Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1521269
Hej!
Senaste veckan har det inträffat att startmotorn inte slår in i startkransen.
dvs. startmotorn snurrar (men det bara "rasslar") men efter 2-3 försök, drar den runt motorn den som vanligt.

Det sker inte ofta, men förstår att något "är på gång" och funderar vad orsaken kan vara. (samt ev. vettig åtgärd)
#1521337
Har tänkt på alternativet! Men vad ska man använda för "smörja"?
På vintern kallt - allt blir stelt. Motorn varm - fettet fångar smuts.

Går en startmotor att renovera? (finns det att köpa lager bussningar tätningar mm.) Eller finns det bara nya (eller från skroten?)
Den har ju gått ca 40k mil...
#1521343
Jo - själva arbetet är "känt" (och inte speciellt svårt)
Men var finns lager / kol mm att köpa.
Jag har inga artikelnummer / mått mm.

Fick några tips för felsökning
  • "Sliten startkrans. Om du stannar motorn med att ha växel i, foten hårt på bromsen och släpp upp kopplingen istället för med nyckeln.
    Om det då händer mer sällan så är det kransen. Motorer stannar oftast på samma ställe när man använder nyckeln och då slits det bara på ett ställe.
    "
    -
  • "Kärvande bendixdrev, Plocka ut startmotorn och smörj upp. "
    -
  • "Dålig jord eller plus. Sätt en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket. Om den sedan aldrig händer så är det korrosion som påverkas av fukt halten i luften vid jordpunkten. Är det pluskabeln får du ohm mäta."
    -
  • "Tändlåsets startkontakt. Byt. Det går att tjuvkoppla startmotorn när kontakten inte fungerar, men då bör man veta vad man håller på med så inte något går sönder."
#1521352
Alla (de flesta?) 850 på skroten har gått ganska långt (och förmodligen många starter) - sedan uppstår alltid frågan är den bättre än en "ny" kina modell? (ofta samma prisklass)

Kan man gissa att det är BOSCH startmotor? eller finns alternativ till en 850? Valeo?
Googlar man, verkar det finnas en mängd "kol" / "reparationssatser" - men lite svårt att tolka vad som ingår och till vilken startmotor....

(Funderar även hur min generator mår - men det är en annan fråga)
#1521364
Tänk, jag undrar samma sak om min generator.. 60k på original kol :-D
Skulle ha kollat om inte regulatorn satt så illa inklämd mot insuget
Startmotorn borde inte vara så sliten eftersom bilen nästan bara går landsväg, 2-3 mil per resa, minst..
Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]