Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fast eller delbart drag?

Fast
2
14%
Delbart
12
86%
av Naesstrom
#1521207
Köpte ju nyss en XC60 classic summum my17 och är sjukt nöjd förutom att det inte finns en dragkrok på den. Tänker köpa från skroten en volvo original inkl. modul och montera men vad rekommenderar ni. Fast eller delbart drag? Förstår att det är väldigt individuellt vad man gillar osv.
av dannesk
#1521212
Jag skulle inte välja annat än delbart på en bil som denna, den fasta kroken är ju allt utom snygg. Jag monterade delbart på min my17 direkt när jag köpte den 2017 och jag använder den ofta och rengör och smörjer den kanske 1-2ggr per år och den är nästan som ny. Haft delbara på mina Volvo och VAG-bilar sedan -97/98 och aldrig haft problem.
Ska du kontinuerligt använda bilden som dragbil med släp, husvagn m.m. så kanske fast en fördel men annars är delbart mitt val. Oavsett vad du väljer så se till att använda Volvos original TRM-modul soch Volvo ÅF ladda ner mjukvaran.

EDIT: Missade att förtydliga att om du kör original TRM med mjukvaran och kopplar in släpet i kontakten så avaktiveras parkeringssenorerna, CTA (Cross Traffic Alert=bakre radarn), automatlådan och stabiliseringsystemet går in i anpassat läge för släpvagn m.m.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1521215
Jag har också en 2017 som jag köpte ny. Volvoverkstaden monterade ett avtagbart drag. Har fungerat utan något som helst problem. Skönt att inte slå i smalbenen i kroken. Prisskillnaden var minimal mot ett fast drag. Jag använder mitt drag väldigt sällan. Ska man använda draget varje vecka, ja då kan ett fast vara bra.

Så jag håller med dannesk i allt, se till att ladda in programvaran på Volvo. Då kopplas bl.a backsensorerna bort när du kopplar på något på kroken.
av Malmstroem
#1521216
Jag röstar också på delbart.

Utöver vad som kommit fram ovan så har du också säkerhetsaspekten. Vid påkörning bakifrån är det bevisat lägre risk för whiplashskador med löstagbart kontra fast dragkrok.
av mattiasv60
#1521324
Håller man ordning på ett delbart så är det väl ingen dum idé...
Malmstroem skrev:Vid påkörning bakifrån är det bevisat lägre risk för whiplashskador med löstagbart kontra fast dragkrok.
- det där är jag tveksam till... Hela strukturen bakom stötfångarhöljet finns ju kvar som styvar upp bilen. Och själva kulan äter sig snabbt in i påkörande bil (om det nu inte är en lastbil med cowbar)....
av Naesstrom
#1521333
Tackar, beställde ett delbart idag från laga
77104984.jpg
77104984.jpg (78.73 KiB) Visad 811 gånger
Ser ut att vara komplett med elbox och allt, ska bara beställa luckan och extra nycklar (nycklarna saknades) så blir det kanon.
av dannesk
#1521338
Perfekt, vad gick kalaset på?

Se till att rengöra och lacka på infästningen där kroken ska ligga an så det inte byggts upp rost/smuts där som gör att den inte greppar bra. Jag brukar alltid se till att rengöra och smörja lite nån gång per år så är det aldrig problem att använda kroken.
av Naesstrom
#1521353
dannesk skrev:Perfekt, vad gick kalaset på?

Se till att rengöra och lacka på infästningen där kroken ska ligga an så det inte byggts upp rost/smuts där som gör att den inte greppar bra. Jag brukar alltid se till att rengöra och smörja lite nån gång per år så är det aldrig problem att använda kroken.
Vet inte om jag törs säga det... 2250:-, fri frakt! :-D
Sedan 500:- för kåpan som monteras när den inte används (https://www.ebay.com/itm/384187530618?m ... media=COPY)
Vet inte vad det kostar sedan att få Volvo att koda in den, men tänker att värdet kanske höjs lite på bilen med när den nu har drag
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1521354
@Naesstrom, Det är bra pris, en ÅF tar 12000kr om de skulle satt dit en ny med programvara. 8000kr för fast drag.

Kan väl vara så att det är lite billigare att ta in programvaran i samband med service när de ändå kopplar upp kärran(?)
av Malmstroem
#1521521
mattiasv60 skrev:Håller man ordning på ett delbart så är det väl ingen dum idé...
Malmstroem skrev:Vid påkörning bakifrån är det bevisat lägre risk för whiplashskador med löstagbart kontra fast dragkrok.
- det där är jag tveksam till... Hela strukturen bakom stötfångarhöljet finns ju kvar som styvar upp bilen. Och själva kulan äter sig snabbt in i påkörande bil (om det nu inte är en lastbil med cowbar)....
Du har ofta krockbalkar längst fram i fronten. Det gör att du får en mätbar större impuls om du krockar med en bil med dragkrok som sticker ut.

Det är bland annat nedanstående undersökningar som jag tänker på:
https://www.nhtsa.gov/DOT/NHTSA/NRD/Art ... 000285.pdf
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Det finns också forskning som visar att det i verkligheten inte spelar någon större roll:
https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/porta ... isions.pdf

Anders Kullgren sammanfattar det rätt bra:
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... d-dragkrok

"Man bör välja avtagbar krok."

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]