- ons 30 nov 2022, 11:46
#1521331
Du har ju två helljus. Xenonlampan som går upp och ner vid hel- och halvljus, samt extra helljus innanför, som tänds och släcks när du har hel- eller halvljus. De innanför är halogen. Har du inte tittat på strålkastarhuset utifrån?
När jag kopplade förr satte jag dit en knapp, så jag inte behövde har extraljuset tänt tillsammans med helljus, om jag inte ville. Numera sköts det från displayen (från 2012).
skarj skrev:Om jag förstår dig rätt, man kan antingen välja den grå-bruna, eller den vit-orange beroende på om man kopplar in sig på höger eller vänster sida? Min tanke är vänster sida, alltså grå-brun?Ja, det är olika färg på helljustråden på höger och vänster sida.
Hänger inte med i resonemanget med styrsignal parallellt med tändström till halogen, menar du att det även är en halogenlampa? Eller vad är det som inte spelar någon roll?
Tänker inte köra på Volvos lösning och inte heller någon knapp (avstängning av extraljus) utan enklast möjliga (läs billigast) att "sno" styrström och koppla ett relä mellan batteri och jord, likt som man kopplade förr när man bara tjuvade styrsignal från helljuset.
Du har ju två helljus. Xenonlampan som går upp och ner vid hel- och halvljus, samt extra helljus innanför, som tänds och släcks när du har hel- eller halvljus. De innanför är halogen. Har du inte tittat på strålkastarhuset utifrån?
När jag kopplade förr satte jag dit en knapp, så jag inte behövde har extraljuset tänt tillsammans med helljus, om jag inte ville. Numera sköts det från displayen (från 2012).
Anders, XC90 D5 AWD 2019.