Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1521249
Lämnade in min gamla leasingbil förra veckan (V60 CC -19) för en ny. Prata med min säljare och informerade om att jag VILL köpa bilen och SKA. Inte att jag var intresserad. Han sa att vi kunde ha ett möte om det tillsammans men inte under förra veckan då han inte hade tid. Han skulle höra av sig till mig om tid.

Ringer han idag eftersom inget samtal kom och frågar om att boka in ett möte för att köpa bilen imorgon. Får till svar att de håller redan på att sälja bilen till någon annan men det skulle se till att stoppa affären. Åker dit för att jag bor väldigt nära, min specifika säljare befinner sig inte där just då, men annan personal informerar mig om att bilen är såld, såg till och med de som köpt den där inne. Dem pratade med chefen och säger att min säljare ringer mig imorgon.

Vad gör jag nu? Jag kunde varit inne förra veckan och köpt den då men då kunde ju inte säljaren vara där. Nu har de sålt en bil som var min för en vecka sedan till någon annan när de klart visste att jag stod i kö till den. Dem sa att just där borta till mig idag att de kan hitta någon annan bil, men jag vill ju köpa den som jag själv kört i 3 år.

Känns bara som att de knappt har någon koll vad som händer där.

Uppskattar tips.
#1521254
Du kunde åkt dit och bokat den med en annan säljare förra veckan om det va viktigt för dig? Nu är det bara att vänta tyvärr och se om de löser det till dig men de kommer nog göra en av er besviken, hade själv tvärvägra om jag själv köpt den.

Men men, lycka till och hoppas det går vägen :-)
#1521279
Man har ingen rättighet till eller ens förtur till en leasingbil (om det inte är en fin.lease). Men ibland vill säljarna få det att låta som det. Om detta är en mindre ort så är det lite klumpigt agerat för man har ju gruvligt gjort en kund besviken genom att påskina det. På en större anläggning är det väldigt svårt att veta vem som pratat med vem och sagt vad så sånt här händer lätt.
#1521344
Att köpa loss den egna leasingbilen är inte helt oproblematiskt.
Det kan ses som ett sätt att slippa betala kontantinsatsen vid det "första" köpet.
(Efter tre år, är kontantinsatsen endast runt hälften i kronor räknat).
#1521355
@Drekkus, Riktigt ruttet gjort! Outa dom om det inte löser sig. :mad:
Spelar ingen roll vad juridiken, rättigheter eller lagen säger. Det finns ju även nåt som heter moral eller god sed. Det finns ju massa saker folk inte gör även fast det inte är olagligt (spottar på gatan, är otrogen, svär åt sin chef, bryter ett löfte osv)
#1521357
Ruttet gjort?

Den andra kunden kanske hade sagt till sin kontakt att han köper nästa bil som kommer in, och som motsvarar lämplig specifikation.
Denna säljaren visste att TS bil var på väg in, och föreslog den till sin kund.

Jag som spekulant på en begagnad bil kan inte förväntas veta att jag "ska" akta mig för en viss bil.
#1521366
least skrev:Jag som spekulant på en begagnad bil kan inte förväntas veta att jag "ska" akta mig för en viss bil.
Nej men tanken var nog att den säljaren skulle veta det. Men de har väl helt enkelt inte pratat med varandra. Dessutom går säljare på provision. Finns det möjlighet att sälja en bil och den inte är reserverad så går man bara vidare.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]