Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Har varit is på bilrutan några mornar här i Värmland. Fick tid hos mitt däckhotell idag 14 oktober -22 att byta till vinterhjulen. Kl. 07:00 påbörjades hjulbytet och var klart 20 minuter senare. Just idag är det rätt milt, i morse en handfull plusgrader och nu på em. runt 11 plusgrader. Men skönt ha vintersulorna på bilen.
Var iväg under lunch och köpte en take away, passade då på att ta ett foto på min bil. "Herrgårdvagn vid herrgård". Ha, ha det var ett tag sen vi kallade kombi för herrgårdsvagn... Nån som minns när kombi blev den nya beteckningen för herrgårdsvagn? Om nån undrar så kör jag på Nokian Hakkapeliitta 10 dubbdäck. Funkar bra här i mina trakter där det oftast är hyfsat med snö och is på vintern.
Bilagor
Volvo_herrgårdsvagn_vid_herrgård.jpg
Volvo_herrgårdsvagn_vid_herrgård.jpg (5.3 MiB) Visad 2611 gånger
Dubbdäck_Hakkapeliitta_10_på_fälg_5-Spoke_Black_Diamond_Cut.jpg
Dubbdäck_Hakkapeliitta_10_på_fälg_5-Spoke_Black_Diamond_Cut.jpg (4.22 MiB) Visad 2611 gånger
av JEriksson
Fick på vintertofflorna igår, åker dubbfritt så det är ingen katastrof.
Faktiskt så tycker jag fälgarna på dessa hjul ser bättre ut än originalet som sitter på sommarhjulen.
av William85
Blev tidigt byte i år då sommardäcken helt slut pga ett tidigare bussningsbekymmer i bakvagnen. En nyinförskaffad uppsättning vinterhjul från bildelsbasen med 2 säsonger gamla Michelin X-Ice North 4 sitter på plats. 16” for the win :-)
6A5FB493-0580-4BC9-B970-46AD3D00EC14.png
6A5FB493-0580-4BC9-B970-46AD3D00EC14.png (3.69 MiB) Visad 2504 gånger
av Rådlös
Bem: Combi har även hetat STATIONSVAGN en gång i tiden. Ofta var det då en amerikansk bil med träkaross på dom bakre delarna. (Kan det ha börjat som någon sorts hem- eller amatörbygge av en före detta Sedan?)

Att lägga på hyllan för överflödigt vetande.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Trevligt med hjulbyte, gillar de fälgarna. Kommer skifta lite senare då det är dubbdäck som ska på.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Bem: Combi har även hetat STATIONSVAGN en gång i tiden. Ofta var det då en amerikansk bil med träkaross på dom bakre delarna. (Kan det ha börjat som någon sorts hem- eller amatörbygge av en före detta Sedan?)

Att lägga på hyllan för överflödigt

Volvo kallade sin första "kombi" för Duett och den andra (Amazonen) för Herrgårdsvagn. Volvo tillverkade även under några år en förhöjd 145 under namnet Express som ersättning för Duetten när den slutade tillverkas 1968
Användarvisningsbild
av bem
lennarte skrev: sön 16 okt 2022, 09:18
Volvo kallade sin första "kombi" för Duett och den andra (Amazonen) för Herrgårdsvagn. Volvo tillverkade även under några år en förhöjd 145 under namnet Express som ersättning för Duetten när den slutade tillverkas 1968
Ja Volvo Duett minns jag, syrrans gubbes mor och far hade en sån. Sen skaffa de en gul Volvo 145:a när den kom och Duetten gjort sitt.

Hitta en rätt kul översikt över Volvos kombibilar här på Teknikens Världs hemsida:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... en-259693/

Och det fanns på Wikipedia info om "herrgårdsvagnsidén" och vad herrgårdsvagnar haft och har för andra namn (hos andra tillverkare):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Herrg%C3%A5rdsvagn

Tydligen dök begreppet herrgårdsvagn upp i svenskt språkbruk först 1946. Volvo började med begreppet 1962 i samband med lanseringen av Volvo Amazon herrgårdsvagn på bilsalongen i Stockholm 1962 vad jag läst mig till.

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att mo[…]

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]