Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebe411
#1514273
Hej! Har ett lustigt problem med dieselvärmaren, varför kan jag varken starta den direkt eller via tiduret? Kan ställa in klockslag osv men inte trycka vidare till ”PÅ”

Eller är det så dumt att den funktion inte är aktiverad, men kan man ställa in klockslag då? Samt trycka fram direktstart.

Obs: köpte bilen bara för någon dag sen. Tidigare ägare har kört med vanlig motorvärmare.

Någon som har en bra förklaring till detta.

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
av MartinS
#1514296
Jag tror du kan starta den manuellt i vilken temp som helst. Jag har iallafall startat i 15+.
av rosefors
#1514321
MartinS skrev:Jag tror du kan starta den manuellt i vilken temp som helst. Jag har iallafall startat i 15+.
Enligt servicemanualen för thermotop V som sitter i V70II så krävs en temperatur under ett viset gränsvärde även för manuell start vill jag minnas, såvida det inte är via VIDA. Om det är annorlunda för V70n som har en annan brännare låter jag va osagt.
av SAM
#1514330
Jag kör mina bägge värmare Ardic 912D några gånger sommartid för att kontrollera funktionen.
Utebliven start kan också bero på låg bränslenivå eller låg spänning i batteriet.
Efter tre försök låser värmaren.
Läs ut felkoder och radera sedan felkoderna.
Provstarta värmaren på nytt.
Om den inte startar så läs felkoder på nytt och lägg ut dem på forumet så får du hjälp på detta kompetenta forum.
Lycka till!
Sam
Användarvisningsbild
av MartinS
#1514362
Ardic-värmarna som sitter i S60/V70N kan man som sagt starta från DIM oavsett temperatur.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]