Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1521404
Det börjar dra ihop sig till att byta bil. Kör XC60 B5(Bensin) och kontraktet går ut i oktober nästa år. Men med leveranstiderna nu för tiden nu måste man ju börja ovanligt tidigt.

Bilen har jag en konstig relation till. Tycker den har ganska stora svagheter ändå är jag ganska nöjd och smått förtjust i den. Min kritik handlar mycket om motor, motorstyrning och växellåda. Dels tycker jag den är ganska oskön i sin funktion, seg, mycket seg, om man stampar på gasen samtidigt som den drar soppa som en gammal jänkare. Just den där segheten kan ibland göra mig riktig sur. När väl motorstyrningen tänkt till och växellådan växlat ned två steg så matar det på riktigt bra,, men innan den gjort detta händer ju inget alls.

Å andra sidan är den otroligt bekväm, bra AC/värme, lagom stor, fyrhjulsdriven och snygg.

Men vad ska man ha istället? Man borde ju kanske skaffa sig en elbil? Men hittar ingen som jag känner att den där vill jag ha. De är för dyra eller har andra svagheter. Ett tag var jag inne på Tesla Y, men de är nog för dyra idag. Tesla 3 känns för liten i bagaget då vi har hus och kör en del till tippen och återvinningen och samtidigt dyr.Är man inne på Tesla 3 kan man även ta med Polstar i kalkylen. Det är den elbil jag kört mest och det ger verkligen mersmak, men det är ju inte en bil för villaägaren som ska kära en del trädgårsavfall och byggmaterial till tippen. ID4 eller Skoda Enyaq? Verkar vettiga, men ändå vet jag inte riktigt. Kanske är det fortfarande laddningen på långresor som gör att jag blir superkräsen när jag tittar på elbilar? Jag överdriver säker de problemen, men jag avskyr att bara tänka tanken på att behöva ladda på väg till fjällen eller på weekendresan och folk som inte kan köa eller ladda ordentligt så att det blir en massa strul. Jag är inte särskilt orolig eller pedantisk av mig, men jag avskyr diffusa köer och otydlighet kring det. I allt annat(tror jag) är jag flexibel och behöver inte ett rutnät för att ta nästa kliv.. 8-)

Jag har tidigare haft 2 st plugg-in-hybrider, V60 D6 och Passat GTE. Jag trivdes med dem och under de sammanlagt 6 år jag körde dessa hade jag en förbrukning på 0,18. Jag har alltså en perfekt körcykel för hybrid. Jag kan ladda hemma och på jobbet(de få gånger jag kör dit med bil).

En ny XC60 Recharge kanske? Då får jag en bil jag vet att jag gillar och jag tror elmotorn tar bort en del av det jag är missnöjd med på nuvarande fossilvolvo. Men de är dyra. Eller ska man tänka nytt och välja BMW 330e? Eller hyra en Lynk? Kanske återvända till Passat GTE? Eller finns det andra vettiga Hybrider? Jag är inte intresserat av Kia eller av Hyundai hybrider.

Tankarna snurrar runt och jag har svårt att säga ned foten. Volvo har ju fördelen att man kan välja Care by Volvo och få mycket kort uppsägningstid. Men då blir den ännu dyrare, tillbaka på ruta ett.. :-/
Användarvisningsbild
av Perra83
#1521433
Den senaste drivlinan i Volvos laddhybrider upplever jag som riktigt rapp. Segheten och tvekandet har jag inte upplevt än på 600 mil.
Vi kan köra mycket på el och det tog bara någon dag för mig att inse att det var en elbil jag borde ha köpt.
Skoda Enyaq är förövrigt en bil jag kan tänka mig men jag har inte kört någon.
Användarvisningsbild
av bem
#1521483
Åk och provkör en XC60 T6 Recharge (plug-in hybrid) MY23 så får du känna på motorn. Gissar du kommer bli positivt överraskad. Styrkan och accelerationen tycker jag är OK i min V90 T6 Recharge MY22 i alla fall (kört ca 1400 mil med min hittills). Med det större hybridbatteriet på 18,8 kWh, starkare elmotorn på 143 hk, enpedalkörning och jag tror man kan ladda snabbare på MY24 på laddhybriderna så är en Volvo laddhybrid numer riktigt bra på papperet tycker jag (jag har på min det lite mindre batteriet 11,6 kWh, 87 hk elmotor och lite långsammare ladding). Rätt bra ha laddhybrid i dessa tider så man kan välja lite mellan köra på el kortare sträckor och på bensin längre sträckor.
Om du funderar på Care by Volvo läs det finstilta så du vet om om månadshyran kan höjas när räntan går upp. Kan bli skillnad i månadshyran under 36 mån om du väljer det alternativet, kolla upp det. På privatleasing (som fanns innan CBV fanns) åker månadskostnaden jo-jo med räntan. Kanske är samma med CBV? Lycka till med ev. bilbyte framöver.
av Freddy100
#1521485
Är det inte bättre att satsa på 3 årig XC60/V90 med bensin/diesel? Kör V90 CC T5 MY 20 med Polestar Opt, fantastiskt bil i 3,5 år. Vad behöver man att vara nöjd i detta sammanhang?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1521489
Köp en Volvo om du har tålamodet med det ofta återkommande Google-strulet... :-)
Annars finns ju exempelvis Volkswagen Arteon Shooting Brake Hybrid, Mercedes 300e/de, Skoda Superb PHEV (jättebaksäte), Audi TFSIe...
av tojt
#1521512
Jag har bytt från en MY20 Diesel till en MY23 T6 Recharge och det är dag och natt mellan de drivlinorna. Inom batteriets räckvidd är det som en elbil med mer än tillräcklig kraft. När batteriet tar slut eller om du vill köra runt med mer kraft så har du inget av de de problemen med fel växel etc som gamla kunde mata i, framförallt i lägre hastigheter och inget behov att sätta den i dynamic etc om du vill kunna ta en omkörning utan byta körläge och veta att den svarar snabbt nog. Den nya svara alltid direkt och man känner verkligen inte växlingarna och om du inte lyssnar noga är det riktigt svårt veta om en bensinmotorn ens är igång. Drivlinan med nya batteriet och starkare elmotorn är riktigt bra.

Jag tittade också på en elbil och det hade funkat för mig 90 % av tiden. Problemet kommer när man ska upp i bergen (Bor inte i Sverige längre) så är det för mycket kompromisser än så länge. 9 av 10 dagar kan jag köra på enbart el, men gör ändå en hel del längre roadtrips och då är det för mycket planering när man lämnar de större vägarna. Där jag bor (Spanien) är det för mycket trasiga laddare eller få, så att de är fulla när man kommer vilket gör att man inte kan resa runt spontant på en roadtrip

Så i mitt fall känns laddhybrid perfekt. Flesta dagarna räcker elen så de hade inte spelat någon roll att ha en elbil och för de längre resorna så drar den visserligen mer än en Diesel men det kompenseras lätt av elen på de andra resorna samt man inte behöver välja rutt eller plats att stanna beroende på vart man kan ladda. Nackdelen är väl kanske priset :) Nästa gång jag byter lär det dock bli elbil då jag räknar med att laddsituationen har löst sig på 3-4 år-

Personligen känns det som att om man ska roadtrippa en betydande del är det bara Tesla som gäller för tillfället om man ska ha elbil och vill kunna räkna med fungerande laddare som det finns tillräckligt av. Model 3 och Y är rätt prisvärda i min mening men tycker inte de har en suck mot en Volvo i komfort eller interior och personligen tycker jag Teslas stolar är riktigt dåliga och en av huvudanledningarna de helt uteslöts när jag valde ny bil. Dåligt stöd och helt oventilerat plastmaterial. Jag var otroligt besviken av den delen när jag provkörde Model Y
Användarvisningsbild
av V9097
#1521522
Volvos laddhybrider är riktigt fina, men jag ogillar Google-systemet och att bilarna är så generiskt utrustade. Det var roligare när det fanns många färger, klädslar, panelinlägg, fälgar etc att välja mellan. Bilarna blev lite personligare och mindre gråa (typ alla volvos färger är ju en nyans av grå).

Det kommer väl en ny Tiguan nästa år? Det kanske kan vara något om du hinner vänta in den. Har du tittat på Mercedes laddhybrider?
av Lövet
#1521530
Primus skrev:tt tag var jag inne på Tesla Y, men de är nog för dyra idag. Tesla 3 känns för liten i bagaget då vi har hus och kör en del till tippen och återvinningen och samtidigt dyr.Är man inne på Tesla 3 kan man även ta med Polstar i kalkylen. Det är den elbil jag kört mest och det ger verkligen mersmak, men det är ju inte en bil för villaägaren som ska kära en del trädgårsavfall och byggmaterial till tippen. I
Du kör väl inte byggavfall inne i bilen ändå? Då ska du inte ha en ny bil ;-) Jag kör all sån skit i ett släp. Själva bilen Tesla 3 är rymligare än den ser ut. Mkt välplanerad.
av Lockis
#1521572
Läste inte alla svar.

Du verkar ha en körcykel som passar med laddbart. Vill man inte gå hel el hade jag satsat på en Mercedes C klass kombi eller en Volvo.
Du har XC60 idag, men kan tänka dig GTE. V60 är en billigare bil med mer räckvidd på el. Bagaget är praktiskt. Funkar för mig med 2 kids och en fruga. Även jag kör till tippen en hel del och har gjort senaste året då vi har renoverat mycket. Släp är dock att föredra om man kör trädgårdsavfall o dylikt som har en tendens att skada, speciellt om man kör leasing vilket CBV är.

Enyaq är den bästa i VW koncernen just nu om man ska välja mellan ID.4 eller Q4. större bil som känns mer genomtänkt. Tyvärr sjukt långa leveranstider. P2 är en fantastisk bil. Går att jämföra med V60 i storlek men är en hatchback vilket har sina nackdelar.

Ska själv byta bil (igen, hämtade nya i förra veckan men nytt jobb = ny bil). Är sugen på hel el. Har Lead på en id.5 som verkar intressant. Även en v60 med lev i mars. Fördelen med v60n är att jag kan få både AWD och elstol vilket jag gillar. Svårt val. Nya v60n är samtidigt en mycket bättre bil än förra, Volvo verkar ha lagt ner mycket energi på att göra bilen mer premium. Ljudnivå och komfort är mycket bättre.

Tror inte jag hjälpte dig men vill du tjöta bil så föreslår jag att du skickar PM då vi verkar ha liknande funderingar och behov ;-)
av Primus
#1521655
Jag känner igen mig mycket i det @tojt skriver. Inte minst det där med att elbil skulle funka 90% av gångerna. Och beskrivningen av T6 bekräftar mina tankar på hur den drivlinan bör fungera. Jag. har ju trots allt klart två hybrider genom åren.

Mercedes tittar jag lite på. Har inte riktigt kunnat fånga hur de är, utöver lång räckvidd. Lite ovan vid att tänka på MB. Tiguan skulle kunna vara intressant, men det lär väl vara extrema leveranstiden när den väl kommer.

Vad gäller byggmaterial och trädgårdsavfall kör jag det inne i bilen. Jag är försiktig så klart och ibland hyr vi släp(och lånar bil då vi inte har drag).

En V60 skulle kunna föras upp på listan, men tycker XC60 ger så mycket mer. Men till slut är det ju en fråga om pris också.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]