Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pgottis
rallye skrev:ett kärt ämne:ABS-lampa som lyser.
på min 850 -96 2,5 verkar lampan tändas när bilen gått på tomgång ca 5 min.o står helt still. Kör jag sedan direkt fortsätter den lysa,men stänger jag av o väntar ca en kvart eller mer , startar o åker slocknar den vid 20-30km/h. tänds sedan inte förrän den står på tomgång igen en stund.
Tips på felsök på egen hand ?
Önskar jag hade en äldre med "blinkhjälpen" !
Tack på förhand!

Har läst igenom detta forum nu med anledning av att ja har samma fel ungefär. ABS lampan tänds lite då o då. felkoderna säger intermitent fel på givarna fram o lite mer liknande saker. Har bytt givarna fram utan resultat, även kollat kranshjulen o så. bytt startkontakt utan resultat, de lustiga är att om lampan e tänd när man kör o ja vrider till på nyckeln snabbt en gång så slocknar den. ABS:en går även in o testar sej själv lite då o då utan att lampan tänds, detta händer lite oregelbundet. Har hört att de kan va problem med kabelsatsen fram till givarna.
de e en 855 96 som ja har
av *pettson*
pgottis skrev:
på min 850 -96 2,5 verkar lampan tändas när bilen gått på tomgång ca 5 min.o står helt still. Kör jag sedan direkt fortsätter den lysa,men stänger jag av o väntar ca en kvart eller mer , startar o åker slocknar den vid 20-30km/h. tänds sedan inte förrän den står på tomgång igen en stund.
Tack på förhand!

Har läst igenom detta forum nu med anledning av att ja har samma fel ungefär. ABS lampan tänds lite då o då. felkoderna säger intermitent fel på givarna fram o lite mer liknande saker. Har bytt givarna fram utan resultat, även kollat kranshjulen o så. bytt startkontakt utan resultat, de lustiga är att om lampan e tänd när man kör o ja vrider till på nyckeln snabbt en gång så slocknar den. ABS:en går även in o testar sej själv lite då o då utan att lampan tänds, detta händer lite oregelbundet. Har hört att de kan va problem med kabelsatsen fram till givarna.
hur ska kablarna fram till givarna veta att du drar på nyckeln snabbare då?.. Låter som om det är nåt internt fel i abs boxen möjligen..
av kalle323
pgottis skrev:
Tack på förhand!

Har samma problem på min 745 a . har du hittat felet på din bil ? isf vad var det ?
av rallye
tar upp den gamla tråden igen efter att ha fått ut felkoder som är:
3-1-1
3-2-1
2-1-1
ska man misstänka kablaget,eller kan det även vara glapp inuti boxen ??
av sm5vea
Tack på förhand!
hej kim heter jag har haft samma problen du kan mäta värden på abs givarna det ska vara 1000 ohm eller lite minder
det ofta är kransen eller bakre givarna kolla det och lycka till fick värden av volvo verkstaden i strängnäs det har hjälpt ha en lyckad meck

ps alla som läser detta behöver en hastighetsmätare till 745 90 vdo 4 stift hör av er hej hej
av keken1
Jag bytte min startkontakt(434kr på volvo), glad som bara den var jag de 4 första gångerna jag startade bilen. Ingen lampa lyste, men efter det 5:e försöket lyste lampan igen....den tänds och slocknar lite som den vill. Men lägena på nyckeln blev bättre iaf :???:

Jag lägger till lite på detta inlägg:
Efter att ha kört ett par dagar med den nya startkontakten så händer detta. Lampan kan vara släckt i långa perioder alltså den uppför sig helt annorlunda mot innan jag böt startkontakten. Jag tycker det verkar märkligt att den skall göra det eftersom det inte verkar som det är/var felet. Har tyvärr inte hunnit kollat runt kransarna eller gjort rent. Men abs-givarna bak är bytta för ca ½ år sen så jag vill gärna utesluta dom iaf. Det verkar som det enda är att lämna in bilen.
Hur är det med felkoderna, ligger dom kvar även fast jag bytt startkontakten och kan det hjälpa med att "nolla" batteriet? Men är det inte konstigt att den bara lyser ibland?
Jaja många dumma frågor men det är ju tur att detta forumet finns. ??:-/

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]