abel1 skrev:Ok hur mäter man på bänk?
Jo släpringarna är väll dom kolen ligger emot om jag fattat de rätt....och ena kolet var mycket mer nedslitet än de ändra. Bilen har gått 38000mil.
Har beställt en beg generator nu
Mvh Anders
Man tar en 12V bilbatteri, fixerar generatorn på en bänk, tar startkablar, hänger minus från batteriet på ett rent ställe på generatorn (funkar bäst där montageskruvar sitter) plus från batteriet till plus av generatorn. Därefter behöver man en till plusledning från batteriet till en 12V ljuskälla (OBS! Led fungerar inte!) och från ljuskälla vidare till den klämma på generatorn som är till varningslampan. Ledningen är viktig för att rotorn får startströmmen som behövs för att starta hela el-processen.
Fixera sen en multimeter på plus och minus på batteriet.
Sen tar man en borrmaskin med tillräckligt rpm och vrider ratten av generatorn i samma riktning som pilar visar. Min borrmaskin hade 2500rpm och fick spänningen upp till 14.6V.
OBS! Kolla att du har en kompis som håller fast generatorn. Vid en vissa rpm känner man en stor motstånd.
När allt fungerar släcker ljuskälla och du ser laddspänningen på multimeter.
Hälsning schweizaren