Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1514352
Least,
Kanske är som du säger. Köparen vet väl svaren. Vi bara gisssar.
av S65D
#1514357
Har en ganska lång lista med saker som ska bockas av vid köp men givetvis är det lätt att missa saker, det visar inte minst försäljarna själva att så är fallet. Har dock fått en hel del saker åtgärdade i efterhand vid begagnatköp.
Användarvisningsbild
av bem
#1514360
Least,
Säkert så.
Vad jag menar är att vi gissar vad som står i trådskaparens varudeklaration. Det kan vi inte veta.
Användarvisningsbild
av sewen
#1514366
S65D skrev:Har en ganska lång lista med saker som ska bockas av vid köp men givetvis är det lätt att missa saker, det visar inte minst försäljarna själva att så är fallet. Har dock fått en hel del saker åtgärdade i efterhand vid begagnatköp.
Ja jäklar det är en heeeel del som ska kollas igenom och inget som man kan klara av på en enkel provkörning.
Köpte en V90 där en hel del skavanker upptäcktes efter ett tag och lämna tillbaka den då den köptes över nätet och därmed kunde utnyttja distansköplagen med två veckors öppet köp.
Nästa bil blev en volvo selekt just pga erfarenheterna från den första v90. Vet inte hur mycket det är värt om tex dörrar visar sig felpassade (har inte tänkt på om de livar, bara att glipan skiljer en aning i bredd men ska kolla). Men man får iaf en checklista på olika punkter försäljaren kollat. Ganska mycket mer omfattande än den vanliga varudeklarationen.
Användarvisningsbild
av ABY
#1514411
Någon varudeklaration såg jag aldrig. Hade en liknande V90 för nåt år sedan, med rejält repiga trösklar. Där fick jag dock ersättning av Bilbolaget (efter köpet).

I kontraktet står det 18003 mil men på mätaren 18200 mil, alltså 200 mil mer plus att den var ganska smutsig. Fälgarna var helt svarta av bromsdamm... Men men, jag får nog skylla mig själv i detta fallet.
Användarvisningsbild
av COCS
#1514438
Jag tänker som så att när man köper en begagnad bil, så måste man vara mycket uppmärksam på att kolla runt överallt; invändigt, utvändigt och inte glömma undersidan (som inte helt ovanligt kan ha fått skador av olika anledningar).

Däremot tycker jag det verkar mycket underligt och synnerligen dåligt, att en premiumbil som Volvo V90 har dålig dörrpassning. Tror inte att en sådan bil lämnar fabriken med sådana skillnader. Något har hänt efteråt och reparerats.

PS. Har arbetat med produktionsutrustning, inköp och kvalitetssäkring på flera av Volvos fabriker i Sverige och Belgien sedan april 1985 och fram tills för några årsedan...
Användarvisningsbild
av bem
#1514446
COCS skrev: ons 05 okt 2022, 01:31 ...
Däremot tycker jag det verkar mycket underligt och synnerligen dåligt, att en premiumbil som Volvo V90 har dålig dörrpassning. Tror inte att en sådan bil lämnar fabriken med sådana skillnader. Något har hänt efteråt och reparerats.

PS. Har arbetat med produktionsutrustning, inköp och kvalitetssäkring på flera av Volvos fabriker i Sverige och Belgien sedan april 1985 och fram tills för några årsedan...
Då tror du nog fel för min V90 MY22 har skillnader som du kan se i mina bilder längre ner i ett tidigare inlägg i den här tråden. Jag är förste ägaren från fabrik, jag har haft bilen sen den var sprillans ny och det var jag som beställde bilen från min Volvohandlare.
Det indikerar att eftersom trådskaparens bil från 2017 har skillnad i dörrpassningen och min bil MY22 har det också kan det vara så att Volvos fabriker inte har en tillförlitlig process att hänga på dörrar, eller så är dörrarna vi ser i bilderna i denna tråd inom de toleranser Volvo sagt är OK för att släppa ut bilen ur fabriken till kund, och det är rätt illa det med. För vi vet vad som kommer hända med bilar som har utstickande framkant på bakdörr. Framkanten kommer bli blästrad av grus osv, det är bara en tidsfråga.
Det kan i och för sig vara så att trådskaparen och jag är undantagen som bekräftar huvudregeln. Men har man en process som skall förhindra skillnader i dörrpassning borde den väl gälla varje bil? Mänskliga misstag kan förstås hända och det kanske processen har svårt fånga upp. Men man får väl lov ha en kontrollstation där kontroll av hängningen av dörrar kontrolleras av andra än dörrhängarna, och med nåt sorts protokollföring där en kontrollant säter i en bock för typ: "Dörrarna påhängda korrekt och inom toleransen". Eller en maskin som kollar med protokoll (värden).
Min gissning är att det finns folk som åker omkring i nya och äldre Volvo som har SPA plattform som t.ex. V90 som inte upptäckt än skillnader i dörrpassningen. Jag körde 1 år innan jag såg det, och det var bra för nu kan det åtgärdas i tid innan bakdörrarnas framkanter är blästrade av grus osv. Jag har bara kört 1000 mil än så nån blästring har ännu inte satt några spår såvitt jag kan se. Men med tiden kommer det.
Kan meddela min V90 MY22 skall in om några veckor för justering av bakdörrarna så deras framkant ligger jäms med framdörrarnas bakkant, går på garantin.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Mak
#1514450
Be Riddermarks att visa varudeklarationen, står inget om blästrade bakdörrar där skulle jag hävda att det inte är normalt slitage och reklamera.
Användarvisningsbild
av bem
#1514453
Mak skrev: ons 05 okt 2022, 08:23 Be Riddermarks att visa varudeklarationen, står inget om blästrade bakdörrar där skulle jag hävda att det inte är normalt slitage och reklamera.
Håller med.
En alternativ lösning på "problemet" kan ju vara att man går halva vägen var, säljaren och köparen får stå för var sin del av kostnaden för att åtgärda problemet.

Hur är det Ni som vet, är Varudeklaration tvingande numera, åtminstone hos mer välrenomerade handlare? Eller är det nåt man måste säga till om att få inför ett köp?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]