Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1514439
Hej

På samma årsmodell av XC90 Inscription T6 respektive T8 så ser växelgivaren (eller vad man nu vill kalla den) helt olika ut. Vet någon om det finns en anledning till skillnaden eller är det bara relaterat till design?

Se exempel på länkar nedan:

T6
https://kvdbil-object-images.imgix.net/ ... uto=format

T8
https://www.web2carz.com/images/mmy/202 ... 00x467.jpg

Tack på förhand!

Christian
#1514442
T8 har shift by wire, ska låta det vara osagt om det är orsaken till att växelväljare är olika mellan T6 och T8. Jag har aldrig kört T6, har den shift by wire också eller mekanisk växelväljare?
Vid beställning av ny T8 går det bara att få Orrefors vid val av Tema Bright, vid valet Dark blir det läderklädd.
#1514444
Hanzon skrev: ons 05 okt 2022, 06:10 T8 har shift by wire, ska låta det vara osagt om det är orsaken till att växelväljare är olika mellan T6 och T8. Jag har aldrig kört T6, har den shift by wire också eller mekanisk växelväljare?
Vid beställning av ny T8 går det bara att få Orrefors vid val av Tema Bright, vid valet Dark blir det läderklädd.
Även Dark kan få Orrefors, men man måste välja annan interiör än standard läder.

Beställer man en ny XC90 idag är det stift by wire och jag tror alla motor alternativ kan få Orrefors.
Men innan mildhybriderna så var det inte samma växelsystem.
#1514448
Lockis skrev: ons 05 okt 2022, 06:07 T6 är ren bensin. Tror bara Orrefors spaken går att få i hybrid versionerna.
Finns (fanns) inte XC90 i hybrid med T6 förutom T8, som övriga Volvos hybrider? Bara i T8 som hybrid?
På MY22 early Volvobilar och äldre, så låg det i utrustningsnivån (för bara laddhybrider?) förr såsom "Inscription" (som inte finns längre, utgick från och med MY22 late) eller högre nivå. Har Orreforsknopp i min V90 T6 (laddhybrid) Inscription MY22 early. Kan vara motorvalet eller utrustningsnivån som styr vilken växelspakknopp det sitter. Beställde man t.ex. en V90 T6 (laddhybrid) MY22 early med utrustningsnivån snäppet under Inscription blev det ingen Orreforsknopp i det fallet. Gissar flagskeppet XC90 har lite annorlunda väg än övriga modeller för att få Orreforsknopp?
#1514452
bem skrev: ons 05 okt 2022, 08:15
Lockis skrev: ons 05 okt 2022, 06:07 T6 är ren bensin. Tror bara Orrefors spaken går att få i hybrid versionerna.
Finns (fanns) inte XC90 i hybrid med T6 förutom T8, som övriga Volvos hybrider? Bara i T8 som hybrid?
På MY22 early Volvobilar och äldre, så låg det i utrustningsnivån (för bara laddhybrider?) förr såsom "Inscription" (som inte finns längre, utgick från och med MY22 late) eller högre nivå. Har Orreforsknopp i min V90 T6 (laddhybrid) Inscription MY22 early. Kan vara motorvalet eller utrustningsnivån som styr vilken växelspakknopp det sitter. Beställde man t.ex. en V90 T6 (laddhybrid) MY22 early med utrustningsnivån snäppet under Inscription blev det ingen Orreforsknopp i det fallet. Gissar flagskeppet XC90 har lite annorlunda väg än övriga modeller för att få Orreforsknopp?
Xc90 har bara funnits som hybrid T8. T6 är ren bensin motor. Den bilden som TS har skickat med på T6 är av äldre modell innan mildhybrid och nytt växelsystem infördes. Idag heter T6 istället B6.

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]