NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarieMarguerite
#948317
hej :)
Alldeles ny här och kan som dom flesta tjejer väldigt lite om bilar men skulle gärna vilja kunna mera och tycker det är toppen om någon kan hjälpa mig med mina funderingar. Så, till problemet...
Jag har en Volvo V50 2.0 Diesel 2008 års modell.
körde omkring igår, både i stan och motorväg, och bilen funkade som normalt.
Igår kväll skulle jag bege mig mot Stockholm för att hämta upp sambo,8 mil sisådär. åkte å handlade lite innan, satte mig i bilen och allt va normalt.. tills jag skulle ut på motorvägen. Helt plötsligt tog inte gasen, eller alltså den accelererade JÄTTE långsamt och "skuttade" lite, helt kraftlös.. trodde jag lagt i fel växel eller nå men icke, gasen i botten men den sniglade uppåt. Kom till slut upp i hastighet och lyckades hålla den något sånär hela resan, men bilen fick kämpa för att komma upp i hastighet vid omkörningar och vid ny hastighet. Kunde sitta med gasen i botten i 110 när jag försökte komma upp i 120 och helt plötsligt kunde den enstaka gång reagera. vilket man kände och jag var uppe i 130 men så avtog det snabbt igen.. Jag kom fram till Stockholm, började köra tillbaka, bilen reagerade normalt igen upp till ca 80 men vid högre hastighet hade jag samma problem igen, plattan i mattan men kom upp i max 100 (med undantag för dom små rycken bilen hittade kraft till igen)

Ska försöka skriva ner dom fakta jag har:
Jag hade full tank, inga missljud hörs, bilen har nyss vart inne på liten service där man bytt oljor och sånt, kollade felkoder som dyker upp (motorsystem, service erfodras) och det konstaterades nå spänningsfel, Batteriet har krånglat 1 gång för ca 2 veckor sedan då sambon fick ta starthjälp men inga problem sen dess. Farthållaren har helt plötsligt också bestämt sig för att ge upp mellan varven.

Vad kan vara fel tror ni?? :(
mvh marie
av RollTheDice
#948335
Låter som brist på laddtryck, kontrollera silikonslang från IC till insug -kolla slangklämmor och leta efter sprickor i slangen.
av dieselputte
#948349
Prova att varva med friläget i , maxar motorn runt 2800 varv så är det något som satt motorn i "limp home mode" och då känns bilen som en gammal 60 tals diesel, dvs 0 till 100 på en halv minut.

Oftast i dessa modeller är det en tryckgivare till partikelfiltret som är orsaken. Den går lätt att byta själv och kostar strax över tusenlappen. Felet kan komma och gå några gånger innan det blir permanent.

Men se till att läsa av felkoder först.
av MarieMarguerite
#948621
Körde bilen igår igen och den funkade som vanligt, den maxade på 5000 varv. Antar att det kan vara som du sa, att det kommer och går innan det blir permanent. Har inte råd att kolla detta hos en verkstad just nu och har ingen aning om hur man gör något själv, så får väll bara hoppas den funkar ett tag till. Är det något som kan ta skada om jag kör med den?
av dieselputte
#948672
Inte farligt att köra bilen. Självklart bör man vara ytterst försiktig med omkörningar då man kan hamna i paniksituationer om problemet plötsligt dyker upp. Jag körde rätt länge med min trasiga givare i vinterväglag innan den byttes, men undvek att göra omkörningar.

Ett råd om felet kommer tillbaka: Om man känner någon med samma motor så kan man snabbt prova med tryckgivaren från den andra bilen. Blir det ok så är det givaren som felar. Givaren sitter till vänster om batteriet sett framifrån. Den har 2 slanganslutningar och en elektrisk.
av Taniaa
#1521081
Hej, vet att det var många år sen du skrev detta inlägget. Men jag råkar har damm problem med min Volvo och undrar om du fick reda på vad problemet var och hur det löste sig?

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]