Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GROTTIS
#1522427
Ok jag hade en satans massa felkoder på bilen typ 50-60 är nere på typ 15 efter att jag köpt en ny cem och klonat den.
vips så va det en herrans massa koder som försvan

jag har även reparerat kabelstammen förardörren.

men Bilen startar inte.

vad gäller relä 15 felsökning så har jag kommit fram till att relät inte får signal från cem? om det nu är cem som styr den signalen. så det inte är startknappen? vad säger eller talar om för cem att den signalen ska fram till relät? det ska vara i tändläge nr 2. men inget händer

jag bifogar lite felkoder och annat se om ni kan tyda något som jag missat ?

får ju inget som förklarar varför inte biljäveln startar

förut gick det att starta bilen om jag hissa upp framhjulet snurrade och byglade startrelät men det går inte längre
Bilagor
IMG_F6B4905B3A66-1.jpeg
IMG_F6B4905B3A66-1.jpeg (1.99 MiB) Visad 688 gånger
av GROTTIS
#1522491
ja gått igenom alla jordpunkter, kollat kabelhärvor efter skav på de vanliga ställena. batteriet är fräscht. bytte cem och klonade fick bort en hel del felkoder som var kommunikations relaterade = cem kaput. har problem med sidan från cem till relä 2/88 eller relä 15 matning bytt relä ingen skillnad båda funkar. ja en satans massa. så mina två största problem är ju denna jävla räls 15 matning löser jag den försvinner ytterligare 9 felkoder men hittar inte i elshemat var signalkabeln tar vägen inte heller i kabelhärvan hade jag hittat den i cem skulle jag kunna mäta om det kommer signal i läge 2 på nyckeln. eller om det är ett nyckel fel / signal från nyckeln som kanske även har ett samband med att bilen inte går runt på startmotorn mmm
av skarj
#1522505
Möjligt att det står, men jag missade det isof, men vad hände från att den var OK? Eller köpt den i detta skick?
Tänker på om man kan få någon ledtråd, smälld eller dränkt eller stått länge?
av GROTTIS
#1522516
Tjena nä jag köpte den såhär men i början så gick det att hissa upp snurra hjulet och brygga startrelät så starta den körde hem den 25 mil funka perfekt 😂 detta är mitt vinter projekt. Han som hade den sa att den inte startade typ var 50 gång sedan kom det allt oftare och till slut gick det inte startat alls 🤷‍♂️ han har kollat kabelhärvan. Jag har kollat och fan då kabelbrott i dörren. Och ens stans massa felkoder som jag beskrev tänkte efter och kom fram till att cem nog är boven i det hela köpte en hel samma nummer och fick den klonad. Nu funkar det mesta förutom ja det du ser på bild. När jag mäter så får jag ingen signal blå kabel till relä 2/88 eller relä 15 matning. Vilket i sin tur inte skicka r. Ström till säkringarna och ja då blir det ju en del fel så att säga. Men kan det vara så enkelt att det är broms kontakten som är felet? men den borde ju ändå starta. Vad jag läst så ska den blå signalekabeln till relät aktiveras när jag sätter på tändning i läge två . Och det gör det inte. Så frågan är vilken kabel box nyckel givare säger till ecm att skicka signal till cem ? Sedan är det ju detta med att den inte går på startmotorn på nyckeln helt dött. Därför har jag fundering på om det är något krångel med nyckel hållare grejen vete fan va den heter 😂
av skarj
#1522571
Ja, en massa sensorer kan det ju vara förstås, att den ska känna att den är i P (om det nu var auto), att den känner av nyckeln, att den inte är i något immobilazerläge, men ingen indikation har bilen haft påhälsning av råtta/mus? Tänkte om man sett skit/bo/gnag.
Med tanke på att felet varit ovanligt till att bli vanligare till att vara dött leder mig till glapp/taskig lödning, något som till sist gav upp helt. Ingen skillnad om bilen är varm, stått torrt en längre tid?
Går startmotorn nu om du ger den ström direkt? Drar runt motorn men inget tecken på att starta? Minns inte, kanske du skrev, men är komp. kollat?
av GROTTIS
#1522617
Kompen är nog bra kändes fin att köra när jag körde hem den. Vad gäller mus mm så nä jag har fasen gått igenom i stort sett alla kablar i hela bilen 😂 men jag bytte nivpsenaorn bakaxeln till ljuset. Den va helt skrot kortis bytte denna och är nu nere i EN felkod
Och det är ecm-p193596 Bromskrets/givarsignal och bromsljuskontakt felaktig. Hämta båda på skroten så ska ner och se om de funkar annars blir det mer felsökning
Men ännu mer skumt och de två funkar och jag inte längre har en enda felkod i vida. Och bilen inte startar då blir det klurigt värre 😂 nyckel hittar bilen så det är inte den. Men får se hinner gå ner till verkstaden när kidsen fått mat och lite fredags mys :) spännande är det i alla fall. Är då kul att lösa allt. Kört mig mer om el i bilar nu på ett par veckor än vad jag gjort i hela mitt liv
av GROTTIS
#1522633
Alla felkoder är borta nu efter ny bromljusgivare

Men den saten startar INTE 😬 om jag inte snurrar på framhjulet och byglar startrelät :)

Så måste mäta signaler frpn ecm och cem till startrelät


Go kväll

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...