Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1522269
kicken skrev:En liten fundering.. kan man inte bara tömma ur den gamla oljan och sedan fylla på med ny, det blir ju inte lika bra som en spolning med det måste väl vara bättre än inget byta alls? :x
Jo då. Jag gjorde så i våras. Blir ety byte och inte en spolning som det heter annars. Klart bättre än att inte byta eller spola alls viewtopic.php?f=70&t=162490&p=1439929&h ... n#p1439929
#1522283
apersson850 skrev:Väl värt pengarna att göra det [s]ordentligt[/s].
Väl värt att byta all olja på en gång menar du.
Finns inga bra argument för att byta lite i taget skulle vara sämre, bara man gör det oftare.

Snarare tvärtom
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... ll.327713/
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... sh.306111/
#1522308
Vet någon om man man suga ur oljan från påfylningspluggen? Fick ju bytat i påskas typ men tänkte om en oljesug hade fungerat kunde man ju enkelt bytt säg 2l varje års eller så
#1522321
Volvos procedur för oljebyte är det som refereras till som "Fluid exchange" och merjobbet för att starta motorn och låta pumpen trycka genom ny olja i "andra halvan av systemet" utöver att tömma och fylla tråget är väldigt beskedligt på Volvon som har snabbkoppling på oljekylaren, varifrån oljan kan avledas med en bit transparent labbslang från Jula tex.
#1522399
@William85, Hade varit ett mycket bra alternativ. Blir ändå lite svårt att göra det i garaget här men går det suga ut några liter via påfyllningspluggen med en oljesug skulle nog det fungera i alla fall :)
#1522587
Vet inte om man kan suga ut nåt via fyllpluggen, skulle vara ett vettigt alternativ tycker jag också genom att få ut en ytterligare mängd utan ytterligare "skruvning", mitt råd annars är om du själv byter motoroljan (vilket jag antar) är att med start nu byta ut den dränerbara växellådsoljan de kommande 3 motoroljebytena, dvs att göra processen, dränera och fyll växellådan på liknande vis som motorn och acceptera att oljan gradvis blir utbytt även i växellådan, visst det blir ett flytande byte men det är garanterat bättre än inget byte, inte särskilt mycket merjobb när du iaf byter motoroljan, vill man så kan man fortsätta med detta varje år sålänge man har bilen, lite merjobb, lite dyrare och ganska bra för lådan. Dess utom får man en känsla för hur oljan (mängd och färg) förändras mellan åren om den nu gör det, man kan ju spara ett prov om man orkar. När man fått in känslan för dränerad mängd (om det inte ändras från år till år), så är det bara att fylla samma mängd som man dränerar och skippa nivåsättningsmomentet.
#1522595
@skarj, Det är en klok tanke. Blir kanske att man gör ett mellanbyte på motoroljan, gjorde så tidigt i somras. Växellådsoljan byttes i april så väntar lite till i alla fall :)

Hade kört oljesug på motoroljan med annars men denna motor går det inte på, finns ju ingen oljesticka :)
#1522604
Exakt, dumsnålt enligt mig också, antar att du har den lilla stickan? Det går att suga där, men tveksamt att det är lättare än att skruva ur pluggen, är själv också av inställningen att hellre suga motorn tom något oftare då det är lite lättare när man iaf har ett "topp" filter, man är ju trots allt lat:)

Antagligen fortfarande jätte bra om man byter de 3-4 litrarna i lådan vart tredje år (om man kör normallångt), antagligen overkill även det, men vid töm-fyll, tar det varken speciellt mycket tid eller är så jobbigt när man redan är under motorn och rotar. Kör man vart tredje år kan man ju passa på att ta Haldexen då också, antagligen inte så dumt att byta den oljan vart tredje år heller om man kör 1500-2000 mil/år.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom