Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
#1520731
Hej.

Nu är det så att min abs styrenhet behöver lödas om.och besiktningen närmar sig :-(

Så jag tänker om man gör en fulkoppling så att abs lampan slocknar tex med batterilampan. :x

Hur funkar det med besiktningen kollar dom felkoder på dessa gamla bilar?

Förstår ni vad kan jag menar?

Jag vet att jag kommer höra varför i helvete fullaga och inte göra det ordentligt men tänker bilen är värd högst 5000 kr. ;-)

Det är volvo v70 99 det gäller.
av pop
#1520751
Lucif3r skrev: tor 24 nov 2022, 18:56 Felkoder kollas på bilar nyare än -02 eller -03. Så nej, dom kollar inte felkoder på dessa gamla vagnar...
Tackar så mycket för svaret. :-D

Då borde det funka att koppla om dessa lampor tillfälligt då.?

Så får vi fixa omlödningen om bilen klarar besiktningen hyfsad bra ;-) ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520842
Jag körde "fulkopplat" i några år när jag fick min 745-a. Det var inga problem. Förre ägare hade kopplat om det och höll på att elda upp kretskortet så jag fick "rycka in" och fixa det. När jag sedan fick bilen av honom körde jag ett tag innan jag kopplade det rätt och fixade så ABS-en fungerade. Detta borde varit omkring 2011 - 2012 när jag besiktigade den första gången efter jag fixat ABS-en. Då provade han att den verkligen fungerade. Och det gjorde den ju, han pratade om att dom måste kolla att det fungerar då bilar med ABS inte har bromskraftbegränsare och kan då bli farliga om bakhjulen låser sig. Hur vanligt det är att dom provar det, eller att dom verkligen gör det vet jag inte. Vet inte om dom provat min heller efter den gången. Men du får kanske vara beredd på att dom gör det
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1520848
Fast för att bromskraftsfördelningen inte ska fungera måste hydraulaggregatet vara kasst. Det är fruktansvärt ovanligt att det går sönder.
På 85x70 är det lödningar på kontakterna till sensorerna som spricker i styrboxen, så "det enda" som inte fungerar är ju anti-lås funktionen på ABS'en, och i värsta fall hastighetsmätaren om båda sensorna fram är kassa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520854
Det är kanske en åldersskillnad. På 740 är bara en givare för bakhjulen. Och upptäcker datorn ett fel så stänger den av. När jag körde utan ABS så låste det bakhjulen om jag "tryckte till", särskillt vid regnvåt väg. Märkte inte det på vintern, då kör man försiktigare..... Men för mig låter det lite konstigt att ABS skulle fungera utan datorn gör det. Det är väl den som styr efter information från givarna och "känner" när det börjar låsa sig. Eller finns det ett "nödprogram" dom hindrar bakhjulen att låsa sig?? I så fall spelar det ju ingen roll om lampan lyser eller inte....??
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1520922
Jag sa inte att ABS'en fungerar som så, jag sa att kraftfördelningen fram/bak fortfarande fungerar ;-) Dvs ca 70% fram och 30% bak. Den delen påverkas inte av kassa givare eller liknande.

Jag tror dessutom, men bara tror, att 85x70 stänger ner hela anti-lås funktionen om en givare ger fel signaler, just för att förhindra att bara t ex bakhjulen låser sig. "Bättre att alla 4 låser sig".
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521016
Lucif3r skrev:Jag tror dessutom, men bara tror, att 85x70 stänger ner hela anti-lås funktionen om en givare ger fel signaler, just för att förhindra att bara t ex bakhjulen låser sig. "Bättre att alla 4 låser sig".
Joo, det är ju rätt tänkt. Stänger av gör 745-in också, men 740 med ABS har då ingen begränsning för bakhjulen utan dom låser innan framhjulen. Det är ju därför modeller utan ABS har en fast (eller lastkännande) begränsare
av pop
#1521884
Tackar för alla svar.

Tänker så att jag ful lagar detta provisoriskt ,så jag kör in och se vad det blir mer för anmärkningar på bilen och sen ta det därifrån om det är lönt att laga bilen på riktigt vis. :-D

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]