Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1513817
Camel skrev: fre 30 sep 2022, 15:30 I Tyskland har befolkningen och den politiska oppositionen protesterat kraftfullt senaste tiden mot höga energipriser. Det framfördes bl.a. krav på att öppna Nord Stream. Folket är mycket trötta på situationen. De styrande politikerna är mycket hårt pressade.

Mass protests against high energy prices in Leipzig, Germany

Protests erupt in Germany against soaring inflation and rising energy prices

Thousands march in eastern Germany to protest soaring energy prices. Protesters carry banners bearing messages ‘Stop the price explosion’ and ‘Open Nord Stream now’

Kan det vara så att någon stat inte ville se att Tyskland slutligen skulle ge efter för egna befolkningens krav att öppna Nord Stream och därigenom tvingas ge Putin eftergifter? Nu när gasrören är obrukbara finns inte detta alternativ för Tyskland längre. Det är förvånande att det är så tyst som det är från Kreml och Putin när det gäller Nord Stream. Det har bara kommit några få uttalanden. Det verkar nästan som att Putin också är överraskad. Men han vill väl att vi ska tro det.
Precis. Tyskarna är villiga att offra Ukraina, Polen, Estland, Lettland och Litauen bara man får köpa billig gas...

Känns som en ny Molotov–Ribbentrop-pakt är på gång.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1513818
Baltic Pipe invigdes 27 september och verkar korsa Nord Stream 1 och 2 söder om Bornholm. Hmm…
Användarvisningsbild
av Camel
#1513827
VolvoB20 skrev:
Camel skrev: fre 30 sep 2022, 15:30 I Tyskland har befolkningen och den politiska oppositionen protesterat kraftfullt senaste tiden mot höga energipriser. Det framfördes bl.a. krav på att öppna Nord Stream. Folket är mycket trötta på situationen. De styrande politikerna är mycket hårt pressade.

Mass protests against high energy prices in Leipzig, Germany

Protests erupt in Germany against soaring inflation and rising energy prices

Thousands march in eastern Germany to protest soaring energy prices. Protesters carry banners bearing messages ‘Stop the price explosion’ and ‘Open Nord Stream now’

Kan det vara så att någon stat inte ville se att Tyskland slutligen skulle ge efter för egna befolkningens krav att öppna Nord Stream och därigenom tvingas ge Putin eftergifter? Nu när gasrören är obrukbara finns inte detta alternativ för Tyskland längre. Det är förvånande att det är så tyst som det är från Kreml och Putin när det gäller Nord Stream. Det har bara kommit några få uttalanden. Det verkar nästan som att Putin också är överraskad. Men han vill väl att vi ska tro det.
Precis. Tyskarna är villiga att offra Ukraina, Polen, Estland, Lettland och Litauen bara man får köpa billig gas...

Känns som en ny Molotov–Ribbentrop-pakt är på gång.
Känslan av att Molotov–Ribbentrop-pakten aldrig riktigt upphörde är påträngande. I modern tid upprätthöll Gerhard Schröder och Angela Merkel och Putin speciella relationer mellan Tyskland och Ryssland. Schröder var Putins springpojke. Schröder kan beskrivas som närmast prorysk med sina kopplingar till ryska gasindustrin, bl.a. i styrelsen för Gazprom. Angela Merkel är rysktalande sedan sin uppväxt i forna DDR samtidigt som Putin talar flytande tyska. Putin var KGB-agent samt Stasi-medlem i forna DDR. De båda ledarnas språkkunskaper i varandras modersmål underlättade djupare kommunikation. Merkel var mera jämbördig med Putin som ledare än vad Schröder var. Merkel var inte Putins piga på samma sätt som Schröder var Putins springpojke. Men Putin var sannolikt mer strategisk säkerhetspolitiskt då, även om han flippat ur nu. De båda ledarna "fann" varandra och fortsatte nära samarbete mellan Tyskland och Ryssland på bl.a. energiområdet. De båda Nord Stream förbindelserna är ett direkt resultat av alla tre ledarnas tighta relationer. När Putin startade sitt anfallskrig mot Ukraina och EU ville införa sanktioner så stretade Tyskland emot. Skämmes ta mig fan!

Så som opinionen utvecklats i Tyskland senaste månaderna med hård press på de styrande att bl.a. Nord Stream skulle återöppnas för att lindra situationen, gjorde att det inte helt gick att lita på att Tyskland inte skulle göra det och därigenom tvingas till eftergifter åt Putin. Dat kan vara så att någon stat ville ta bort denna möjlighet för Tyskland genom att göra Nord Stream obrukbar. Och det rimliga isåfall är att det inte var Ryssland. Men jag vill ju inte tro det.
av Lövet
#1513866
Camel skrev: Dat kan vara så att någon stat ville ta bort denna möjlighet för Tyskland genom att göra Nord Stream obrukbar. Och det rimliga isåfall är att det inte var Ryssland. Men jag vill ju inte tro det.
Vilka länder påverkas inte negativt av energipriserna i EU men har mycket att vinna på att visa Ryssland att "vi kan ta er om vi vill"? Jag kan komma på två, USA och Kina.
Användarvisningsbild
av Camel
#1513872
Lövet skrev:
Camel skrev: Dat kan vara så att någon stat ville ta bort denna möjlighet för Tyskland genom att göra Nord Stream obrukbar. Och det rimliga isåfall är att det inte var Ryssland. Men jag vill ju inte tro det.
Vilka länder påverkas inte negativt av energipriserna i EU men har mycket att vinna på att visa Ryssland att "vi kan ta er om vi vill"? Jag kan komma på två, USA och Kina.
Ja, så är det. I fallet med USA så kan man konstatera följande:
-Trumpadministrationen var emot Nord Stream, införde sanktioner
-Beidenadministrationen är emot Nord Stream, har tydligt uttalat sitt missnöje med gasledningarna.
-USA vill inte att länder i en viktig allierad part som EU är beroende av energi från Ryssland.
-USA kan sälja LPG till EU som delvis ersätter bortfallet av Rysk gas.
-När EU ville införa sanktioner mot Ryssland när Ryssland startade anfallskriget mot Ukraina så stretade Tyskland emot pga sitt energiberoende från Ryssland. Detta sågs inte med blida ögon av USA.
-Det pågår stora protester i Tyskland mot de höga energipriserna. Det har uttalats krav från demonstranterna att bl.a. återöppna Nord Stream. USA har intresse av att se till att detta inte är ett alternativ för de styrande i Tyskland.
-USA har förmågan att utföra operationer som t.ex. göra Nord Stream obrukbar.
-USA har intresse av att försvaga Ryssland. Det pågående kriget, inkl. sanktionerna, försvagar Ryssland. USA har därmed ett intresse av att kriget ska pågå.

En del av detta passar även in på Kina. Men Kina tänker sig nog Ryssland som en potentiell allierad. Det skadar förstås inte då för Kina om Ryssland är försvagat och att Ryssland samtidigt blir beroende av sälja gas billigt till Kina för att kunna återhämta sig. Kina har undvikit att ta direkt ställning emot Ryssland i Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Kina har dock uppmanat parterna att inte eskalera. Kina har sannolikt inget emot om Väst blir upptaget med Ryssland-Ukraina så att Kina kan sätta sina planer för Taiwan i verket. Gärna då med stöd av Ryssland på politisk nivå även om Ryssland inte orkar med att stödja Kina militärt.

Min åsikt är att vi gör klokast i att snarast komma ur beroendet av skurkstater när det gäller energi och andra essentiella insatsvaror som vårt samhälle är direkt beroende av. Det gäller rysk gas, såväl som kinesiska vindkraftverk. Och mycket mer än så. Om vi är beroende av att köpa krims-krams från Kina på Alibaba så må det vara hänt. I en konfliktsituation så går det att klara sig utan det. Men helst skulle vi inte stödja Kina ens med sådan handel.

När det gäller sabotaget av Nord Stream är min åsikt, trots ovanstående, att Ryssland mycket väl kan ligga bakom det. Även om det verkar ologiskt så är det möjligt eftersom det handlar om Ryssland. Om det verkligen skulle visa sig att USA (eller ett annat Väst-land) ligger bakom sabotaget, och det kan bevisas, så har vi en helt annan geopolitisk situation. USA har lovat EU att stödja utredningen det misstänkta sabotaget av Nord Stream, så det ordnar sig nog...
Användarvisningsbild
av Allinug
#1513887
Många svenska företag har fabriker även i Kina, som tillverkar helt andra saker än krims-krims. Så om Kina skulle börja blocka mot ”väst”, på samma sätt som Ryssland så kommer det bli mycket svårt.

Tycker ni inte att det var intressant att Baltic Pipe invigdes i Stettin i Polen samtidigt som Nord Stream havererade?

Polen kräver för övrigt Tyskland på miljarder i skadestånd för andra världskriget. Nu har Polen sin fossilgas tryggad och det har inte Tyskland
av Erik Å
#1514002
Svårt se vad som skulle kunna hindra att detta eskalerar till WW3.. Utom möjligen en kupp eller attentat mot Putin.
När Vladimirovitj känner sig tillräckligt trängd kommer han att ta fram det som finns kvar i fråga om terrorvapen. Backa kommer han inte att göra.. Och jag tror inte att omvärlden kommer att stillatigande se på om det blir ett lokalt kärnvapenkrig i Ukraina.
Förutom detta så har vi Kina som sakta men målmedvetet förbereder invasion av Taiwan. Även detta har alla förutsättningar att eskalera till kärnvapenkrig. Jag vet att jag är paranoid.. :-/
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 114

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]