Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1515808
S60FIN skrev:Visst visst men man behöver inte heller köpa dom som har presterat sämst i test och fortfarande är jag intresserad av att höra om personliga erfarenheter.
I den andra tråden om samma ämne finns mina erfarenheter. Inte ens ett "dyrt" dubbdäck från Kina presterade annat än uselt för mig.
Det är tydligt att du redan bestämt dig för att kinadäck är lika bra och alla svar som visar på motsatsen avvisar du bara. Det gör tråden ganska meningslös. Du får gärna köpa billiga däck men det är inte rimligt att du ska låtsas att de är lika bra.
#1515811
Lövet skrev: mån 17 okt 2022, 15:44
S60FIN skrev:Visst visst men man behöver inte heller köpa dom som har presterat sämst i test och fortfarande är jag intresserad av att höra om personliga erfarenheter.
I den andra tråden om samma ämne finns mina erfarenheter. Inte ens ett "dyrt" dubbdäck från Kina presterade annat än uselt för mig.
Det är tydligt att du redan bestämt dig för att kinadäck är lika bra och alla svar som visar på motsatsen avvisar du bara. Det gör tråden ganska meningslös. Du får gärna köpa billiga däck men det är inte rimligt att du ska låtsas att de är lika bra.
Men då fick jag en personlig erfarenhet, det tackar jag för.

Har inte bestämt mig för något över huvudtaget och det jag har köpt har jag köpt, inget mer med det men frågar efter personliga erfarenheter.
Själv har jag aldrig upplevt budgetdäck vara så usla som tester visat.

Klart är att ett budget däck aldrig kommer vara lika bra somm ett premium men det handlar också om vad du får i förhållande till pris.

Har dock aldrig kört dubbfritt under egen bil men upplevt dem som rätt hala när jag testat andras bilar.
#1516558
Fick under däcken igår och första intrycket är riktigt bra, är förståss på barmark så inga riktiga egenskaper kommer fram än men däcken känns stabila och bekväma. Lite mycket vinande ljud kanske men eftersom det är dubbdäck är jag inte speciellt kräsen med däckljudet.

Återkommer när halkan kommer.
#1516561
S60FIN skrev: tis 25 okt 2022, 10:01 Lite mycket vinande ljud kanske men eftersom det är dubbdäck är jag inte speciellt kräsen med däckljudet.
Mängden och typen av ljud kan så klart skilja stort mellan olika dubbdäck. Generellt avger, som du säkert vet, dubbdäck en hel del ljud när de är som nyast och jag tror även att själva nivåskillnaden av ett byte från (oftast mycket) tystare sommardäck till dubbdäck också spelar in i upplevelsen.
#1518637
Lövet skrev:
S60FIN skrev:Visst visst men man behöver inte heller köpa dom som har presterat sämst i test och fortfarande är jag intresserad av att höra om personliga erfarenheter.
I den andra tråden om samma ämne finns mina erfarenheter. Inte ens ett "dyrt" dubbdäck från Kina presterade annat än uselt för mig.
Det är tydligt att du redan bestämt dig för att kinadäck är lika bra och alla svar som visar på motsatsen avvisar du bara. Det gör tråden ganska meningslös. Du får gärna köpa billiga däck men det är inte rimligt att du ska låtsas att de är lika bra.
Nu va det ju vad andra har för uppfattning/upplevelse av kinatillverkade däck TS undrade över och inte vad testerna säger. Tester i all ära men plånboken styr en del och om något är billigare men ändå godkänt bra måste man ju inte lägga 8000 på något som gör jobbet för 4000. Jag köpte en uppsättning Rotalla 4 season RA03 förra hösten. Kört drygt 4000mil och dom har klarat en extrem situationer med tvärnit. En moped körde ut mitt framför mig i våras 25-30 m och gubben tog sig vidare till systembolaget där jag körde förbi honom efter att jag varit inne på ICA.
För ca 150 mil sedan nådde jag markeringen för 3mm i däcket. Vi har en hemsk backe upp på vårat område. Har alltid fastnat i den backen några gånger per vinter men inte med dessa. Det är lite sådant, som inte är med i testerna jag kan tänka mig att TS undrar hur andra upplevt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1518671
Tack @GLIZ just sådan information om hur man upplevt däcken.
Har någon upplevt dom är snor hala fast det är torr asfalt under så vackert så, då vet man det.

Dessutom så när man testar däcken görs det i sådana situationer som sällan händer på riktigt. Kör själv aldrig 80-100km/h på vägen om den är glasklar spegelblank is vilket faktiskt händer här hos oss utan brukar anpassa farten lite efter föret.
#1518790
Tester är bra att gå efter så man har någorlunda vetskap av vad man kan förvänta sig, men tester kommer aldrig kunna specificera precis alla tänkbara scenarion.
Tester brukar fokusera på "worst case"-scenarion, för även om man gör sitt absolut bästa för att aldrig hamna i en sådan situation(och kanske lyckas att aldrig hamna där heller) så är det ju just i en sådan situation sämre vs bättre däck kan vara skillnaden på liv och död. Som sagt, "worst case"-scenario.

Sen är det ju även så att samma däck i en annan dimension kan bete sig helt annorlunda - för att inte tala om olika bilar i sig. T ex däck som funkar utmärkt på min V70 kanske inte alls fungerar på min 945a(... fast jag är tämligen säker på att dom gör det, men det är bara ett exempel).
Och sist men inte minst kan man ju givetvis som förare göra massvis med saker för att kompensera för "sämre" däck, t ex genom något så enkelt som att sänka hastigheten lite extra. Att veta begränsningarna på sina däck, bil och egen skicklighet kommer man väldigt väldigt långt på. :-)
#1521378
Nu börjar det komma något man i alla fall kan kalla för halka. Såg bland annat en kvinna ränna in i ett räcke vid en rondell imorse när hon inte fick stop på bilen men den riktiga vintern låter ännu vänta på sig lite här.

Hur som helst så måste jag säga att hittills har däcken gått från klarhet till klarhet, bra grepp å beter sig säkert på vägen. Ända jag kan framhålla ännu som negativt är ljudnivån som är lite högre än vad jag haft på mina dubbdäck tidigare annars är jag super nöjd.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]