Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1512299
Hej, idag när jag skulle starta bilen efter jobbet så ville den inte starta, tillslut startade den efter en plågad startmotor och lite tryck på gasen. Sen efter 10min körning började motorn hacka till och gav ingen respons vid gaspådrag, sen dog den tillslut. Har kört på reservtanken för att se hur länge den håller (pga dålig tankmätare) så antog att det var soppatorsk

Men när jag fyllde på med bensin så startade den knappt och gick fruktansvärt dåligt på tomgången, och dog såfort jag släppte gasen.

Motorn har gått lite oroligt, lite hackig i tomgången och ibland hackig vid gaspådrag sen jag köpte den för ca 2 månader sen, men har ignorerat det. Kan det vara en kamrem som hoppade någon kugg eller bränslefilter? Vad låter det som?

Har hänt förut att den inte startar på första försöket eller att det tar ca 9-10 varv för att den ska starta, men den har oftast startar på 5 varv som vanligt. Men det som oroar mig nu är

Har bytt tändstift tändkablar, alla vakuumslangar och rengjort gasspjäll och tomgångsmotor.

Jättetacksam för svar!
Senast redigerad av 1 Antonsunk945, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1512326
När jag körde soppatorsk på förra 945an tog det 3 soppafilter och en 4-5 fulltankningar innan den gick som den skulle igen.

Det är ALDRIG en bra idé att köra nära tomme på en gammal bil, då det samlas så otroligt mycket skit, rost och gud vet allt i tanken över åren. Skit som nu har samlats i ledningar och filter när dom sugts upp av pumpen. Och luft... Massivs med luft....
#1513941
Hej igen! Här kommer en uppdatering:
Börjar kika mer i bilen och såg att det var läckage från toppen så tog tag i det och tänkte byta allt, så har nu bytt:
Tändstift
Kamrem
Topplockspackning
Insugspackning
Vevhusventilation
Termostat
Tempgivare till bränslesystemet
Ställde in spjällgivaren rätt igen
Kollat så fördelarlocket och rotorn ser bra ut
Hällde i en tank med bensin med k-sprit och har bytt bränslefilter 2 gånger till

När jag kallstartar bilen går den inte helt 100, som om det fortfarande är nå skit I systemet
Men sen när den är i arbetstemp och jag kört upp till 4000varv så går den som en klocka igen

Vad kan det bero på? Är det något mer i bränslesystemet som behöver bytas?
av Andreas12
#1514105
Först är det ganska bra att uppge årsmodell o motor för systemen är väldigt olika.
Får den för mycket/för lite bensin eller .
Felkoder?
Antar du rengjorde tomgångsmotorn när du fixa resten? Den kan ställa till en del när den inte fungerar som den ska
#1514116
volvo 944 SE, b230fb m47
Inga felkoder.
Japp har rengjort både spjällhuset och tomgångsmotorn och smörjt in den. läste att man skulle göra det.
När den är kall är det som att den tappar varvtal, när den är varm ligger den stadigt på ca 850-900 rpm, men när jag kallstartar den så vill den först varva upp till 1500 och sen direkt hoppa ner till 4-500, nästan som att den håller på att dö, bilen och växelspaken blir väldigt skakig, sen blir den mer stabil när jag gasar lite, sen hoppar den lite som den vill från 4-800 rätt ojämnt tills den är varm

känns som att den får antingen för lite bränsle eller för lite luft när jag startar den kall, konstigt eftersom tempmätaren är nybytt? det är väl den som styr hur mycket bränsle osv den ska få när den är olika temperaturer? är nybörjare på allt dethär, rätta mig om jag har fel!
Hur vet jag om det är antingen bränsle eller luftrelaterat?
#1514215
En till uppdatering:
När jag startade den idag efter jobbet gick den som en skithög igen, ojämn tomgång på 500 rpm så hela bilen skakar och ser ut som att växelspaken ska skaka loss från bilen, blir galen..

Det låter ibland som att den hoppar en cylinder, har kollat rotor och fördelarlock och dom ser okej ut.. vad mer kan man kolla?
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!