VolvoB20 skrev:Camel skrev: ↑ons 24 aug 2022, 22:08
William85 skrev:Verkar vara ”övriga produktionskostnader” som drivit upp priset, frågan är vad den rubriken inbegriper och varför den ökat?
Övriga produktkostnader är allt utom råoljekostnaden. Dvs. raffinering, inblandning av biodrivmedel (reduktionsplikt), transporter, försäljning, vinst, mm. För diesel har produktkostnaderna ökat betydligt jämfört med bensin. Diesel har mycket högre reduktionsplikt än bensin. Det är inblandningen av biodrivmedel (ex. OKQ8 diesel innehåller 42% biodrivmedel) som ökar priset på diesel vid pump. Bensin har mycket lägre andel biodrivmedel än diesel.
Så hur ligger det till egentligen ? När Sossarna nu skriker att bensinbolagen har höjt sina marginaler och deras media kanaler kablar ut budskapet , är det sant?
Eller har de också drabbats av högre transportkostnader, högre anskaffningskostnader. för biodrivmedel för inblandning , högre raffineringskostnad osv ??
Igen klagar ju någonsin på att bankerna höjt sin marginaler rejält och tjänar 150 miljarder varje år och de har ju sänkt sina kostnader genom att stänga kontor och vägra hantera kontanter.
Ja, sossarna skriker att bensinbolagen har höjt sina marginaler. Jag tror inte detta är huvudanledningen till de ökade priserna på diesel vid pump eftersom motsvarande prisökning på bensin inte ägt rum. Jag anser därför att det måste vara något annan huvudsaklig anledning till prisökningen.
Högre transportkostnader? Ja, delvis på yttersta marginalen. Om en tankbil med släp som transporterar 60.000 liter diesel kör 100 mil för leverans och drar 5 liter per mil så motsvarar den diesel som lastbilen drar ca 0,8% av dieseln som transporteras. En prisökning på 10 kr/L, från 15 kr/L till 25 kr/L innebär att bränslekostnaden för transporten ökar med 5000 kr. Utslaget på 60.000 liter transporterad volym blir då 8 öre/L i ökad transportkostnad. Ingen huvudsaklig anledning till att priset på diesel ökat med många kronor per liter vid pump. Detta är ett fiktivt räkneexempel som endast visar storleksordningen. Ingen exakt beräkning.
Högre anskaffningskostnader, för biodrivmedel för inblandning? JA, detta är en klar huvudanledning. Det visas inte minst av att priserna gått upp för alla drivmedel med stort inslag av biodrivmedel: E85, diesel samt HVO100. Priserna har inte ökat lika mycket för bensin som har mycket lägre inblandning av biodrivmedel. Priset på bensin är procentuellt därför kopplat mera till råoljeprisets utveckling än vad diesel är.
De som påstår att ökade drivmedelspriser är Putins fel har delvis rätt. Kriget har medverkat till att biodrivmedelspriserna har ökat. Råoljepriset har inte ökat i motsvarande grad. Därför stiger priset på diesel vid pump mera än för bensin. Om reduktionsplikten minskas så kommer dieselpriset vid pump att sjunka. Grundfelet politiskt är en orealistisk reduktionsplikt. Den borde sänkas omedelbart.