trolltek skrev:rosefors skrev:Det är trots allt inte så mycket jobb att sätta ihop fjäderben själv. Då får man precis vad man vill ha för mindre än 6500kr.
Jag lånar tråden jag är också intresserad av hur kvalitet är enligt trådskaparen fråga, är i samma läge kommer behöva byta kompletta stötdämpare fram.
@rosefors eller andra har ni tipps på en uppsättning till en V70 2002 (140hp) kör väldigt mycket med bilen och bilen kommer rulla många år till så vill inte ha något som behövs bytas efter två år.
Det jag är mest osäker på är val av fjäder men tips på komplett eller delar till en med bra kvalite och pris.
Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
Jag kan ge dig förslag på delar för att bygga ihop egna. Baserat på vad som finns på Autodoc:
Framdämpare: TRW JGM877T eller Meyle 526 623 0003 baserat på att det är lägst pris för topp-kvalite. Kostar 750 resp 860 på autodoc just nu utan rabatt. TRW levererar bland annat bakbromsar till V70II
Fjäderbenslager: FAG, MEYLE, SKF finns att välja mellan av bästa kvalité för dom tidiga årsmodellerna, men notera att det är olika lager beroende på årsmodell. Utformningen av fjäderbenstornet ser olika ut. Kolla ditt chassinummer. FAG, för den som inte vet levererar bland annat framhjulslager till V70II samt resten av P3. Notera också att SKF inte verkar gå att köpa lös utan deras egna bussningar. Ca 500-700kr styck. 550 för Meyle idag.
Fjäderbendbussning (övre talrik): Jag tror att volvo använder Sachs original och jag kör själv med dessa men det verkar som att dom är slut för närvarande. Välj mellan MEYLE, TRW, SKF. Viss reservation för SKF då designen på dessa är annorlunda som ger större bussningsrörelse. 186kr styck för MEYLE.
Dammskydd och genomslagsgummi: Har lite dålig koll på detta då jag själv inte riktigt fått till det. Mitt problem har varit att genomslagsgummit lossnat från sin infästning i övre brickan och damasken har därmed trillat ner till botten. Men skulle spontant säga KYB eller MEYLE. KYB är en jättestor OEM-leverantör av dämpare till både motorcyklar och bilar. 200kr.
Gummiisolator som sitter på undre tallriken köper du original på Volvo. Tror dom kostar runt 200kr styck.
Fjädrar: Sachs. 800kr om du inte använder dina gamla.
Utöver det behövs lite smågrejer som man antingen får flytta över eller köpa nytt. Det viktigaste är brickan som sitter på dämparkolven och som genomslagsgummit fäster i, samt stjärnmuttrarna som håller ner fjäderbenstalriken. Det är vad som behövs för att sätta ihop fjäderbenen i förväg så att dom är klara innan du plockar av dina gamla ben. Ska se om det går att köpa löst på volvo.
Slutligen flyttar du över översta rebound-brickan och dess mutter från dom gamla fjäderbenen, men det plockar du av I samband med att du gör bytet.
Totalkostnad för två kompletta ben med kvalitétskomponenter= ca 4500 med dagspriser.