Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kentuno
#1521094
hej,bytt styrenheten till abs ,efter det beter sig framförallt trippmätarna och i viss mån vägmätaren konstigt,nollat båda trippmätarna kört ca 2km stänger av motorn startar igen då kommer den äldre visar inställningen fram på trippmätarna?vämmätaren går går ned ett par hundra meter även den,händer inte om jag stannar och stänger av bilen och slår på tändnigen,men startar jag motorn så ändrar sig mätarna,har en felkodsläsare men den tar inte fel på mätarna,någon som vet vad felet kan vara??
av sicnarf
#1521104
Jag blir förvirrad av att läsa din en enda mening till text. Det är så rörigt alltihop.
Skulle vara bra om använde punkter och om du skrev små meningar. Det blir lättare att förstå.
Men det verkar som du har problem med tripp/vägmätarna. Har du monterat begagnad styrenhet till Abs?
Det är nog fel på den då.
av LottaGroning
#1521108
Troligen har du kopplat loss batteriet innan bilens datorer gått in i viloläge. Stäng av tändningen med huven öppnad vänta ca en kvart, låt dörrarna vara stängda , lossa sedan minuspolen, vänta en bra stund minst en kvart. Anslut igen och hoppas på det bästa.
av kentuno
#1521110
hej rörig här,satt dit ny styrenhet,inte kopplat loss batteriet för tidigt, kopplat loss batteriet för en stund sedan,får se om det hjälper,glömde säga att bilen är en v702,4t,årsmodell 2000,borde väl finnas någon på forumet som känner till felet,ställt en del frågor här förr men ingen velat svara,tråkigt forumet är väl inte bara för ett speciellt gäng.
av kentuno
#1521122
ok,siffrorna syns ju tydligt,men lurigt är det att trippmätarna efter nollat dom och kört ,stannar och stänger av motorn ,och startar då går dom tillbaks till vad mätarna visade innan dom nollades??fått tid den 8/12 hos en elmek,får väl vänta tills dess.
av kentuno
#1521140
kan tillägga att jag låter batteriet vara urkopplat över natten,har ju tid att kolla imorgon,haft bilen i snart 18år,nöjd med den ,men om man slapp elektroniken ,tacka vet jag mina äldre volvo,kunde man fixa med en skiftnyckel.
av kentuno
#1521213
hej, väg och trippmätare funkar helt ok om bilen varit avstängd några minuter och man startar om den,skall väl åven gå att stoppa motorn och starta direkt utan att vägmätarna ändrar sig?,tappar den minnet ?,eller vad kan det vara som spökar?,någon som har ett tips.??? :-/

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]