- sön 27 nov 2022, 14:50
#1520989
pb81 skrev:Vad menar du med brythjul?Ponjak skrev: ↑lör 26 nov 2022, 21:16 Exakt så ser det ut… och ja nu ser man ju att det inte är en servopump haha. Jag titta nog inte tillräckligt noga.Ja man kan ju tro att det är den lilla som ryker först. Men vad jag förstått så låser den lilla remmen brythjulet om AC skär, sen tar det inte lång tid innan multiremmen brister när den kasar på brythjulet.
Men som sagt borde inte den lilla remmen bli förstörd om ac kompressorn har havererat ?
Känns ju som att den är klenare än multiremmen.
Så om din rem går av kolla följande:
- Spännhjul
- Frihjul på generatorn
- Brythjulet som går till AC
- Lagret på ACpumpen
Något av de fyra är kasst, eller att remmen går snett på något vis.
Har du inte bytt frihjulet på generatorn så hade jag gjort det även om verkstaden säger att de tycker det känns ok. Mitt frihjul hade gått strax över 18k mil och jag ville byta det, verkstaden ifrågasatte varför, för det är inget fel på det. Jag sa att jag vill byta i förebyggande syfte eftersom jag vill ha allt fräscht gällande multiremmen. De bytte och när frihjulet var av konstaterades att det var på gång att skära, man hörde att de gnisslade lite när man snurrade på det när man höll det i näven.
När frihjulet är dåligt och inte gör sitt jobb så blir det väldigt mycket slitage på multiremmen eftersom den börjar hoppa och slå, ofta kan man se när bilen är igång att den ligger i vibrerar/slår.
Att byta bara frihjulet betalade jag 2231kr för. Det är tillverkaren INA som gör hjulen som sitter på bilen från början.
Det går att göra själv för halva priset, men det krävs specialverktyg.
Brythjulet till AC betalade jag 1997kr för att få bytt, gjorde jag vid kamremsbytet.
Tråkiga pengar att lägga, men det är väldigt mycket billigare att byta i förebyggande syfte än att byta topplock.