Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stranglefoot
#1516320
Kan dela med mig av lite erfarenheter av ardic värmaren. Jag har för några år sedan tagit isär själva fläktmotorn och bytt kullager i denna. Petigt jobb, motorn är svindyr att köpa från volvo. Termosäkringen har jag också bytt pga. en kass vattenpump som fick värmaren att koka därav trasig termosäkring. Vet inte hur många gånger den tål att lösa ut, kan vara en engångspryl, ny från volvo kostar ca 5-600 kronor. Glödstift har jag bytt två gånger på två år om jag minns rätt. Kostade 1022:- nu i höst på volvo. En riktig skitvärmare som kan göra dig bankrutt!
av jimjim
#1522642
I förra veckan monterade jag en begagnad värmare. Valde att inte montera den beg dieselpumpen som medföljde eftersom jag vet att befintlig ger diesel till brännaren.

Nu till problemet när den är igång ryker den massor. I början fick jag igång värmaren, mycket rök i början men avtog sen efter en stund. nu låter det mest ett puffande ljud vid startförsök och kommer vit rök. Sedan slår den av.

Förslag på åtgärder?
av panth0n
#1523246
Den begagnade värmaren kanske är full av diesel eller sotavlagringar så den inte klarar tända? Fungerade den klanderfritt i bilen den kom ifrån?
Puffande ljud är att den inte tänder helt hundra och vit rök är ju diesel eller glykol.

Du spar tid på att plocka isär värmaren och kika inuti.
Se sedan till att lufta av värmaren ordentligt också vilket du lättast gör genom att ta av expansionskärlets lock och be någon blåsa så hårt den kan den kan samtidigt som du startar värmaren och försiktigt börjar lossa den övre vattenslangen till vattenpumpen så luften sipprar ut.

Och glöm inte - minsta körtid på värmaren är alltid 15 min oavsett tid på året. Annars kommer problemen.
av jimjim
#1523268
panth0n skrev:Den begagnade värmaren kanske är full av diesel eller sotavlagringar så den inte klarar tända? Fungerade den klanderfritt i bilen den kom ifrån?
Puffande ljud är att den inte tänder helt hundra och vit rök är ju diesel eller glykol.

Du spar tid på att plocka isär värmaren och kika inuti.
Se sedan till att lufta av värmaren ordentligt också vilket du lättast gör genom att ta av expansionskärlets lock och be någon blåsa så hårt den kan den kan samtidigt som du startar är värmaren och försiktigt börjar lossa den övre vattenslangen till vattenpumpen så luften sipprar ut.

Och glöm inte - minsta körtid på värmaren är alltid 15 min oavsett tid på året. Annars kommer problemen.
Jag vet ej om värmare fungerade i bilen som den kom ifrån. Köpte den med löfte om att den var demonterad och testkörd.

Men i lördags när jag startade värmaren manuellt för parkeringsvärme kom det mycket rök och den Puffade. Men jag såg även att det kom kylarvätska. Troligt orsak till detta läckage?
Jag utgår från att slangar och slangklämmor är täta.
av panth0n
#1523276
Kommer det kylarvätskepuffar ur avgasröret är den sprucken i vattenkanalerna internt och således skrot. Eller menar du att det läckte vätska ur slangarna till vattenpumpen och värmarkroppen?
Beroende på sprickans omfattning läcker det ju olika mycket, och brännkammaren kan således fungera hyfsat (med extra rök som följd) tills att det läcker in för mycket vatten.
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
av panth0n
#1523278
stranglefoot skrev: lör 22 okt 2022, 21:34 Kan dela med mig av lite erfarenheter av ardic värmaren. Jag har för några år sedan tagit isär själva fläktmotorn och bytt kullager i denna. Petigt jobb, motorn är svindyr att köpa från volvo. Termosäkringen har jag också bytt pga. en kass vattenpump som fick värmaren att koka därav trasig termosäkring. Vet inte hur många gånger den tål att lösa ut, kan vara en engångspryl, ny från volvo kostar ca 5-600 kronor. Glödstift har jag bytt två gånger på två år om jag minns rätt. Kostade 1022:- nu i höst på volvo. En riktig skitvärmare som kan göra dig bankrutt!
Vågar påpeka att det är en av de bästa värmarna som finns OM man som ägare sköter den, dvs:
1: Alltid kör den längre än 15 min för att slippa sotavlagringar.
2: Plockar isär den och ser över kablage och övrig elektronik en gång vartannat år. Ha en värmare eller två i backup. Finns på självplockarna för en struntsumma. 300 pix ger jag för kpl värmare inkl vattenpump och databox, så har ett gäng liggandes. :-)

Och sist men inte minst en hemlighet: Koppla bort värmaren från bilens dieseltank, plugga sughålet på tanken, och dra om en bränsleledning till skuffen. Där har du placerat en båtdunk med blankdiesel ;-) Där är det verkliga receptet på att slippa sotavlagringar. Min har sett ny ut inuti de gånger jag tagit isär den för service, och den körs enbart på blankdiesel. Sen körs D5an min inte på mackdiesel utan detdär man håvar upp nyfriterade pommes & kycklingvingar från på gatuköken - så var tvungen att göra ovan operation för att ha en glad värmare.

RME är rena döden för dessa värmare.
av jimjim
#1523294
panth0n skrev: ons 14 dec 2022, 22:12 Kommer det kylarvätskepuffar ur avgasröret är den sprucken i vattenkanalerna internt och således skrot. Eller menar du att det läckte vätska ur slangarna till vattenpumpen och värmarkroppen?
Beroende på sprickans omfattning läcker det ju olika mycket, och brännkammaren kan således fungera hyfsat (med extra rök som följd) tills att det läcker in för mycket vatten.
Var det läckte vet jag inte exakt eftersom fronten är monterad på bilen. Men det droppade/rann vatten under värmaren samtidigt som den puffade och rök.
Men jag tror inte det läcker från slangar/klämmor eftersom de kontrollerades vid montage värmare.

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]