Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phkr
#1521346
Hejsan.
Long time reader, first time poster.

Jag har ett problem som nu eskalerat och det står klart svart på vitt att vår XC70 dricker för mycket olja. Vad exakt som är problemet kvarstår att se då motorn behöver plockas ner.

Bakgrund:
XC70 2015 D4 Automat. Har idag gått 11400mil.

Vi har ägt bilen i ganska exakt 5 år. Jag började redan efter något år tycka att den ville ha olja ganska ofta. Som tämligen okunnig inom bilar så tog jag upp detta med vår servicetekniker på Volvomeken. Jag fick då förklarat för mig att dessa bilar dricker ganska mycket olja, särskilt vid mycket stadskörning och när det är automatlåda. Han berättade att man kan göra en oljevägning, men att vi får ta kostnaden på ca. 2000kr om det visar sig att inget är fel.

Eftersom jag inte alls fått någon fingervisning om vad som är "utanför gränsvärdena" så har jag aldrig vågat väga oljan. Jag har helt gått på teknikerns beskrivning om att de drar rätt mycket och det är inte alls ovanligt att man får fylla på mellan servicarna.

Så, nu i september, runt 3 år efter att jag påtalat min irritation och oro över oljan, då var det dags för service igen. Nu plötsligt hittades ett liiiitet oljeläckage, som de trodde kunde vara en läckande ventilkåpa (el något åt det hållet). Kostnadsförslag för att fixa, 9700kr. Detta läckage menade han på var så litet att det skulle jag knappt märkt.
När jag sen åter igen tog upp det faktum att jag har ju klagat på oljan hela tiden och senaste åren köpt 5L dunkar med olja och fyllt på. Då insåg han nog vad Jag menar med att fylla på ofta. Han sa att han ofta får fylla på 0,5-1 liter mellan servicarna när han kört mycket i stan. Det häller jag i var 3e månad!!

Så då kände jag att vi måste ju kolla detta. Efter ganska exakt 2 månader tändes oljelampan igen, dagen före vägning. Idag har de kollat den och konstaterat att den ligger utanför Volvos gränsvärden....skräll..

Min fråga till er mer bilkunniga och kanske framförallt Volvokunniga här blir:
Hur fan går jag vidare på bästa sätt?
Jag vill hävda att det är något fel på bilen redan från start när vi köpte den. (Den hade då gått som tjänstebil i 3år och rullat knappt 5000mil).
Vår försäkning täcker maskinskada upp till 15000mil, men med en självrisk på 7000kr. Jag tycker denna kostnaden ska ligga på Volvo, för inte ska en bil för över 300kkr ha maskinfel när den inte ens gått 12000mil??
Detta borde i mitt tycke hamna på Volvos goodwill-konto, men vem pratar man med? Är det teknikern som ska ta detta med Volvo eller ringer man deras vanliga support?

Ursäkta ett galet långt inlägg, men jag ville försöka ge så mycket kontext som möjligt. Är så förbannad över detta och jag behöver all vägledning jag kan få.

Mvh
phkr
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1521350
@phkr,

Dessa va de riktlinjer som fanns 2020 i alla fall och antagligen innan då de bytte motorer 2019 men gick väl sedan över till att byta delarna med motorn på plats vad jag förstått.

Har bilen rullat över 10 000 mil så
Normal blandad körning max 1,6l/1000 mil
Stadskörning max 2,0l/1000 mil
Högfartskörning / mycket körning på hög höjd max 2,4l/1000 mil


Över detta så anser Volvo att man har ett problem

Det enda som du kan göra idag är att använda dig av maskinskadeförsäkringen, Volvo har sedan ca 2020 inte tagit på sig fler byten av motorer eller lagat felen även om det är ett konstruktionsfel som jag anser. Nu är det ens egen försäkrinagr eller garantier och konsumentköplagen som får återförsäljaren att ta notan

Återförsäljaren fick ta min enligt KKL och då åtgärdades den vid 13 000 mil, idag 17500 mil och den går som den ska
På kolvsidan står det
98736 Kolvar byte enl. TJ 34943
31460046 Kolvsats
även ventiler förefaller det som att de bytts och eftersom verkstaden tydligen måste enligt Volvo så byttes kamremmen då den hakades av och samtidigt bjöd de på vattenpumpen.
Motorn är d4204t5

Finns lite trådar i ämnet även om de avtagit drastiskt senaste tiden men det finns uppenbarligen några kvar som inte blivit åtgärdade av olika anledningar
viewtopic.php?f=56&t=159937&start=110
viewtopic.php?f=70&t=149467
av phkr
#1521362
@Micce1980,
Tack för ditt svar. Läste lite i de andra trådarna också .

Hoppet står helt enkelt till att verkstaden är schysst och på något sätt hjälper till med självrisken?
Volvo kan man inte räkna med gör ett skit för att hjälpa till att lösa detta på bästa sätt för mig som kund? Även om det är ett fel som inte uppstått pga mig?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1521368
@phkr, Nej ni har inget hos verkstaden att hämta. Det är 5 år sedan ni köpte bilen så både garanti och KKL är borta tyvärr. Enligt Volvo har de gjort sitt, de tog kostnader fram till ca 2020. Hade det varit ett allvarligt fel som är trafikfarligt och där ni kan skada er och det ännu värre finns att det har uppstått skada så kanske, detta är bara maskinellt. Men ja som du frågade så är det teknikern/verkstaden som kollar med Volvo, inget du behöver göra om du vill att de kollar.

Hade ni för 4 år sedan, 2018(?) godkänt oljevägning så hade ni i värsta fall åkt på 7000kr på självrisken då istället men kanske fått det på goodwill från Volvo. De 2000kr hade då bakats in i maskinskadan eller betalats av Volvo.

Trist men det kunde slutat värre, många får problem efter att ens maskinskada gått ut och då blir det inte roligt.

En annan gång, skriv upp vad som görs och i vilken volym så har du det sedan om det behöver påvisas. Hade du första gången visat att du hällt i en j-a massa liter olja och bett de ta reda på vad som gäller i gränsvärden och med de siffrorna kanske känt dig bekväm med att riskfritt be de påbörja vägning.

Jag visste med ovanstående information att det inte kunde misslyckas så min ÅF fick påbörja vägningen och såg heller aldrig någon faktura. På min ser jag i anteckningarna att jag skrivit upp mil och volym samt datumet för detta när jag fyllt på olja. Sen när testet börjat samt vilket utfall det fick. Den hamnade under testet på 2.3 liter under tre månader och 284 mil
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1521392
@phkr, Sant som apersson850 skrev, ja vilket motorkod har kärran? :-)
av phkr
#1521415
apersson850 skrev: ons 30 nov 2022, 16:56 Handlar det här om fyrcylindriga VEA-motorer?
Jadu, bra fråga. Som sagt ingen hejare på djupare detaljer kring bilar.
Det är en D4 181hk. Närmare siffror än så har jag inte i skallen.
Micce1980 skrev:@phkr, Sant som apersson850 skrev, ja vilket motorkod har kärran? :-)
Försökte hitta i appen eller Bilregistret men inte lyckats. Var kan jag hitta motorkoden?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]