Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1513852
Hejsan!
Har precis köpt mig en Volvo V60CC 2020 D4 AWD med 6000 mil på mätaren.
Håller på att gå igenom bilen för att se att allt står rätt till och allt verkar OK utom förutom en grej som jag uppmärksammat.

Ett högfrekvent, konstant, tinnitus liknande pip-ljud, hörs från bakvagnen. Hörs ganska bra om man lägger ett öra mot ett bakdäck etc.

Ljudet hörs inte med endast tändningen på, men så fort jag startar motorn börjar pipandet. Ljudet tycks inte komma från motorn och det ändrar inte frekvens beroende på varvtal. Spelar heller ingen roll om jag har växel i eller inte.

Ljudet känns mer elektriskt än mekaniskt, typ som någon sensor som piper eller liknande. Är det normalt förekommande på denna modell eller något jag bör ta upp med handlaren?
Senast redigerad av 1 wahlin, redigerad totalt 0 gånger.
#1514143
Jag hörde tidigare ikväll en XC60 B5 AWD bensin (UJP81J) med detta/ett liknande tjutande ljud, när föraren stod still med start/stopp.
Det är så att säga svårt att missa...
Dock är denna en mildhybrid så det är kanske en annan konstruktion, det har jag ingen koll på.
#1514183
Har också en mildhybrid som piper högt när man stängt av den; piper i ca 10-15 minuter efteråt. Hade den inne på andra garantiåtgärder och passade även på att ”anmäla” pipet som ett fel. Men det är tydligen OK, det skall låta så på mildhybrider :-(

Jag tycker trots allt att det låter konstigt men jag har nu i efterhand har hört flera mildhybrider pipa på liknande sätt. Men där piper det från en komponent under motorhuven.

Så troligen något annat än det trådskaparen frågar om, om det nu är så att vi syftar på samma höga, tydliga pipande ljud ;-)
#1514191
Hejsan!
Okej, min bil piper bara när motorn är igång. Jag lade mig under bilen och lyssnade och är 99,9% säker att det kommer från haldex-pumpen i mitt fall. Tycker det ifs är konstigt om den går hela tiden, men det kanske är så systemet fungerar?

Det var hårt bokat på verkstaden så ingen åtgärd förrän i slutet av månaden tyvärr.
Mvh

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]