Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1503525
Bespeedy skrev: tor 30 jun 2022, 10:20 En av mina största orsaker att jag kör Volvo är körjournalen, var en av de bästa funktionerna i min "gamla" V90 D4. Min nya V90 Laddhyrbrid saknar det... "kommer senare", vad betyder det ens, pratar vi flera år eller.....

https://www.volvocars.com/se/support/la ... cars-appen

:-(
När jag hämta t min V90 T6 Recharge MY22 early i slutet på aug. -21 var det tal på att det skall komma under 2022 (har jag för mig) till Volvobilar med Google infotainment. Det har gått snart ett år nu. Jag blir inte förvånad om det inte ens kommer en körjournal under 2022. Men hoppas kan man ju alltid. Finns 3:e parts elektroniska körjournaler med app för mobilen men de är väl inte gratis som Volvos körjournal i deras app. Hade körjournal i min förra V70 MY14 med Volvo On Call appen (föregångaren till Volvo Cars appen). Men körjournal har aldrig funnits till min V90 MY22 med Volvo Cars appen. Obegripligt.
#1503608
När jag lämnade in min bil för uppdatering till 2.1 så sa dom på verkstaden att körjournalen skulle komma under Q3. Fast å andra sidan så sa en annan verkstad v 14 när bilen var inne för andra fel i början på mars :) Så frågan är vad man kan lita på?
Den är ju oerhört viktig och en stor anledning till varför jag valde Volvo igen (fungerade klockrent i min V60 jag hade förut), den är viktigare än Carplay för min del.

Men den kanske följer med i 2.2... när nu den kommer. Polestar har väl körjournal?
Användarvisningsbild
av bem
#1503610
BBStarshredder skrev: fre 01 jul 2022, 08:26 När jag lämnade in min bil för uppdatering till 2.1 så sa dom på verkstaden att körjournalen skulle komma under Q3. Fast å andra sidan så sa en annan verkstad v 14 när bilen var inne för andra fel i början på mars :) Så frågan är vad man kan lita på?
Den är ju oerhört viktig och en stor anledning till varför jag valde Volvo igen (fungerade klockrent i min V60 jag hade förut), den är viktigare än Carplay för min del.

Men den kanske följer med i 2.2... när nu den kommer. Polestar har väl körjournal?
Prova ställ frågan i Polestar forumet här på jagrullar. Det vore intressant veta om det finns körjournal i appen till Polestarbilarna. Jag har sett att mjukvaruverion 2.2 har kommit till Polestar, brukar vara ganska lika även i Volvo Google-bilarna sen.
viewforum.php?f=90
Jag undrar om Volvo Cars kommer skicka ut nöjdkundundersökning hur man tycker Volvobilen man kör är. Det blir bara lite ros, men mycket ris den här gången tyvärr. För min del. Det mesta beroende på Google infotainment i bilen och dess mjukvara. Testningen av mjukvaran och buggarna är under all kritik och vissa "förbättringar" har inneburit försämringar för mig i min bil, för att inte tala om den knapphändiga funktionaliteten i Volvo Cars appen i Volvos Google-bilar och framskridandet av funktionerna i appen som går med snigelfart.
#1514329
En allmän fråga:

Hur upplever ni med google-bilar när det kommer till skyltavläsning?
Min kan tycka att det är 120 på en 30-väg som jag åkt dagligen bla. Överlag vågar jag lite alls på att det stämmer.
Nu när jag kör en V90 hyrbil med Sensus upplever jag att den är 99% rätt ute, och hellre inte visar något alls än att chansa, som jag upplever att mina -22a gör.
av Lockis
#1514332
limerose1891 skrev:En allmän fråga:

Hur upplever ni med google-bilar när det kommer till skyltavläsning?
Min kan tycka att det är 120 på en 30-väg som jag åkt dagligen bla. Överlag vågar jag lite alls på att det stämmer.

Nu när jag kör en V90 hyrbil med Sensus upplever jag att den är 99% rätt ute, och hellre inte visar något alls än att chansa, som jag upplever att mina -22a gör.
Sensus systemet förlitar sig på GPS för skyltläsning. Vet inte hur man löst detta i google.
Sensus systemet är väl okej, men det har sina bekymmer. Kör man 111:an i HBG så får den plötsligt för sig på 1-2 ställen att det är 50 och inte 100. Detta är reproducerat med flera bilar.
Likaså om du ställer in GPS men inte följer den. Då flippar den gärna också ut.
Livsfarligt att köra med automatisk hastighetsbegränsning.

Får min googlebil "närsom" återstår att se hur det systemet presterar.
av least
#1514342
Nej, Sensus använder kameror aktivt för läsa av skyltar.
(Sedan använder den även kartdata som komplement.)

Detta märker man tydligt när man ser en skylt lite längre fram, bilen byter visad hastighet precis när man passerar stolpen.
Denna noggrannhet finns inte hos civil GPS.
Användarvisningsbild
av bem
#1514347
Lockis skrev: tis 04 okt 2022, 13:05 ...
Får min googlebil "närsom" återstår att se hur det systemet presterar.
Jag har använt en Volvo "Google-bil" i 13 månader nu och trafikinformationen och visning av den i förardisplayen (och i Head Up Display:en, har det i min bil) fungerar helt OK. Inget jag direkt reagerat på det visat fel, kanske nån enstaka gång. Jag försöker ha ögona med mig och se på trafikskyltarna ändå, som förr, så egentligen skulle jag klara mig utan denna finess. Kul ha men ej nödvändig om jag säger så.
Läs i manualen till din kommande bil som finns på Volvo Cars hemsida, Kundsupport osv. så står det mesta om hur det funkar och dess begränsning så man får se upp med vissa saker.
En Volvo Google-bil läser trafikskyltar i kombination med kartdata.
#1514367
Ja, som sagts så använder sensus kamera, OCH kartdata för hastighetsigenkänning.
Dock påpekas att sådan noggrannhet som att bilen slår om direkt vid en trafikskylt inte finns hos civil GPS men det är dock fel - onogrannheten hos civil GPS ligger på dryga 3 meter beroende på mottagning och liknande. Med DGPS är vi nere på centimeter.
Jag geocachar och har väldigt bra koll på noggrannheten hos GPS i olika situationer och det är ingen expertutrustning jag använder.

Men oaktat detta så är det mycket lätt att se att den använder kameror då det finns tillfälliga skyltar lite varstand, såsom vägarbeten samt in mot stockholm där det finns digitala hastighetsskyltar som ibland är tända, sitter ovanför vägbanan.
Nu visar de olika saker beroende på hur det presenteras, såsom hastighet utan ring = rekommenderad hastighet. Men är det en ring runt så är det ändrad maxhastighet och detta fångar bilen snyggt upp. Likaså vägarbeten med skyltar lågt eller högre - tar den väldigt bra.
Sedan används kartdata och det kan bli fel ibland men jag rekommenderar att man själv går in och korrigerar detta på Here Maps. Har gjort så här och vid nästa större utladdning (cirka två gånger per år) så var problemet jag haft på en specifik plats borta. Problemet där yttrade sig att bilen trodde det blev 40 (efter 60) mycket tidigare än skyltens placering.
av Lockis
#1514371
least skrev:Nej, Sensus använder kameror aktivt för läsa av skyltar.
(Sedan använder den även kartdata som komplement.)

Detta märker man tydligt när man ser en skylt lite längre fram, bilen byter visad hastighet precis när man passerar stolpen.
Denna noggrannhet finns inte hos civil GPS.
Absolut den använder kameror. Men systemet kräver att GPS är aktiv. (prova uppdatera GPS så ska du se att skyltläsningen inte fungerar) Den förlitar sig också på GPS för att "förutse" hastighetsbyte osv. Det är så du får en heads-up av bilen om att hastigheten kommer sänkas.
Det är också därför bilen fortfarande tror det är 110 utanför jönköping och "påminner" dig om detta när den inte sett 120 skyltarna på ett tag.

Men jo, absolut använder den kamerorna också...

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen