Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1513888
Om du "tänker" sen 740 (-91 och -92) så ja. I alla fall -91 och -92 års 940. Kanske något år till. Även 850 kan ha samma. Har hört det någon gång, är ej säker.
av OAF
#1513930
Har en 945 1998 classic med trasig tempmätare, tänkte att utbudet ökar om dom passar från 740.
av Lehto
#1513954
Är du säker att de är mätaren som är trasig och inte givaren i blocket? Mer vanligt att givaren går sönder än mätaren på 940
av OAF
#1514008
När tändningen vrids på slår den upp till "normal" temp, om jag slår till med knytnäven på instrumentbrädan går den ner till "kall" motor och funkar som den ska, inte alla gånger men
har gjort så flera gånger. Tolkar det som fel i mätaren. ??????
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1514010
En mätare från en 740 kommer inte passa i en 98... Eller ja, passar gör den, men fungerar gör det däremot inte ;-)
Nu kommer jag inte ihåg på rak arm vilket som var vilket, men ena har ett flertal komponenter på kretsfolien, medans den andra har allt inbyggt i mätar-modulen.
Detta är även sant på 940, man kan inte ta mätare från vilken årsmodell av 940 som helst och stoppa i någon annan årsmodell. Jag tror brytåren går typ, 91-94 samt 95-98. *möjligt* att det finns ytterligare ett brytår, typ 93-96 eller liknande, men det är inget jag kan svära på...
Upp till -92(som är sista årsmod. av 740) är jag dock bombsäker på att dom har annan temperatur-modul än -98, detta iom. att jag själv har en (visserligen 940) -92a och en -98a :-D

Det är ju inte direkt ovanligt att det blir fel på kretsfolien, men även mätarna är ju inga under av hållbarhet... Min tempmätare i -98an dansar runt hej vilt när den kommit upp i arbetstemp :-D Den brukar också lugna ner sig (en liten stund) om man bankar till på den. I mitt fall ligger felet i mätaren, troligen en kondensator som är lite trött. Inte brytt mig i att gräva djupare än så dock, det får vara som det är :P

.
lennarte skrev:Även 850 kan ha samma. Har hört det någon gång, är ej säker.
Ingen 850 har lösa mätar-moduler som 7/900-serien, dom är alla inbyggda med "riktigt" kretskort, microkontroller, osv.
av OAF
#1515560
Problemet löst. Felet var i tempmätaren, fick kontakt med en trevlig "snubbe" i Örebrotrakten som efter min beskrivning av symtom genast konstaterade att det var mätaren som var trasig. Han kunde skicka en som var testad och riktig. Funkar perfekt nu. Fick också reda på att årsmodell 1997 och 1998 är dom enda som har just denna typ av mätare.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]