Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MiklagarD292
#1520786
Har en väldigt fin v70 -02, 23.000 mil I.går råkade jag ut för ett mycket konstigt fel. Datorn sade plötsligt följande: " Bilen laddar för mycket, Stanna så fort som möjligt ". Jag hade bara 3--400 meter hem så jag körde och parkerade. Billen ryckt vid gaspådrag . Kan laddningen bli för hög ? det trodde jag inte kunde ske. Vad kan det var för fel. Laddningsregulatorn är väldigt misstänkt. Kanske kolen slut......men kan det orsaka att generatorn laddar för mycket ? Anar att detta fel kan vara vanligt. Har ni råkat ut för detta fel ?
av Erik Å
#1520817
Knappast kolen utan fel i laddningsregulatorn. Men man byter ju hela paketet samtidigt.
Om du har tillgång till en digitalvoltmeter, mät batterispänningen då motorn går. Normal laddspänning ska vara runt 13.6-14.4V. Förmodligen sticker den iväg mycket högre än så av varningen att döma.
Över 15V tar batteriet stryk och glödlampor dör i förtid. Elektroniken brukar vara byggd för max 16V i normal drift och överlevnad vid 24V under 1 minut.. Högre än så kan det bli kritiskt :-/

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]