något skiter sig eller liknande så därav "sugfrågorna" för de hade man kunnat göra där :-)
#1522635
Några pumptag sedan tömde lådan sig självt av hävertprincipen. Fick ut 3,5 l av 7 genom stickan. Fyllde samma mängd, körde några dagar och bytte igen. Inget spill och ingen risk att jag inte får ihop 30 år gamla slangkopplingar Bild
20220113_175452.jpg
20220113_175452.jpg (99.03 KiB) Visad 385 gånger
#1522648
Micce1980 skrev: fre 09 dec 2022, 15:59 @skarj, Motorn D4204t5 verkar inte ha någon kort oljestickan heller tyvärr.

Har man flerfamiljsgarage under lägenheterna är oljespill inte helt populärt, visst kan man ta en gör det själv hall men det är alltid lite, lite med hjärtat i halsen typ, jobbigt om man mitt i saknar ett verktyg, något skiter sig eller liknande så därav "sugfrågorna" för de hade man kunnat göra där :-)
Är det D5an? har inte full koll på motorkoderna och för lat att kolla:P Men 2.4 som heter D4 och D5 ibland och D3, har den lilla stickan, sen kanske det är årsmodellsskillnader? Vet bara att jag har "lillingen".

Ja, jag förstår precis och känner igen känslan och stressen, varje minut kostar, och man tänker att rätt vad det är så har man hela motorn i knät, bytte själv motorvärmare på en Volvo 480 för 20+ år sedan på OK med lyft, slutnotan blev antagligen en slant mer än vad Volvo tagit för kalaset, det var så trångt att jag fick olja in min (då smala arm) för att kunna nå in med den nya motorvärmaren (hål i blocket modell, alltså utan kylvatten då den gamla åkte ut), att sedan kunna skruva lite där inne med klämt arm...det tog tid och turligt nog krävdes lite verktygslån av OK, som de faktiskt iaf förr bistod med. En annan gång hade jag med en vinkelslip med batteri när jag skulle byta krängningshämmarstag, de sista 2 mm vis sista hjulet (bytta alla 4) så hade batteriet totalt dött, det gick komma igång några ggr, men då satt skägget i brevlådan...tidigt ute som man var så fick jag vackert vänta på att Jula i närheten skulle öppna (helg) så man fick köpa en sladdad vinkelslip och ta det sista, visste inte att det fanns eluttag i den kombinerade tvätt/lyfthallen så hade batteridrivet bara med mig, hade inte räknat med att behöva kapa vid alla hjulen. Iaf jag förstår att en suglösning är att föredra, många verkstäder gör det också rutinmässigt. Finns ju även fina absoldukar (osäker stavning), att lägga på golvet om man nu vill ta ur plugg som suger upp oljan (mindre mängder) även i spånform, har själv både och efter att ha lånat(för all framtid) från jobbet :)
#1522673
skarj skrev:Är det D5an? har inte full koll på motorkoderna och för lat att kolla:P Men 2.4 som heter D4 och D5 ibland och D3, har den lilla stickan, sen kanske det är årsmodellsskillnader? Vet bara att jag har "lillingen".
Läs detta om mina problem neär jag gjord service på en V60 AWD. Dock inte på växellådan
viewtopic.php?f=70&t=168097&hilit=Service+v60+Lennarte
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]