Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1514161
Norswe skrev: tor 29 sep 2022, 19:50 Det er en v90 2018 modell.
Garantien har gått ut men den blir kanskje tatt på Godwill. Saken er hos Volvo Norge nå.🤞
Rost garantin har väl inte löpt ut? Eller andra garantier på det i Norge?
Användarvisningsbild
av bem
#1514168
Om det är genomrostning vid dörrhandtagen så kommer rostskyddsgarantin att kunna gälla (i 12 år f.n., i Sverige åtminstone):

"Tolv års garanti vid genomrostning
Garantin omfattar delar av kaross och bärande chassikomponenter som utsatts för genomrostning inom tolv år från leveransdagen."
Källa: https://www.volvocars.com/se/l/garantier/
av Volvoold
#1514173
Detta är tyvärr inget nytt. Jag har sett bilder på V60 (gamla modellen) samt V70 (2008-) med rost vid handtaget.

Jag har EJ sett bilder på andra märken med rost vid liknande ställen, inte ens Ford, som väl måste ha samma lack/lackerings förfarande under åren som V70 och V60 (ovan nämnda år)

Nu är det väl Kina inblandat, med kanske ännu mer kostnadsbesparingar. ?! Åtminstone på rostskyddsområdet. (se bla Vi Bilägares återkommande historia om V90....)

Det kostar att försöka vara premium.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1514174
Nu har jag inte studerat garantin, men det brukar vara genomrost (dvs hål) som inte har tillkommit i form av yttre åverkan/påverkan.
Här ser det inte ut som ett rosthål som har uppkommit inifrån.
av least
#1514185
Volvoold skrev:Detta är tyvärr inget nytt. Jag har sett bilder på V60 (gamla modellen) samt V70 (2008-) med rost vid handtaget.

Jag har EJ sett bilder på andra märken med rost vid liknande ställen, inte ens Ford, som väl måste ha samma lack/lackerings förfarande under åren som V70 och V60 (ovan nämnda år)

Nu är det väl Kina inblandat, med kanske ännu mer kostnadsbesparingar. ?! Åtminstone på rostskyddsområdet. (se bla Vi Bilägares återkommande historia om V90....)

Det kostar att försöka vara premium.
Dessa skador på just denna bilen har uppkommit genom att någonting har knäckt lacklagren.
Det kan ha varit stenar av mindre storlek, med rätt hårdhet som hamnat under handtaget, och som sedan har slagit igenom lacken.

Det underliga är att dessa skador knappast har dykt upp över en natt, och ägaren bör rimligen ha sett den första rostpricken....
Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]