Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1513802
COCS skrev:Beträffande skatt på en XC90 av årsmodell 2020, så har jag ikväll kollat några sådana bilar på Blocket och därefter kollat respektive bils regnr på Transportstyrelsen för att se skatten.

Så här ser det ut:

XC90 B5 bensin (EWF34G) 11326 kr
XC90 B5 bensin (NLS21Z) 11326 kr
XC90 B5 bensin (ZUL51A) 12182 kr *
* Att skatten är dyrare på ZUL51A beror kanske på att den har 22-tums fälgar. Verkar konstigt, men det är enda skillnaden jag kan se på teknisk data.

XC90 B5 Diesel (år 2020) verkar nästan alla ligga på 8121 kr (t.ex. TUS97F).
- - - - -
Men underligt är att samma modell och årsmodell (2020) med samma tekniska specifikationer (av XC90 B5 Diesel) förekommer med betydligt högre skatt och det har jag ingen aning om varför, se exempel nedan!
- FDJ677 = 11857 kr
- GLT97A = 11134 kr
- XBK29L = 11013 kr

Avslutningsvis, så tycks skatten på samtliga XC90 T8 av årsmodell 2020 ligga på 360 kr (alla jag har kollat regnr på). Det är ju ett väldigt bra pris!

Hälsningar Christian
Beror nog på om de är uttagna före eller efter årsskiftet 1 jan 2020? Malus brukar ändras då. Så samma årsmodell har olika skatt.
#1514007
COCS skrev: tor 29 sep 2022, 21:53 Jag glömde tyvärr skriva ett svar till det inlägg som skrevs av;
bem
beträffande att ett billigare alternativ till XC90 kan vara en V90 med bra lastutrymme...

Min kommentar till detta är att; jag sedan år 2004 haft 6 st. stora premium kombi-bilar - av olika fabrikat - liknande V90 i standard. Jag har varit ganska eller mycket nöjd med samtliga, men absolut mest nöjd har jag varit med Mercedes E 220 kombi. Därmed inte sagt att Mercedes E-klass är den bästa bilen, men min känsla är ändå att dessa Mercedes E-klass är i absolut toppklass avseende kvalitet, komfort, säkerhet och en fantastisk tillförlitlighet.

Nu är det så att jag är mycket irriterad och trött på att dagens kombi-bilar är så låga i insteg (mycket lägre än t.ex. på 90-talet) och lägre blir dom. Jag vill kliva in och sitta högre upp och därför känns en Volvo XC-xx (någonting) som ett bra intressant alternativ. ELLER varför inte en helt NY Toyota RAV4 - med massor av utrustning och 10-års garanti - som kostar NY ca 200.000 kr mindre än en 2-3 år gammal XC90...

Jag är snart 58 år och haft körkort sedan jag var 18 år och två veckor. Jag var under många år fanatisk BMW-ägare. Arbetade för Volvo i Tyskland många år under slutet av 80-talet och början av 90-talet, men hade endast BMW 5-, 6- & 7-serie (ägde inte en enda Volvo under alla dessa år). Körde ca 3500 mil varje år. Till slut tröttnade jag dock på de höga kostnader som BMW då hade och jag köpte min pappas nästan nya S80 och ett par år efter (oktober 2003) köpte jag en helt ny S80, som jag har kvar än idag - som en bra andrabil. Den har bara gått drygt 6600 mil sedan ny och fungerar utmärkt!

Hälsningar Christian Sjöberg
S80n du har som andrabil är inte till salu? ;-)
#1514009
Svar till ovanstående HerrP

Beträffande min S80 som jag köpte ny (ULZ 843). Jag tror färgen heter Ruby Red och den är med beige skinn och diverse extra utrustning. Den har fått all service och övriga åtgärder på Bilia i Sisjön eller Volvo i Lundby en gång om året och även kamrem byttes för ca 8 årsedan plus en del annat under åren som gått. Skicket är nästan som ny och finns inget att anmärka på (i princip fullständigt rostfri - bortsett från ytrost på t.ex. bromsok och liknande). Mycket fina 17-tums ALU-originalfälgar med bra däck och även dubbade vinterhjul. Takräcke finns, men ingen dragkrok. Jag tycker det är en bra andrabil och värdet är förhållandevis lite, så f.n. anser jag det är korkat att sälja den, då den är bra att ha ibland. Ska alltså inte sälja den nu, men kanske till sommaren nästa år p.g.a. det tycks blir vissa förändringar...

Hälsningar Christian
#1514157
COCS skrev:Svar till ovanstående HerrP

Beträffande min S80 som jag köpte ny (ULZ 843). Jag tror färgen heter Ruby Red och den är med beige skinn och diverse extra utrustning. Den har fått all service och övriga åtgärder på Bilia i Sisjön eller Volvo i Lundby en gång om året och även kamrem byttes för ca 8 årsedan plus en del annat under åren som gått. Skicket är nästan som ny och finns inget att anmärka på (i princip fullständigt rostfri - bortsett från ytrost på t.ex. bromsok och liknande). Mycket fina 17-tums ALU-originalfälgar med bra däck och även dubbade vinterhjul. Takräcke finns, men ingen dragkrok. Jag tycker det är en bra andrabil och värdet är förhållandevis lite, så f.n. anser jag det är korkat att sälja den, då den är bra att ha ibland. Ska alltså inte sälja den nu, men kanske till sommaren nästa år p.g.a. det tycks blir vissa förändringar...

Hälsningar Christian
Låter som en bil i toppskick. Jag hoppas att du återkommer i frågan när det är dags att ev. sälja den.

Mvh Peter

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]