Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danniee1
#1521076
Köpte en XC60 2022 års modell tidigare i år. Pris strax över 700k. Min upplevelse hittills...

Positivt:
- Komforten är mycket hög. Lyxig interiör och går fint på vägarna.
- Anledningen till att vi valde Volvon var att man fick med så mycket direkt som saknades på BMW och Audi utan att behöva göra en särskilt beställning - t ex panoramatak, digital förardisplay, en massa assistansfunktioner osv.
- Säkerheten är ett plus antar jag då Volvo fått fina betyg i diverse krocktester.

Negativt:
- Saknar en mekanisk knapp för att byta körläge. Ibland vill man byta snabbt till sportläge, men det är krångligt att pilla på displayen medan man kör.
- Google maps i bilen visar helt annan rutt än Google maps på mobilen ibland av någon märklig anledning.
- Haft ganska mycket problem med bilen under min korta tid som ägare. Det är diverse buggar och dålig kvalitet på plastluckor osv. Står just nu på Bilia verkstad igen då en massa varningsmeddelanden poppat upp från ingenstans. Ägde Skoda innan och var i princip aldrig på verkstaden under 10 år.
- Verkligen AVSKYR hastighetsbegränsningen. Det är för mig personligen en stor anledning att välja bort Volvo i framtiden. Bilar ofta i Europa och på autobahn känner jag mig rejält begränsad. Där är 180 km/h ingenting och man känner sig nästan som häst och vagn när alla BMW och Audis blåser förbi. Älskar autobahn och detta förstör min körupplevelse.
- Google operativsystem är väl så där. Inte superimponerad, men inte besviken heller.
- Krångligt med förarprofilerna och det faktum att man bara fick en nyckel till bilen. Larvigt.
- Hybrid i all ära, men man kommer inte särskilt långt på en laddning. Skiter numera i att ladda. Orka dra fram laddaren och hålla på för att kunna käöra 40 km. Hade varit bättre med bensinare och skippat hybridskiten egentligen då batteriet förmodligen väger as och tanken inte kan ta lika mycket bränsle. Är inte imponerad.
- En annan stor nackdel för mig är Bilia. Åtminstone min Bilia i Segeltorp. Långa väntetider på att få hjälp och saker som man tycker borde gå på garanti går inte på garanti. Hade aldrig dessa problem med Skoda, och då kostade den inte ens 1/3 av Volvon.

Detta är min personliga åsikt och upplevelse. Fattar så klart att alla inte delar min åsikt.
av LJN
#1521090
Tack för dina synpunkter och reflektioner! Nyfiken, får man bara en bilnyckel vid leverans av en fabriksny XC60 idag?
Användarvisningsbild
av js1
#1521092
Snart får man betala extra om man vill har luft i hjulen vid leverans :nerd: :-)
av Camelen
#1521119
Du ska få två nycklar till din Volvo, har du bara fått en nyckel så har din leverantör gjort fel. Bara att begära ytterligare en nyckel! När det gäller fel så ska i princip allt som strular på bilen gå på garanti de första två åren utan motivation och i tre år om enligt KKL. Annars ska du kontakta Volvo centralt för då blåser din återförsäljare dig på pengar.
av Lockis
#1521194
danniee1 skrev:Hybrid i all ära, men man kommer inte särskilt långt på en laddning. Skiter numera i att ladda. Orka dra fram laddaren och hålla på för att kunna käöra 40 km. Hade varit bättre med bensinare och skippat hybridskiten egentligen då batteriet förmodligen väger as och tanken inte kan ta lika mycket bränsle. Är inte imponerad.
Jag köper det mesta i ditt inlägg.
Men någonstans har du gjort valet att det ska vara en hybrid. Informationen kring räckvidd osv är inte direkt en nyhet. Kör du bara runt utan att ladda nu är det så klart dumt att ha en hybrid då bilen är tyngre osv. Men man kan knappast klandra Volvo för att du köpt en Hybrid ;-)

danniee1 skrev:- Krångligt med förarprofilerna och det faktum att man bara fick en nyckel till bilen. Larvigt.
2 Nycklar är standard. en svart och en orange. Har du inte fått båda dessa bör du kontakta din ÅF. Dina åsikter kring profiler hänger förmodligen in här med, har ni 2 nycklar så knyter ni profilerna till nyckeln. Då ändrar bilen beroende på vem som låser upp (inte alltid en fördel iheller).
danniee1 skrev:Verkligen AVSKYR hastighetsbegränsningen. Det är för mig personligen en stor anledning att välja bort Volvo i framtiden. Bilar ofta i Europa och på autobahn känner jag mig rejält begränsad. Där är 180 km/h ingenting och man känner sig nästan som häst och vagn när alla BMW och Audis blåser förbi. Älskar autobahn och detta förstör min körupplevelse.
Återigen, du visste väl om detta när du köpte? Inte någon hemlighet direkt. Även Audi och BMW har börjat införa lägre hastigheter i sina bilar. Tiden då man kan köra fri fart börjar närma sig sitt slut om man köper "vanliga" bilar. Går att plocka bort, men inte hos Volvo.
danniee1 skrev:- Google maps i bilen visar helt annan rutt än Google maps på mobilen ibland av någon märklig anledning.
Har personligen inte märkt av detta, men jag antar att du kanske har ställt in färdmedel osv i telefonen/datorn. Detta går ännu inte att lägga in i bilen är min tolkning så därför kan det diffa.
Användarvisningsbild
av bem
#1521206
Som nämnts skall det följa med två nycklar med en MY22 (Google-Volvo, hur det är med Sensus-Volvo vet jag inte), en svart standardnyckel och en orange s.k. Care Key nyckel man kan sätta hastighetsbegränsning på (om man vill) men den går att använda som en standardnyckel om man vill. Följde med två nycklar till min Google-Volvo MY22.
I nya mjukvaran 2.5 som kom/kommer går det att aktivera hastighetsbegränsning på den orange nyckeln för de som vill det, ex. XC60 MY22 (early och late):
https://www.volvocars.com/se/support/so ... id/2021w46
"Care Key-stöd som gör det möjligt för bilägaren att begränsa bilens maxhastighet. Mer information om Care Key finns i ägarmanualen."

Info om Care Key finns i den här länken för XC60 Recharge MY22 för den som är intresserad:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... sad-nyckel
av Lockis
#1521208
bem skrev:Som nämnts skall det följa med två nycklar med en MY22 (Google-Volvo, hur det är med Sensus-Volvo vet jag inte), en svart standardnyckel och en orange s.k. Care Key nyckel man kan sätta hastighetsbegränsning på (om man vill) men den går att använda som en standardnyckel om man vill. Följde med två nycklar till min Google-Volvo MY22.
I nya mjukvaran 2.5 som kom/kommer går det att aktivera hastighetsbegränsning på den orange nyckeln för de som vill det, ex. XC60 MY22 (early och late):
https://www.volvocars.com/se/support/so ... id/2021w46
"Care Key-stöd som gör det möjligt för bilägaren att begränsa bilens maxhastighet. Mer information om Care Key finns i ägarmanualen."

Info om Care Key finns i den här länken för XC60 Recharge MY22 för den som är intresserad:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... sad-nyckel
Även sensus har 2 nycklar. Förr var det 3 (2 stk vanliga samt en "bricka/badnyckel") I slutet av Sensus var det precis som idag. en svart och en orange. Bricka/badnyckel är numera en extra sak att köpa om man vill ha. För att summera, så är det alltid minst 2 nycklar. Har varit så rätt många år.
av Camelen
#1521219
Haha.....ja två nycklar har det varit med vid leverans från i alla fall 60-talet, var under en kort period även en tredje nyckel (badnyckel) samt en period där det även var med en nyckel för handskfacket :-)

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]