Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1520492
Camel skrev:Men akta dig för att reparera AC:n på din grannes bil. För då kan klimatet skadas.
Bara om du gör det på en akturiserad verkstad. Köper du på t.ex Envirosafe (finns fler) så får du en miljövänlig gas som används i stora delar av världen (utom EU) Eller så använder du propan/butangas (snarlik) från Biltema (har jag i 745-an) det funkar lika bra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1520497
Lövet skrev: tis 22 nov 2022, 16:13
Camel skrev:Skrämmande. Snart får man inte göra något själv. Jag antar att du fick betala för installationen. Vad blev det för timpris för de 7 sekunderna?
Vad skiljer exempelvis detta från att elektriker måste göra allt? Klantar man sig med kylmedel förstör man miljön. Klantar man sig med el skadar man bara sig själv (oftast). Jag är inte helt övertygad om att det ena borde vara tillåtet men inte det andra så att säga.
Eftersom den hade färdig kopplingshandske med vipparm man tryckte ned känns det ju inte som någon rocket science precis.

Utsläppen sker ju inte vid installation utan när folk renoverar och kastar ut den gamla utan att kalla ut tekniker för att tömma

Ska man komma åt utsläppen ska man förbjuda AC i bilar för det finns inte en bil med några år på nacken där inte kondensorn läckt ut allt pga stenskott och salt
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1520499
VolvoB20 skrev:Eftersom den hade färdig kopplingshandske med vipparm man tryckte ned känns det ju inte som någon rocket science precis.
Den du monterade absolut men vet inte om det är standard för alla? Den gången jag beställde luftvärmepump (länge sedan, säkert 10 år sen) så upplevde jag det som han höll på ett bra tag i alla fall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1520500
Lövet skrev: tis 22 nov 2022, 17:42
VolvoB20 skrev:Eftersom den hade färdig kopplingshandske med vipparm man tryckte ned känns det ju inte som någon rocket science precis.
Den du monterade absolut men vet inte om det är standard för alla? Den gången jag beställde luftvärmepump (länge sedan, säkert 10 år sen) så upplevde jag det som han höll på ett bra tag i alla fall.
Finns ju modeller som ska vacumpumpas, lödas, fyllas och grejjas med, det är inget för gemene man

Nu börjar det ju dyka upp monoblock man får installera själv. Tyvärr med låg effekt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1520880
En bild som visar varför det är en utmaning att ersätta kärnkraft med vindkraft. Inte nog med att vindkraften är extremt ojämn, den är också sämst på att producera under vinterns kalla månader då vi förbrukar som mest. Lägger man sedan till solcellerna blir det ännu värre om man tittar på produktionen under mörka och kalla vintern.

Man kan inte bara titta på kostnaden för vindkraftproduktion per kWh, man måste lägga till kostnaden för att lösa hur vi ska klara oss de perioder det inte blåser.
Bilagor
vindochatom.jpg
vindochatom.jpg (86.82 KiB) Visad 175 gånger
Användarvisningsbild
av Camel
#1520892
VolvoB20 skrev:En bild som visar varför det är en utmaning att ersätta kärnkraft med vindkraft. Inte nog med att vindkraften är extremt ojämn, den är också sämst på att producera under vinterns kalla månader då vi förbrukar som mest. Lägger man sedan till solcellerna blir det ännu värre om man tittar på produktionen under mörka och kalla vintern.

Man kan inte bara titta på kostnaden för vindkraftproduktion per kWh, man måste lägga till kostnaden för att lösa hur vi ska klara oss de perioder det inte blåser.
Precis. Ändå pratar många om att vi ska fördubbla vårt elbehov och hela den ökningen ska täckas av intermittent väderberoende elproduktion. Snacka om problem. Då ökar ju de väderberoende svängningarna i elproduktionen enormt. Vi kan glömma samhället som det såg ut innan vi avvecklade vår planerbara elproduktion och se fram emot ett alltmer ökat väderberoende i samhället som kan blir i nivå med vad våra förfäder hade.

Det var svårt förr att mala mjöl utan vind. Man fick avvakta tills vinden kom. Det är problem av samma natur som man vill skapa. Fast i större skala i stort sett i varje del av samhället. Eftersom man vill elektrifiera i stort sett alla delar i samhället och kombinera detta med intermittent väderberoende elförsörjning. Hål i huvudet enligt mig.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1520904
Bra bild.
Saknar dock lite spretiga solpaneler i mars-oktober.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1520910
… och vattenkraft.
Camel skrev: lör 26 nov 2022, 12:44 Det var svårt förr att mala mjöl utan vind. Man fick avvakta tills vinden kom.
:-) Det kanske inte är ett problem? Kanske är det en möjlighet att få filosofera lite över den hektiska tillvaron som vi lever i. Behöver vi konsumera så mycket? Behöver vi konsumera ännu mer?
av Erik Å
#1520915
Allinug skrev: lör 26 nov 2022, 15:47 :-) Det kanske inte är ett problem?
Så sant, det kanske är nyttigt att sitta i mörkret och frysa lite emellanåt :-D
Och så får alla som jobbar i elintensiv industri låååångledigt mitt i vintern :party:
Användarvisningsbild
av Cotag
#1520919
Allinug skrev:… och vattenkraft.
Camel skrev: lör 26 nov 2022, 12:44 Det var svårt förr att mala mjöl utan vind. Man fick avvakta tills vinden kom.
:-) Det kanske inte är ett problem? Kanske är det en möjlighet att få filosofera lite över den hektiska tillvaron som vi lever i. Behöver vi konsumera så mycket? Behöver vi konsumera ännu mer?
De företag som överlever omställningen till oplanerbar energi kan väl kräva solidaritet av sina medarbetare att låta semestern bli planerbar efter vindkraftens förmåga? :)
  • 1
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 234

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D