Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bigcee
#1522267
Tjena alla volvo älskare!
Jag går nu i tankarna att köpa min första volvo och hittat en riktigt fin v70 D4 AWD 2013 som gått 19k, för 127 tusen på volvo brandt. Har ni några anmärkningar på modellen? Vad kan tänkas behöva bytas inom snar framtid? Är helt ny på volvo och det här blir min andra bil. Behöver ha en större ( kör en ford just nu).

Om tråden är på fel ställe please flytta den blev lite förvirrad av alla ställen :nerd:
Användarvisningsbild
av apersson850
#1522279
Övertyga dig om att kamremmen är bytt. Om det går att få reda på att oljan i automatlådan är bytt är det också bra (om det nu är en automat).
av Bigcee
#1522287
apersson850 skrev: tis 06 dec 2022, 23:18 Övertyga dig om att kamremmen är bytt. Om det går att få reda på att oljan i automatlådan är bytt är det också bra (om det nu är en automat).
av Bigcee
-  För mindre än en minut sedan. #1522286
Yes kamremmen har jag tänkt på det är det första jag ska kolla :) oljan dock i automatlådan har jag inte tänkt på! Bra tips tack. Skulle du säga att det är hållbara bilar som man kan lita på? :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1522300
19000 mil är normalt för tidigt för frihjulshaveri på generatorn. Däremot kan främre bussningarna på bakre bärarmarna ha rostat sönder.
Kolla så allt elektriskt fungerar. Stolsinställning (om elektrisk), backkamera (om den finns), parkeringsbroms, adaptiv farthållare (om det finns), Hill Descent Control, elektriskt fällbara bakre nackskydd (om det finns), elektrisk öppning av baklucka (om det finns), bakrutetorkare, regnsensor till vindrutetorkarna - alltså allt sånt där som inte är det första man tänker på när man tittar på en bil, men kan bli tråkigt dyrt om det inte fungerar.
En 2013 kan ha brustna bakfjädrar vid det miltalet. Min 2012:a hade det. De är ändrade sedan.
Kolla så avtagbar dragkrok fungerar att sätta dit och ta bort (om bilen har sådan).
Kolla att takluckan fungerar (om den har sådan).
Kolla att AC fungerar och att du kan ställa in värmen.
Kolla att den dieseldrivna motorvärmaren fungerar.
Kontrollera att centrallåset låser och låser upp samtliga dörrar. Låskistorna är en känd problemhärd.
av HakanF
#1522304
Kontrollera AWD:n fungerar haldex 5 på den så om ingen service är gjord på den vid 19000 mil så kan den vara ur funktion (kul att ha en AWD som bara driver på framhjulen)
av Bigcee
#1522305
volvofantast skrev: ons 07 dec 2022, 07:41 Eftersom du köper den på en firma så kan du fråga om en spolning av automatlådan kan ingå i köpet ,bra bil och skönt med fyrhjulsdrift
Det ska jag kolla in vi känner han som säljer bilen så litar på ett bra köp men absolut bra tips! sånt jag inte kan tackar för det :-)
av Bigcee
#1522306
HakanF skrev: ons 07 dec 2022, 10:32 Kontrollera AWD:n fungerar haldex 5 på den så om ingen service är gjord på den vid 19000 mil så kan den vara ur funktion (kul att ha en AWD som bara driver på framhjulen)
Det ska jag kolla in!
av Bigcee
#1522307
apersson850 skrev: ons 07 dec 2022, 09:46 19000 mil är normalt för tidigt för frihjulshaveri på generatorn. Däremot kan främre bussningarna på bakre bärarmarna ha rostat sönder.
Kolla så allt elektriskt fungerar. Stolsinställning (om elektrisk), backkamera (om den finns), parkeringsbroms, adaptiv farthållare (om det finns), Hill Descent Control, elektriskt fällbara bakre nackskydd (om det finns), elektrisk öppning av baklucka (om det finns), bakrutetorkare, regnsensor till vindrutetorkarna - alltså allt sånt där som inte är det första man tänker på när man tittar på en bil, men kan bli tråkigt dyrt om det inte fungerar.
En 2013 kan ha brustna bakfjädrar vid det miltalet. Min 2012:a hade det. De är ändrade sedan.
Kolla så avtagbar dragkrok fungerar att sätta dit och ta bort (om bilen har sådan).
Kolla att takluckan fungerar (om den har sådan).
Kolla att AC fungerar och att du kan ställa in värmen.
Kolla att den dieseldrivna motorvärmaren fungerar.
Kontrollera att centrallåset låser och låser upp samtliga dörrar. Låskistorna är en känd problemhärd.
Många saker man inte tänker på! bussingarna och bakfjädrar är det något som är dyrt? eller något man kan lösa själv hemma
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]