Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1521138
Reaktorn O3 tas ur drift 9/12 i nio dagar. Kommer troligen att påverka elpriset uppåt. Men enligt vissa politiker skulle elpriset inte bli högre när reaktorer stängdes. Tvärtom skulle de bli lägre pga vindkraften. Nu när både R4 och O3 kommer att vara ur drift samtidigt så blir det ju en liten test om detta stämmer. Eller inte.
Screenshot_20221128-204511_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20221128-204511_Samsung Internet.jpg (513.16 KiB) Visad 242 gånger
av Volvoold
#1521139
Det skulle vara kul att veta vad TV4 och SVT har för elavtal, där lyser ljuset som aldrig förr.

Annars trodde man ju att iaf Svt med så många miljöpartister i sitt stall , att de skulle tänka på "klimatet", men det får kanske andra göra.

Ett kul inslag på Efter 5 på TV4 var när de intervjuade en kvinna inom äldreomsorgen i Klippan som genom Facebook inlägg gjort att ett förbud inom kommunen för att ha julbelysning tänd på boendena upphävts. (Syftet var att spara el)

Då sade Tilde: "Då kan man ju spara el genom att släcka i taket. ". Samtidigt som hennes studio inte på nåt sätt visade prov på att spara el. Ibland överträffar verkligheten dikten.
av Erik Å
#1521160
"Kortstopp"= 9 dygn. Hur långt är ett "långstopp" kan man undra, flera månader? :-/
Användarvisningsbild
av Allinug
#1521170
Hurra för den planerbara elen! Man kan åtminstone planera för driftstopp! I Frankrike är hälften av kärnkraftverken driftstoppade, men ingen vet när de repareras eller sätts i drift.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1521228
Som jag ser det så är det kraftvärmeverk som är ”gudsgåvan”. Man ger kraftvärmeverket sådant som man ändå vill bli av med (som också är förnybart) och får ut sådant som man vill ha, dvs värme och el. Vintertid är det nära 100% verkningsgrad på ett sådant. Varken Corona eller något annat har någonsin orsakat driftstopp i kraftvärmeverket där jag bor.

Däremot vill jag som enskild person inte betala dyrt för elen. Därför skulle jag vilja bli mer självförsörjande. Därför kommer jag att skaffa solpaneler.

El från kärnkraft blir dyr. Elpriset behöver täcka investeringen, drift och underhåll och dessutom ge vinst för att någon ska vilja driva det. Det ska brytas uran, som inte är förnybart, som dessutom förändrar landskapet totalt där det bryts. Det ger radioaktivt avfall som måste specialförvaras. Kärnkraft är sannerligen ingen ”gudsgåva”.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521239
Allinug skrev:El från kärnkraft blir dyr. Elpriset behöver täcka investeringen, drift och underhåll och dessutom ge vinst för att någon ska vilja driva det. Det ska brytas uran, som inte är förnybart, som dessutom förändrar landskapet totalt där det bryts. Det ger radioaktivt avfall som måste specialförvaras. Kärnkraft är sannerligen ingen ”gudsgåva”.
Det är Sverige själv som valt att "gräva ner" kärnavfall. Tidigare skickade detta "avfall" med båten Sigyn till Sellafield i England för upparbetetning. Dom nya kärnkraftverken som eventuellt planeras kommer att kunna använda samma uranbit många fler gånger än än dagens och även använda det som nu ligger för slutförvaring. Så blir det mycket mindre kvar att "gräva ner"
Hade vindkraften haft samma ekonomiska förutsättningar som övriga kraftverk hade inte många blivit byggda. Ägare till vindkraftverken får t.ex stilleständsersättning. Alltså betalt även om det inte producerar.....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521293
lennarte skrev:Ägare till vindkraftverken får t.ex stilleständsersättning. Alltså betalt även om det inte producerar.....
Får ägare till solcell parker det också???
Läste att Vapnö Gods (lär vara Sveriges största lantbruk) ska bygga Sveriges största solcell park. Ett Franskt företag ska bygga och driva det i 40 år. Det ska kunna leverera 100 MW med hjälp av vridbara paneler. Även Sperlingsholms Gods håller på och projekterar solceller i ett numera nerlagt grustag i kolosalformat. Dom är grannar, så nog satsas det på solkraft. Dock verkar den havsbaserade vindkraften (i havet utanför här) som det "pratats om" länge verka ha "gått i stå". Allt detta är i södra Halland (Kattegatt) några mil söder om Ringhals.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521297
vjohnj skrev:Så du vill köra kraftverken med biobränsle, som skall odlas för att enbart brännas up?
Om det är mitt inlägg du svarar på, vad menar du???
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 231

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]