Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1514236
Kan skriva under på fukt+dåliga tänddelar. Precis så hände på min V70, så fort det var lite fuktigt ute så gick den som skit. På den visade det sig dock bara efter den blivit varm och på låga varv. Start osv var inga problem *för mig*.

Point is, dåliga tänddelar visar sig som värst i fuktigt väder. :-)
Så om du inte gjort det redan, skruva av fördelarlocket och inspektera det och rotorn. Stiften ska vara fina utan djupa hack, och inga svarta streck i locket.
#1514239
Bytte tändstift och kablar sist, och kollade rotor och fördelarlock, nu när jag tänker efter så var det säkert mycket hack i alla stift, men fanns inga svarta sträck eller liknande. MEN kanske ska byt rotor och fördelarlock ändå, vid dethär laget tänker jag byta det mesta som går att byta hehe, må ju byta spridare ovh sånt också.
Man måste väl liks göra det någon gång i framtiden.
Kan det vara kvar kondens eller vatten i tanken efter att jag körde soppatorsk även fast jag hällt i k sprit och tankat fullt 2 gånger sen dess?

Uppskattar all hjälp!
#1514303
Sist jag kollade tändstiften så var dom rätt svarta , men då bytte jag ju vevhusvent, toppackning och allt sånt.
Vad menas med att bilen går fett? Tänker att jag ska prova byta tänddelar och bränslepump/relä.
Så kan man väl mäta resistans på spridarna för att se om dom är ok? Kan det vara bränsletrycksregulatorn? Hur vet jag om den är dålig?
#1514307
Tändstiftens utseende är en indikator på hur motorn mår. På nya stift isolatorn vit men på en frisk motor blir den från grå till ljust brunaktig. När motorn "går fett" så får den för mycket bränsle och isolatorn blir svart. Även kan dom bli olika mycket blöta, från fuktigt sotiga till genomblöta. Dessa tändstift är ofta förbrukade, går inte att få att fungera riktigt igen. Även motoroljan kan bli förstörd och kan orsaka skador om motorn får för mycket bränsle. Åt andra hållet när isilatorn blir "kritvit" går motorn "magert" och får för lite bränsle. Detta kan också orsaka stora skador, då på ventiler och kolvar.
#1514316
Okej så är ganska säker på att tändstiften kommer vara svarta, så vad ska jag ta för slutsats då? Något i bränslesystemet eller tändningen?
Hör att den yttre bränslepumpen går när jag slår i tändningen så tänker att det är pumpen som är i tanken som är paj isåfall, eventuellt att byta spridare eller bränsletrycksregulator?
Eller är det tändningen som är dålig då så att jag ska byta fördelare och rotor?
Måste jag byta tändstift om dom är svarta eller kan man spreja elektronikrengöring på dom? Det är 2 veckor gamla volvo orginal tändstift

Och om jag förstår rätt: Om tändstiften är vita/klinisk rena så går motorn för magert och då måste jag byta antingen bränslepump, bränsletrycksregulator eller spridare?
#1514324
Först och främst, kolla felkoder. Om den går fet eller mager har inget med bränslepumpen att göra, blandningen sköts av bränsleboxen med hjälp av olika givare. Om dessa givare inte ger "rätt" signaler blir ju blandningen fel. Ger dom signal utanför "förväntat" värde blir det felkod. Vanligaste felet vid fet blandning är läckage i avgassystemet mellan topplock och lambdasond
#1514378
kollade felkoderna nu:
121
113
221
121: Misstänker att felkoden om luftmassemätaren är pga att jag kopplade ur den för att se om det gjorde någon skillnad

113: Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.

221: Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
#1514384
Nolla då felkoder, vissa felkoder gör att motorn går i ett nödläge. Egentligen ska man starta motorn på ett särskilt sätt, annars kan man få köra flera mil innan boxarna "gått hela varvet". På min 745-a gäller detta, vet ej om det är samma på alla....
Starta motorn kall efter du nollat felkoderna. Låt den på tomgång tills termostaten öppnat helt. Skulle motorn vill stanna, hjälp till att hålla den igång. När motorn är ordentligt varm, stäng av motorn och starta igen. Kör sedan försiktigt några km i c:a 70 km/tim. Sedan, kör som du vill men kolla felkoder. Varje gång du nollar ska du egentligen göra så här, annars tar det några mil som sagts. Om du kopplar ur typ LMM en kort stund brukar det inte reagera, du måste nog köra en stund. Samma om du kopplar loss lambdasonden. Kolla jordningen av LMM-en, sitt bakom strålkastaren på vänster innerskärn (på 740 i alla fall). Har du en multimeter kan du enkelt mäta funktionen på lambdasonden.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]