Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
#1522602
Visst, det påverkar eftersom "larmet" kan komma ett tag efter, mest troligt under tiden man kör, en onödig irritation enligt mig, som inte får ut något av funktionen. Som jag sa, är personligen hellre utan, vill andra ha det, inga problem.

Det är inte säkert det är en själv som byter hjulen, det är inte säkert det är en själv som kör bilen när larmet kommer, för mig en onödig "finess". Men andra får förstås tycka att det är bra, liksom jag saknat en motortempvisare i mätartavlorna, vilket jag tycker är bra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1522614
Motortempen togs bort för folk lämnade in bilen på garantin för tempen gick upp och ned när man körde (vilket ju är precis som det ska vara). Man provade först att "Låsa den" på normal oavsett temp men det räcket visst inte
av dannesk
#1522618
Däcktryckövervakningen som går på rotationshastigheten är ju en bra säkerhetsfunktion som inte märkbar och varnar ju inte förrens det är ett fel som pyspunka eller liknande, det är ju en snabb varning att något är fel om man tex. är ute och åker på motorväg och kan då agera innan det är försent. Precis som andra varningssystem, man behöver inte fundera förrens de aktiveras om något är fel.
Tempmätaren däremot finns det ju ingen anledning att stirra på, den togs ju bort pga folk som tokstirrade oroade sig så fort den rörde sig som VolvoB20 säger. Vad är meningen att stirra på en tempmätare som går upp/ner under körning, bör ju bara mer intressant med att fokusera på att blinka när man ska och observera övrig trafik som är viktigare kan tyckas.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1522638
Min tidigare Alfa hade en graderad motortempmätare med 70, 90, 100 grader. Men jag jämförde med OBD och den la sig på 90 redan vid ca 65 grader och låg sedan stadigt där, så även en graderad mätare kan ljuga. Sista Volvon med ärlig mätare tror jag var 240. På min 240 kunde mätaren klättra uppåt efter att man stängt av motorn när cirkulationen avstannade om man lämnade tändningen på.
av skarj
#1522645
Om man väljer att stirra på den kanske man har andra problem, då lär man ha fullt upp men varvräknare och hastighetsmätare, tankmätare, radio m.m. också, gör man som normalt en snabb blick då och då lär inte mycket missas i trafiken får jag hoppas. Märkligt att det ska försvaras att en bra funktion tagits bort, vill man inte ha den är det som sagt bara att låta bli att titta, ur Volvos synvinkel kan jag förstå resonemanget, men inte hålla med, om man nu kunde på 240-tiden finns ingen anledning att inte kunna göra det nu, sedan att tempen pendlar när en dieselmotor är "för" effektiv är ju just det bla jag vill se, då kanske det som på Mercor förr, ska sättas för något för kylaren om det är kyla, eller likt vissa Mercor på senare tid har en styrd funktion med en "gardin", märkligt nog klarar många andra bilmärkens ägare av att inte stirra på temp, Mercan jag hade senast från 2015 hade kylartempsmätare, som betedde sig normalt, viss variation, inte upp i normaltemperatur allt för snabbt, även senaste Passaten jag hade för ett par år sedan, visade att den gick "kall" om man inte hjälpte till med dieselvärmare, eller när man släppte på gasen och körde i städer tex, vid kyla. Det är just därför jag saknar den nu när jag kör diesel igen. Elbilen jag har, har av naturliga skäl ingen tempmätare, men där får man se hut många kWh värmen förbrukar, givetvis inget som behövs, men intressant i sig tycker jag. Självklart förstår jag att inte alla har samma intresse som mig att veta tex temp, titta på oljestickan, men det är för billiga och antagligen intressanta saker för fler än mig, för att det ska vara försvarbart att inte ha kvar det.

Vad gäller iTPMS, håller jag med, inget jättebesvär, men personligen är jag hellre utan det besväret och får hålla reda på själv om jag behöver fylla på luft, kör man på något och får akutpunktering är det självmarkerande lika snabbt som man får ett larm, är dess utom lite emot passivitet bakom ratten och litande på larm av olika saker, givetvis förstår jag om andra tycker precis tvärt om och skulle inte få för mig att inte låta dessa personer vara nöjd med de funktionerna dom gillar, behöver jag göra det? Nej, kommer någon att få mig att tycka annorlunda? Inte troligt, kommer du att ändra dig och tycka som mig? Knappast. Gott så, inget hinder för att jag kommer att uttrycka mig tex som att jag är nöjd med att bilen inte har TPMS, jag är missnöjd att den inte har en tempmätare och rätt besviken på Volvo att de inte satt ordentliga oljestickor på alla bilar med motor. Sen kan det ju överväga så att jag tycker det är värt att åka Volvo ändå. Ett bra halvljus är långt mycket viktigare i mina ögon än TPMS tex, funktionen som Volvo har att lätt kunna ta loss strålkastaren och kunna ta med den in och byta tex halvljuslampa är värt mer än nästa alla andra säkerhetsfunktionerna sammantaget, en dieselvärmare är mer värt än tex antispinn, som igen är en helt värdelös funktion enligt mig, andra kanske ser den som ett måste, antisladd är en kanon funktion, trist nog är de ofta sammankopplade och kan endast stängas av tillsammans, vilket är dumt, men sparar en knapp förstås. Man får inte allt som man vill, inget hinder att uttrycka vad man gillar och inte gillar, och andra får tycka annorlunda :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1522846
skarj skrev:Visst, det påverkar eftersom "larmet" kan komma ett tag efter, mest troligt under tiden man kör, en onödig irritation enligt mig, som inte får ut något av funktionen.
Att bilen kan tala om att hu tappar luft i ett hjul innan du kört så långt att hjulet är förstört är förstås precis motsatt att vara irriterande. Det är tvärtom kraftigt underlättande. Det du får ut av det kan vara precis det kära damen råkade ut för - hon hann in på en verkstad och fick det fixat istället för att bli stående senare längs resan med trasigt hjul. Nu gick det fortfarande att laga.

Jag har dessutom inte sett någon försvara varför tempmätaren togs bort. Bara förklara anledningen, vilket är något helt annat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1522898
Moderna bilar är inte gjorda för att bli gamla, de ska bara köras nya och sedan skrotas snabbt av förare som inte vet vad som finns under huven.

Ta temp-mätaren tex. Den har räddat mig många ggr från att bli ståendes längs vägen med mina gamla bilar. Man ser tidigt att att tex vattenpump, termostat eller kylaren börjar bli dålig (om man har något hum om hur en bilmotor fungerar vill säga) och kan byta/serva dessa innan det blir stopp.

Nu finns ingen mätare och man kör till det tar stopp, varningslampa tänds och det är bärgning som gäller.

PS, TPMS är rätt gött, man ka se hur trycket ökar nästan 5 bar i däcken när man drar iväg på autobahn i 250 och däcken pga detta värms upp rejölt. DS
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1522944
apersson850 skrev: mån 12 dec 2022, 14:59 5 bar?? I så fall skulle du komma upp i lastbilstryck. Menar du 0,5 bar, kanske?
Självklar 0,5 Bar :-o :-D :crying: :bored:
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]