Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viggobr
#1520295
Ja ännu en sån här tråd men jag behöver verkligen hjälp. Min 244 från 87 b230f automat la av för nån vecka sen, då var det soppa pumpen som la av. felet var att tidigare ägare hade dragit en sladd från pumpen till säkringsboxen som hade lossnat så satte tillbaka den i säkringsboxen och vipps så gick pumpen igen men bilen vill ej starta. Har kollat gnista och de finns och det kommer soppa från retur slangen provade med startgas i vakuum slangen och då hoppade han till så antar att det är spridarna som strular då någon som kan komma med tips?

Tacksam för svar :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520415
Om det inte är original kopplat är det inte lätt att hjälpa.
240 har en (ibland två) säkringar vid batteriet som brukar ärga med dålig kontakt som följd. Då är där en säkring vid dörrstolpen till insprutningen . Senare modeller (dom sista) har två säkringar i dörrstolpen (säkring 4 och 6 om jag mins rätt) Kanske förre ägaren "kopierat" detta.
Du har 2 st bensinpumpar, en i tanken och en under golvet (under förarsätet), båda måste fungera om du har mindre än ⅓ tank kolla också Hur mycket bränsle det kommer i returen, det ska komma ordentligt. C:a 1 - 2 dl på några sek.
av Viggobr
#1520438
Har kollat alla säkringar och dem är hela och det kommer rikligt med bensin från returen kan väll vara att pumpen i tanken inte går då får testa tanka lite mer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520559
Hur ser tändstift och övriga tänddelar ut? Att du har gnista utanför motorn är ingen garanti att det är gnist i motorn. Startgas är mycket mer lättantänd än bensin. Startar motorn på startgasen, eller tänder den till en kort stund bara.
Du kan kolla om spridarna fungerar genom att hålla ett finger på en spridare medan startmotorn snurrar, du "känner" om dom "klickar". Där ska vara spänning på kablarna och den ena ska blinka när när motorn går runt
Här är ett elschhema för insprutningen. Uppe till höger ser du säkringen vid batteriet och längst ner till vänster säkringen i dörrstolpen du kan följa vägen genom olika kopplingsstycken fram till spridarna. Kan vara dålig kontakt i någon. Säkringen vid batteriet är den som förre ägaren flyttat till dörrstolpen, det är huvudströmmen till bränsle reläet.
Sitter även en säkring till tändboxen (ICU), mitt på vänster långsida
Harness_LH-2.2_240Functlo.jpg
Harness_LH-2.2_240Functlo.jpg (36.32 KiB) Visad 1116 gånger
av Viggobr
#1520724
Provade och känna på spridarna när man försöker starta bilen men känner inget klick. Tog bort alla stift och dem var torra så provade att hälla i lite bensin i varje cylinder och då ville den hoppa igång så antar att det är nåt med att spridarna inte vill öppna, finns det nått relä eller säkring till just spridarna?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520738
Kolla på elschema ovan så kan du se hur det är kopplat. Är där ingen spänning på spridarna, ska där inte heller vara spänning till bränslepumparna. Om då bränslepumparna fungerar är felet vid kopplingspungkterna (dom svarta "pumparna" eller i boxen. Eller, det finns jordkablar från bränsleboxen som jordas på insugningsröret. Bränsleröret (som spridarna sitter i) sitter skruvat i insuget, i två av dom sitter det jordkablar. Där jordas bl.a spridarna. Inte helt helt ovanligt med glapp kontakt där
av Viggobr
#1520750
Jag tror nämligen bara att pumpen under bilen går eftersom att den har något kopplat direkt till 12v så då antar jag att pumpen i tanken och spridarna inte får nån kräm som jag förstod de så är alla sammankopplade. Läste att man ska höra ett surr om man lyssnar ner i tanken med de hör jag inte. De kan förklara varför jag får soppa till returen men att inte spridarna får nån kräm.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]