Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1522632
abel1 skrev:Märkte att plus kabel nära batteriet blir varm.... är de normalt?
Såg att du skrivit detta först nu.
Värme betyder dålig kontakt. Det kan betyda kabeln är skadad just där, kabelskon på batteriet har kanske dålig kontakt (ganska vanligt) eller liknande.
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1522671
Det är ju inte bara regulator som kan vara sönder. Tänker då på släpringar, diodbäraren osv. Renoverade nyss en generator. Släpringer såg efter 27’000mil så här ut. Bäst är kanske att man mäter och testar generatorn på bänk innan man skruvar den tillbaka.

Hälsning Danne
Bilagor
D15ECFD7-1BF7-46A1-93D4-B5DD297D85E2.jpeg
D15ECFD7-1BF7-46A1-93D4-B5DD297D85E2.jpeg (2.72 MiB) Visad 450 gånger
6220EA22-E073-4274-8FB5-2E5B4B5B73E8.jpeg
6220EA22-E073-4274-8FB5-2E5B4B5B73E8.jpeg (2.16 MiB) Visad 450 gånger
av Erik Å
#1522675
Så slitna efter 27k.. :-/ märkligt att bara ena släpringen är sliten.
Nu blir jag orolig, hur ser mina ut efter 60k :-D
Tänkte byta kol/ regulator men det kanske är ny generator som gäller?
av abel1
#1522682
Ok hur mäter man på bänk?
Jo släpringarna är väll dom kolen ligger emot om jag fattat de rätt....och ena kolet var mycket mer nedslitet än de ändra. Bilen har gått 38000mil.
Har beställt en beg generator nu

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av lennarte
#1522695
abel1 skrev: ena kolet var mycket mer nedslitet än de ändra. Bilen har gått 38000mil.
Det är (nästan) alltid det ena kolet som slits. Släp ringarna är bytbara, dom måste ändå bort för att kunna byta lager. Dock inte på alla generatorer
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1522719
abel1 skrev:Ok hur mäter man på bänk?
Jo släpringarna är väll dom kolen ligger emot om jag fattat de rätt....och ena kolet var mycket mer nedslitet än de ändra. Bilen har gått 38000mil.
Har beställt en beg generator nu

Mvh Anders
Man tar en 12V bilbatteri, fixerar generatorn på en bänk, tar startkablar, hänger minus från batteriet på ett rent ställe på generatorn (funkar bäst där montageskruvar sitter) plus från batteriet till plus av generatorn. Därefter behöver man en till plusledning från batteriet till en 12V ljuskälla (OBS! Led fungerar inte!) och från ljuskälla vidare till den klämma på generatorn som är till varningslampan. Ledningen är viktig för att rotorn får startströmmen som behövs för att starta hela el-processen.

Fixera sen en multimeter på plus och minus på batteriet.

Sen tar man en borrmaskin med tillräckligt rpm och vrider ratten av generatorn i samma riktning som pilar visar. Min borrmaskin hade 2500rpm och fick spänningen upp till 14.6V.

OBS! Kolla att du har en kompis som håller fast generatorn. Vid en vissa rpm känner man en stor motstånd.

När allt fungerar släcker ljuskälla och du ser laddspänningen på multimeter.

Hälsning schweizaren
Senast redigerad av 2 Daniel78, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1522744
Tänkte att ställa in länken av den tyska Volvoforumet jag skapade när jag började men renovationen av generatorn. Där finns många bilder, filmer och ritningar som kanske hjälper vid reparation eller felsökning. (Hoppas att det är ok)

https://volvo.reparaturanleitung.info/ ... volvo-850/

Där kan man ser att inte bara släpringar är ganska slut efter 27’000mil. Det har varit även dags att byta kol och kullager.

Hälsning Danne
Senast redigerad av 1 Daniel78, redigerad totalt 0 gånger.
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]